Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #1 Skrevet 9. juni 2007 Jeg var ute "på livet" for første gang på nesten to år igår. Hadde ingen planer om å drikke, men var med noen familiemedlemmer ut og de spanderte to drinker på meg. Jeg har ikke drukket på nesten to år heller, og trodde jeg skulle bli beruset av de to drinkene. Men jeg kjente ingenting, absolutt ingenting. Jeg satt på samme sted hele kvelden og bare pratet og lo med folk, og kjente fortsatt ikke antydning til beruselse. Dro hjem og la meg ca. kl 2, og i morges kl. 6 våknet ungen (pappaen hadde vært hjemme med henne). Hun skrek og skrek, ville helt tydelig ha pupp. Jeg vegret meg fordi jeg ikke hadde pumpet meg (drikkinga var jo ikke planlagt), men hun gråt så sårt og ville ikke gi seg (hun er ett år så jeg skal slutte å amme snart altså). Jeg valgte å amme henne, men jeg hadde litt dårlig samvittighet. Det var ca. 6 timer siden jeg tok den andre (og siste) drinken, og jeg lå der i sengen og kjente meg helt fin, som jeg hele tiden hadde gjort. Så kommer jeg endelig med et spørsmål: Hvor mye alkohol kan det ha vært i melka hun fikk? Fikk vel i meg 8 cl den kvelden. Merket ingenting på ungen, hun var helt fin, samme som jeg. Men jeg har fortsatt litt dårlig samvittighet!
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 Når promillen er ute av deg er den ute av melka. Og jeg tror de regner tre timer pr enhet. Altså kan du ta det helt med ro vil jeg tro.
Thula Skrevet 9. juni 2007 #4 Skrevet 9. juni 2007 Ikke ha dårlig samvittighet! For det første var nok sikkert mesteparten av alkoholen forsvunnet fra morsmelken for lengst, for det andre tåler såpass store barn den lille promillen som er i morsmelken HELT fint. Selv Norges Ammeforkjemper nr 1, Gro Nylander, sier at det er helt greit å kose seg med noen glass når barnet har blitt såpass stort, og at det da går greit å amme etterpå. Jeg husker ikke hva man regner, men jeg mener det er en enhet (et glass vin) per 3 mnd, altså kan du ta et glass vin barnet er 3 mnd, 2 når barnet er 6 mnd osv, og likevel amme. Tenk på alle barna i Frankrike hvor det er vanlig å nyte alkohol til maten, mammaene ammer vel sikkert en del der også. Jeg skulle gjerne gitt det noen linker på dette, men jeg klarer jammen meg ikke å grave det opp igjen. Ikke finner jeg Nylander-boken min heller, så da får jeg bare slenge ut innlegget slik som det er.
Blomman Skrevet 9. juni 2007 #6 Skrevet 9. juni 2007 om amming og alkohol kan du lese på ammehjelpen.no _ men det gikk nok helt fint ;-9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå