Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønner bare ikke at noen gir barna sine cola. Ødelegger tennene, inneholder masse masse sukker og e-stoffer og koffein.

Skjønner ikke folk at hvis man begynner å gi cola til en 2 åring så vil det sannsynligvis bli en vane som blir vond å vende senere i livet? Tragisk å venne så små barn til å drikke sånt skvip.. Dattera mi på 2,5 har aldri smakt cola og vi venter til hun klarer å kjøpe selv - poenget er at hun da sannsynligvis ikke syns det er så spennede siden hun ikke har vokst opp med cola..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du trenger ikke skjønne alt. La dem som gir ungene sine cola gjøre det, så kan du la være om det er viktig for deg.

Skrevet

Det er vel dumt at ikke alle gir ungene sine et perfekt kosthold, men det dreier seg da om langt mer enn cola.

Resonnementet om at cola ikke vil bli spennende for datteren din fordi hun ikke har vokst opp med det, skjønner jeg ikke. I f.eks tenårene er det jo ofte nettopp det man ikke er vant med/får foreldreaksept for som er spennende, antagelig samme greia med cola som med røyking eller alkohol eller sex eller hva det måtte være.

Skrevet

Enig med -<<-. Det er vel heller det man IKKE har vokst opp med som er spennende. Jeg fikk det ikke hjemme da jeg var liten, men begynte å drikke det straks jeg fikk smake det hos venner. Kjempespennende! hehe.

Jenta mi får litt cola på glass når vi en sjelden gang har brus, men hun drikker like gjerne solo (hun får velge brus).

Hvis det er koffeinavhengighet du tenker på, er det neppe noen fare ved 1-2 glass i uka. Tenker du på sukker, er ikke cola verre enn andre sukkervarer som tas inn med helgekosen.

Skrevet

Vent til du får flere barn så vil du raskt erfare at det går ikke an å nekte en 2 åring noe som et eldre barn får, og det eldre barnet vet godt hva som smaker og ikke for det har det fått høre om og smake andre steder! ;-) Man kan jo prøve så klart, men min 2 åring skjønner godt om broren får noe og vi prøver å lure ham til noe annet, det nytter bare ikke! Når det er sagt så er ikke cola noe de får til hverdags her akkurat, ikke noe bruus eller saft for den saks skyld.

Skrevet

Problemet er jo også når man er sammen med andre med barn, der de andre får brus. Nå får ikke min 2-åring cola, men en sjelden gang får han solo. Jeg vil helst ikke at han skal ha det, og ofte gir jeg han vann istedet for brus som de andre ungene får, men nå når han begynner å bli så stor, blir det vanskelig å nekte han når de andre får.

Han er egentlig ikke glad i brus, men han begynner å skjønne at det skal vøre noe "spesielt" med brus, ettersom det bare blir servert når det er selskaper o.l. Og derfor vil han smake, selv om han egentlig ikke liker det.

Men at cola ikke skal være spennende hvis hun ikke er vant til å få det som barn, den kjøper jeg ikke. DEt vil nok heller bli stikk motsatt. Men er dere heldig vil hun ikke like det da, og da blir det ikke noe problem, men vanligvis er det jo det de ikke får lov å få som er spennende...

Og jeg vil si at det er en stor forskjell på å få kanskje tilsammen et glass brus i mnd slik som min, enn å få brus hver dag.

Skrevet

Sønnen min få smake brus når vi er ute og spise. Sitter vi der med hvert vårt glass brus, så er det vel rettferdig at gutten min også få smake. Syns vel ikke det er noe galt i det.

Skrevet

Altsåååå :) Tulla liker ikke brus så slipper "det" problemet. MEN, jeg mener alt med måte. Ei jeg kjenner gir sin sønn på 2 (hun har gjort det siden 1 år) cola på tåteflaska!! Det er skandale, hver dag til og med!!! Men en gang, en sjelden gang i ny og ne har ingen vondt av mener nå jeg. :)

Skrevet

Vi drikker ikke saft, tror knapt jenta mi har smakt det. Men det hender hun får litt brus og vann i et glas. Spesielt dersom hun er syk eller trenger mye veske slik som om sommeren. I helgene hender det vi koser oss med et lite glas brus på lørdagskvelden. Jeg ser ikke noe galt i det. Toåringer som løper rundt med saftflaske hele dagen derimot - de foreldrene skulle hatt seg noen alvorsord.

Skrevet

Cola på tåteflaske er....ja, helt vanvittig.

Men teorien om at "det du ikke er vant med hjemme ikke blir spennende..." Hallo?? Hvor naiv kan man bli? Tror neppe alle fjortisene som prøver ut stoffer osv. er vant med dette hjemme...Samme prinsipp. Alt foreldrene dine nekter deg, det blir dødsspennende å prøve ut. Bare å gå i seg selv, det.

Skrevet

Vår lille får prøvesmake det aller meste... Så sant det ikke er medisin ;) En fingersmak skader jo ikke...

Skrevet

Jeg følger mottoet; alt med måte og sunn fornuft! Her hjemme spiser vi sunt og godt med friske råvarer til daglig. Melk til frokost og vann til middag. En gang i blandt får barna, selv 2 åringen, smake på litt usunne ting, som f. eks cola i bursdagsselskap eller saft når det er varmt ute. Er ikke hysteriske med sjokolade heller vi, for til hverdags går det i frukt. Nå i varmen får de til og med is på en mandag!!!! Fys og fy!!! Må si at min 2 åring sjelden ber om cola, heller ikke sjokolade. Min venninne kjører full nekte-pakke, der barna aldri får brus og knapt en sjokoladebit. Og de barna er helt ville etter brus og godteri, fordi de nesten aldri får det. Syns de har det helt på hjernen, jeg, snakker ikke om annet. I et bursdagsselskap stod min 2 åring og ropte på eple når alle skulle spise sjokoladekake. Jeg velger å tro det er fordi vi ikke er så fanatiske på det.

Men enig i at cola på tateflaske daglig er rimelig drøyt!

Uansett syns jeg HI er helt hysterisk. Det tror jeg ikke er bra for barna.

Skrevet

Hahaha... jeg må le... Tror nok at hvis noen vil synes at cola er veldig spennende, så må det være din datter, som aldri har fått lov til å smake på det som alle andre barn kjenner til...

Det er jo ikke snakk om å bytte ut vann og melk med cola, men en liten smak i selskaper e.l når alle andre drikker det..

Annen brus, kaker og godterier er vel ikke så mye bedre enn cola?

Jeg mener nå at hverdagskosten er viktigere en fest. Jeg er rimelig sikker på at barnet mitt ikke blir cocacoliker fordi han får smake cola en sjelden gang!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...