Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Etter et forsøk hvor det ene egget som ble befruktet ikke delte seg normalt, er jeg i neste uke klar til å hente ut nye egg.

Sist spurte jeg legen om muligheten for å sette tilbake to egg, noe de ikke var positiv til pga flere problemer i tvillingsvangerskap. Ullevål har normal praksis på å kun sette inn et egg, og jeg vurderer om jeg skal forsøke "kreve" å sette inn to..? -men legen vet jo best? Har noen gode råd??

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9543061-sette-inn-1-eller-2-egg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med å sette inn 1 eller 2 er jo litt avhengig av alder osv...

Men snakk med legen og si at du ønsker det, men fraråder han deg sterkt, ville jeg hørt på han.. de bør jo vite hva de holder på med hvis du forstår..

Lykke lykke til..

Jeg har hørt at grunnen til at de har satt inn flere er at det før ikke var så stor sjanse for at de skulle feste seg men nå har de bedre metoder og det er ikke lenger "nødvendig".

Andre steder får man velge og legen har da spurt om man heller vil ha to en ingen.

Hvis du er relativt ung så vurderer han kanskje også at du har godt tid, kanskje han vurderer deg som relativt fertil slik at han tror det er sjanse for at begge fester seg?

Det er visst litt forskjellig praksis, men på Riksen hvor jeg er setter de inn ett egg hvis du er yngre enn 37. Over 37 blir det satt inn to.

Noe statistikk tilsier at det på en frisk kvinne i sin beste alder har like gode sjangser med ett egg, som med to. Men at faren for komplikasjoner øker betraktelig med tvillingfostre. Jeg vet ikke om du kan forlange å få satt inn to? Jeg er selv 39, så jeg fikk 2 satt opp begge gangene. (Er "ruger" i dag!!)

Den første gangen var jeg tvilling-gravid i 10 uker. Da døde det ene fosteret helt plutselig. Jeg var selvfølgelig veldig glad for at jeg hadde 2 egg, og jeg fikk en flott gutt ut av det! Nå 18 mnd.

Men som sagt. Det blir vudert etter alder, da tvillingfødsler forekommer for ofte ved ivf og de er mye mer ressurskrevende for alle parter.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...