Gå til innhold

Sjalu stemødre ble til fordeling av arv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er noens rettmessige arv? Hvem skal bestemme det? Den som etterlater seg noe, kanskje?

Er arveloven og pliktdelsarven foreldet? Ønsker vi større testasjonsfrihet her i landet? Andre land har ulike systemer, det er vel ikke slik at dette systemet vårt er det eneste riktige sånn moralsk eller filosofisk sett?

Skrevet

Når jeg skriver "rettmessig" arv, så mener jeg med det at arvingene får arven noenlundes jevnt delt, slik at ingen trenger å føle at de blir snytt for noe, til fordel for (halv)søsknene. Når det er sagt, så kommer stebarnet til å arve mindre fra min og fars side, enn eventuelle fellesbarn, (siden de kommer til med å arve min del, mens stebarnet kommer kun til med å få arv etter far - på deling med søsknene), men h*n kommer til gjengjeld ikke til å måtte dele med noen på arven hos mor.

Helene

Skrevet

Kan jeg spørre dere "arveløse" barna her: Har dere konfrontert faren deres med dette? Hva sier far til sitt forsvar? Hvordan argumenterer han?

Utrolig trasig gjort av den som liksom skal verne dere mot livets farer.. Hadde nok reagert med nokså mye bitterhet selv.

Skrevet

For min del ønsker han ikke å snakke om det, når jeg tar det opp, så "passer det aldri"...

Jeg har også fått komentaren "ja men, du skjønner vell hvorfor jeg har gjort det på denne måten?"....

Det er greit, jeg er voksen og er jo ikke avhengig av pengene. Men det er jo heller ikke pengene det handler om for min del, det er at ting og hjem som JEG er knyttet til, blir gitt bort til andre...

Jeg skjønner at han vil sikkre sine, slik at de ikke står på bar bakke. Men det er mange måter å gjøre det på, i stede for å avskrive meg helt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...