Gå til innhold

Kan jeg spørre dere om en ting...?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ser det er mange som opplever spontanaborter underveis, og blir så lei meg på deres vegne. Jeg har ikke opplevd dette selv, så jeg kan ikke forestille meg hvor vondt det måtte være for dere som opplever det :-(

Vi prøver på nr 2 nå, og vi håper alt går fint, og at vi ikke får ta del i denne opplevelsen...

Men det jeg lurer på, er om om man aborterer spontant, må man da gjennom utskrapning i hvert tilfelle? Eller har dette noe med om når man evt mister, hvor langt man er på vei?

Hva er egentlig forskjellen på en SA og en MA?

Når er farene størst for f.eks en SA og når for en MA?

Mulig jeg spør dumt her nå.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

man må ikke alltid ha utskrapning ved SA, som oftest kommer alt ut på egen hånd. det er kun hvis ikke alt kommer ut at man må ha utskrapning. ved MA dør fosteret uten at man blør og det kommer ikke noe ut, og da må man alltid ha utskrapning.

faren for SA og MA er størst fram til 12. uke, for det er da alle organene dannes og fosteret er mest sårbart.

Skrevet

men hvordan vet man da at man har hatt en MA dersom man ikke blør? Og hvordan vet man at alt har kommet ut av seg selv etter en SA, slik at man ikke trenger utskrapning?

Skrevet

Det som jeg har lest meg fram til er at man merker det på ultralyd. Flere som merker noe er galt og får derfor tidlig UL. Og noen få som går helt til den ordinære før de merker det.. (men tror ikke dette er vanlig...)

Skrevet

Hei.

Jeg hadde en MA som ikke ble oppdaget før ul i uke 18. Jeg hadde ingen blødninger eller smerter, men en masse bekymringer. Kjente på denne bekymringen fra dag en. Alt var annerledes, og i de siste ukene var jeg veldig urolig, men "gjemte" det bort, og overbeviste meg selv om at alt nok var som det skulle i og med at vi hadde sett den lille på ul i uke 11+3, og hørt hjertelyden uka etterpå.

Så mitt innlegg er ikke for å skremme deg, men tvert i mot berolige deg. Ofte kjenner mor at noe er galt, og mange sjekker derfor ganske tidlig.

Det er ikke mange som opplever MA, og i hvert fall ikke så sent, så ikke bekymre deg for dette. JEg har tre friske unger fra før, og tenker slik at denne gangen var det hos meg "lynet slo ned". Neste gang går det sikkert bra.

Lykke til!!!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...