Gå til innhold

Bo i Brasil med 15 måneder gammel jente i 4 måneder. Noen med lignende erfaringer? Trenger råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Jeg har fått en studiemulighet i Brasil et semester. Jeg er litt skeptisk til å ta med meg jenta vår dit. Pappaen vil være med og passe på henne hele tiden, så vi trenger ikke lete etter noen som vi stoler på til å passe på henne. Men jeg er litt skeptsik i forhold til varmen, helsetjenesten, kriminalitet, lang flytur osv. Er det noen som har erfaring fra noe lignende? Er det noe jeg burde være obs på? Hadde vært en utrolig engangsopplevelse, men vil ikke utsette datteren min for "utrygge" forhold.

Håper på mange svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bodd periodevis i Latin-Amerika med både en og to unger. Ikke akkurat i Brasil, men det er jo et av de mer "siviliserte" landa der.

Hvor i Brasil? De fleste utvekslingsmuligheter er med by-universiteter og dermed havner man ikke langt uti skauen i ingensteds.

Lang flytur med småbarn er slitsomt, men overkommelig. Stort sett verre for foreldrene enn ungene.

Helsetilbudet i de fleste latin-amerikanske land er delt i to. Den offentlige, som stinker. Den private sektoren, som er langt bedre enn hva man finner her i landet. Ha en reiseforsikring som dekker hele familien for hele perioden, og dere vil kunne bruke private leger/sykehus. Disse er stort sett glimrende.

Kriminaliteten er høyere enn i Norge, men jeg hadde ikke bekymret meg for å bo der med barn. Hør på lokale råd om hva som er lurt og ikke lurt, unngå å vandre rundt på måfå i ukjente bydeler om kvelden. Ikke skaff bosted før dere har lest litt om hvor det er greit å bo - stort sett er sentrumsområder skumlere enn bydelene i utkanten, men variasjonen mellom slike bydeler er stor. Et reiseforum med ekstremt mange lokalkjente brukere fra hele verden er thorntree.lonelyplanet.com

Jeg synes absolutt dere skal go for it. Brasil er fantastisk, og jeg hadde glatt benyttet enhver anledning til å tilbringe noen måneder der med unga.

Skrevet

Vi bodde i Ecuador med mini fra hun var 5 mnd til nesten to år. Det gikk veldig fint! :)

Helse: Sørg for at dere har en god sykeforsikring - private sykehus er dyre! Jeg syntes det var litt vanskelig å finne en god barnelege, synes at leger generelt skriver ut medikamenter aaaaaltfor fort i Ecuador, dette kan jo være annerledes i Brasil. Vi fikk tilbud om antibiotika for alt mellom himmel og jord. Mat skal kokes, skrelles eller stekes eller ikke spises, er mitt hovedråd. Hold neglene korte, og vær nøye med håndvask før alle måltider. Dere vil finne et eldorado av frukt og grønnsaker, så det er lett og spise sunt i Sør-Amerika.

Husk at store byer i Latin-Amerika ofte er svært forurenset, dersom dere kan velge å bo litt utenfor sentum, ville jeg valgt det.

Sikkerhet: Jeg har aldri vært i Brasil, så jeg kan ikke si noe om kriminalitet der, men i Ecuador var jeg nok litt mer påpasselig enn hjemme i Norge. Jeg slapp aldri mini av syne, da det florerte av historier om barn som blir kidnappet (men det vet jo alle at skjer på "siviliserte" steder som Portugal også...). Jeg låste alltid bildørene, når vi var ute og kjørte bil.

Det var ikke veldig varmt der vi bodde (Quito), men vi tok med mini på tur til Amazonas, da hun var 8 mnd. (sikkert noen som rynker øyenbryna, nå, ja...), der var det selvfølgelig ganske hett. Men med løse, ledige klær og nok drikke storkoste hun seg der også. Solhatt og heldekkende klær var standard for oss, vi lot henne være lite ute i steiksola (Quito ligger på 2800 meter, så solen er fryktelig sterk der).

Vi fant etter litt prøving et bleiemerke vi likte (det var mange å velge i på supermarkedene), og barnematen laget jeg stort sett selv. Jenta di er jo stor, så hun spiser vel kanskje det samme som dere nå? I Ecuador finnes det store kjedebutikker med baby- og barneutstyr, det ville ikke overraske meg om du finner disse (Bebemundo) eller tilsvarende butikker i de store byene i Brasil.

Vi flyr til Ecuador en gang i året, det tar ca. 20 timer totalt. Det går helt fint, jeg har flydd alene med mini også, blant annet da hun var 13 mnd og 23 mnd. Ja, det er slitsomt, men ikke så ille som man kanskje skulle tro. Velg en flight som reiser fra Europa om kvelden, dersom dere kan, da vil kanskje jenta deres få sove en del på turen over.

Med mindre du har fått studieplass i en veldig farlig del av Brasil, ville jeg absolutt tatt turen - tror ikke dere vil angre! :)

Dette ble langt - håper du orket å lese alt sammen.

Skrevet

Tusentusen takk for at dere gadd bruke så masse tid på å svare meg. Klart jeg leste alt:):) Vi vil eventuelt reise til Itacaré. Tror vi bare blir nødt til å benytte denne sjansen. Vi har veldig lyst, men nå skal vi ta med oss rådene deres og gjøre litt research. Spennende. Herregud for en opplevelse. Dette må vi bare få til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...