Gå til innhold

Paracet, smertestillende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sinnsykt plaget med hodepine, det vil si fra jeg våkner til jeg legger meg og gjennom halve natten. Jeg tar som regel to paracet når jeg våkner og ikke noe mere utover dagen (selvom jeg godt kunne tenke meg det). Men er dette lite bra å ta i det hele tatt?

Paracet funker dårlig aleine, men sånn jeg har forstått er det det eneste man kan ta som gravid, stemmer dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jepp, kan ta paracet og panodil når man er gravid. det står sikkert noe om det i pakningsvedlegget.

Skrevet

Lang klinisk erfaring med paracet viser seg at det regnes som trygt å bruke under svangerskapet.

Det er ikke anbefalt å bruke Ibuprofen eller andre NSAIDS. Det virker som du er ganske plaget med hodepine, kan du ikke høre med en farmasøyt på apoteket, og kontakte fastlegen din. I visse tillfeller må man overveie plagen og effekten av medisiner og risikoen ved bruk under svangerskap. Men det må det kompetent fagpersonell til for å gjøre.

Lykke til :o)

Skrevet

Paracet og panodil er det samme. Forskjellige merker, med det samme virkestoffet paracetamol. Det samme gjelder, pamol og det er sikkert andre synonympreparater også på markedet som jeg ikke kommer på.

Glemte å si god bedring :o)

Skrevet

Har vært en plage i mange mange år, men skal høre med fastlegen ja. Har time den 21 så får vente til da.

Og takker for svar:)

Skrevet

Jeg fikk beskjed av jordmor om ikke å bruke paracet, men å heller bruke ibux.... Har jeg hørt feil? Er det paracet og ikke ibux man kan spise?

Skrevet

Hegelita - jeg håper du har misforstått jordmoren din og at hun ikke sprer så feilaktig informasjon. Det er paracet som regnes som trygt å bruke. Ibux derimot....se under jeg limer inn litt fra felleskatalogen.

Dette er klippet ut fra felleskatalogen.no:

Paracet - Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Studier og lang klinisk erfaring indikerer liten risiko for skadelige effekter på svangerskapsforløpet, fosteret eller det nyfødte barnet.

Ibux - Ibuprofen (virkestoffet) - Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Hemming av prostaglandinsyntesen kan ha skadelige effekter på svangerskapsforløpet og/eller den embryonale/føtale utviklingen. Bruk tidlig i svangerskapet kan gi økt risiko for abort, kardiovaskulære misdannelser og gastroschisis. Skal ikke brukes under 1. og 2. trimester hvis ikke strengt nødvendig. Ved bruk hos kvinner som forsøker å bli gravide, eller i 1. og 2. trimester, bør dosen være lav og behandlingsvarigheten så kort som mulig. Bruk i 3. trimester kan gi følgende effekter for fosteret: Kardiopulmonal toksisitet (med prematur lukking av ductus arteriosus og pulmonal hypertensjon), renal dysfunksjon, som kan lede til nyresvikt og oligohydramnion. Moren og det nyfødte barnet kan få følgende effekter: Mulig forlenget blødningsperiode, en antiaggregerende effekt som kan forekomme selv ved svært lave doser, hemming av rieaktivitet og dermed forsinket eller forlenget fødsel.

Husk!! Felleskatalogen nevner absolutt alle bivirkninger som er kjente, mye er skrevet av produsentene som ikke tar noen form for risiko, med tanke på rettslige etterfølger.

Noen bruker forskjellige medisiner av ulike årsaker også under svangerskapet. Dette bør gjøres i samarbeid med legen, hvor risiko for mor og risiko for barnet veies opp mot hverandre. Det er kun fagpersonell med god kunnskap om farmokolgi/medisin som er istand til å gjøre en slik vurdering. Ikke ta slutninger på egenhånd men søk hjelp :o)

Skrevet

Jeg har snakket med en jordmor å hun sa IKKE ta ibux men paracet var helt greit.

Skrevet

Nå er jeg litt forvirret... På pakningen på Paracet står det at gravide ikke skal ta det, og på ibux-pakken står det at man kan ta det hvis man ikke er mer enn 6 måneder.... Jeg vet ikke, nå tør jeg ikke spise noen av delene...

Skrevet

Man kan ta paracet som gravid, men IKKE ibux

Skrevet

Husk på at alle legemiddelprodusenter vil helgardere seg mot søksmål og siden det Aldri kan forskes på gravide, er det jo usikkert hvor grensene går for hva fosteret tåler. Hør med fastlegen din og be han se i LEGEMIDDELHÅNDBOKA under graviditet, fødsel og amming og ikke i FELLESKATALOGEN.

Skrevet

Det skal jeg høre om:)

Skrevet

I følge legemiddelhåndboken;

Paracet: Det foreligger ikke mistanke om fosterskadende effekt av paracetamol. Paracetamol er det naturlige førstevalgespreparatet hvis det må gis ett smertestillende under graviditeten.

Acetylsalisylsyre og andre ikke-steroide antiinflamatoriske midler:

( som f.eks ibux ) Acetylsalisylsyre og andre NSAIDs er i noen studier rapportert å øke risikoen for missdannelser. Selv om dette ikke er definitivt fastslått, gir selve virkningsmekanismen for alle disse stoffene grunn til en viss tilbakeholdenhet.

Skrevet

Ellers enig i utklippet fra felleskatalogen lenger oppe

Skrevet

Du kunne jo prøve akupunktur for hodepinen, vet at det har hjulpet andre, varer faktisk mer enn en dag av gangen. Tror de kan sette akupunkturnåler i ørene som du kan gå med en stund.

Skrevet

Hegelita87 *nytt gull i magen*:

På min paracetpakke står det at det ikke er noen påvist fare om å ta det:P

Tar selv paracet om hodepinen blir for fæl, men det er heller skjeldent. Velger å tro det som står på pakken min:) Hadde omkommet uten paracet tror jeg:P Så lenge du ikke overskrider anbefalt dose så skal det ikke være noen fare:)

Skrevet

Da må jeg bare beklage... Men kan jo ikke være farlig å ta ibux heller da, når det står på pakken at bare gravide over 6 mnd er frarådet å ta det.. Det spiller ingen rolle. Er ikke så plaget med noe at jeg MÅ ta det uansett :)

Skrevet

Det er jo greit nok.. Har bare fått beskjed av legen min jeg at jeg burde holde meg til paracet. så da gjør jeg det:P Aaaaner ikke hva andre får beskjed om og slikt jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...