Sjonkel Rolf Skrevet 10. juni 2007 #1 Skrevet 10. juni 2007 Jeg tror vår eldste har trange tårekanaler. Vi har ikke fått det bekreftet av noen leger, men helt fra han var nyfødt, hadde han alltid mye puss i øynene. Jeg trodde det var vanlig at alle nyfødte hadde det, så jeg gjorde ingenting med det bortsett fra å tørke vekk. (Men han hadde mye, måtte tørke nesten konstant) Øynene begynner fort å renne hvis han er ute og det er litt vind. (Trenger ikke være mye vind, nok at luften "flytter" på seg) spsielt hvis han er forkjølt eller syk, blusser det opp veldig med puss. I dag klarte han ikke åpne det ene øyet, det var hovent og rødt rundt. Vi har vært til lege før når det har vært sånn, men de sier det ikke er betennelse. Men fins det noe vi kan gjøre for å forhindre at det blir sånn? Han liker ikke at vi vasker vekk pussen, noe som kanskje er forståelig ettersom den sitter så fast, men han kan jo ikke gå med øyer som klistrer seg sammen heller. Jeg har lest at dersom det er trange tårekanaler og de fremdeles er plaget med det etter de blir ett, kan de "stikke opp" tårekanalene og utvide de. Er det noen som har gjort det? Jeg synes det er veldig rart, men legene virker lite "interresert" i at han er så plaget med pussen. Vi kan jo gjerne få et problem når han begynner i barnehagen også, for der får de jo ikke gå hvis de har puss i øynene siden de er redd for øyekatarr, og da kan vi jo risikere at han "aldri" får gå i barnehagen... Han er forresten to år. Noen som har noen tips/erfaring?
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2007 #2 Skrevet 10. juni 2007 Vår gutt har det samme problemet, men han har da mest sannsynlig pollenallergi. Det er i allefall det vi har fått høre av de fleste rundt oss og lege. Men de har ikke tatt blodprøve av han fordi det likevel ikke er noen medisin vi kan gi han, derfor mente de det bare var unødvendig å plage gutten med blodprøve. Vi har kjøpt øyedråper til gutten vår slik at vi kan skylle øynene hans når det er på det verste.
Mari 74 Skrevet 11. juni 2007 #3 Skrevet 11. juni 2007 Jenta vår har det også slik i perioder, og vi har fått beskjed om å vaske enten med kokt, avkjølt vann, eller sterilt saltvann som du kjøper på apoteket. Vi bruker noe som heter "drop-it", er engangsampuller som holder til vask av begge øynene. Bruk bomull, en til hvert øye, slik at det ikke smitter frem og tilbake. Vask også handene hans ofte, hvis han har det med å gni segi øynene. Hos oss forsvinner det da i løpet av en dag eller to.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 22. juni 2007 #4 Skrevet 22. juni 2007 Krev å få en henvisning til øyelege og evt. til øre, nese, hals.. Så kan de sjekke tårekanaler, evt. allergi osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå