Gå til innhold

Ellie83,,,,Hjeeeelp!!!

Anbefalte innlegg

Ryktene sier du har gode råd når det gjelder brystvegring....håper du kan hjelpe meg!! Har skrevet et innlegg tidligere om min 4mnd gamle baby som de siste dagene bare skriker når jeg legger henne til brystet.

Igår og idag har det vært full nekt, og jeg har måttet gi flaske. Går med brystspreng men får ikke pumpet ut så mye...må vel krype til korset og dra og kjøpe MME idag er jeg redd....sukk

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9538538-ellie83hjeeeelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oi da. Beklager at jeg så innlegget ditt så sent. Jeg er vanligvis innom her ofte.

Jeg er ingen ekspert på brystvegring (har du prøvd ammehjelperne her inne, de hjalp meg masse), men jeg har vært igjennom en laaang runde selv. Du kan få de tipsene jeg har, så får vi håpe det funker for deg. :-)

Det aller viktigste for oss var å IKKE tvinge henne. Da ble hun bare mye værre. Vi la henne ofte til minst en gang i timen, men ikke for ofte heller. Ved minste antydning til vegring så avsluttet jeg forsøket og avledet opmerksomheten hennes over på noe annet. Jeg fikk råd av en ammehjelper på sykehuset (vi var innlagt i perioder, hun ville ikke ha flaske eller noen ting) om å la henne ligge litt i håp om at hun roet seg ned og så plutselig ville spise. Det funket veldig dårlig. Hun bare skrek seg opp og ble sintere og sintere. Dermed ble brystvegringen også værre. På et tidspunkt hylte hun bare hun havnet i noe som lignet ammestilling, eller så puppen på noe vis. Hun nektet helt fulstendig.

Dermed lot jeg henne ALDRIG ligge og skrike seg opp ved puppen. Ville hun ikke så gav jeg opp med en gang.

Er jenta di så ille at hun skriker bare hun ser puppen? Eller kan hun suge i to sekunder og så hyle til? Spiser hun litt kan det hjelpe å gå rundt å bysse henne for å holde henne rolig mens du ammer. Det funket her, men det var før hun ble skikkelig ille.

Vi nektet konsekvent å gi Rebekka flaske. Det var litt om å men dær siden hun etterhvert ville ha flaken (og hun må jo ha mat). Men på det tidspunktet fikk jo i henne mat på annet vis også, så flasken ble et ikketema. De kan lett foretrekke flaske og ikke ville tilbake til puppen igjen ettrpå i en slik situasjon som dette.

Løsningen ble at vi gav henne mat med sprøyte. Vi kjøpte små 5 ml sprøyter på apoteket og sprøytet melka forsiktig inn i munnen hennes.

Etterhvert ble hun bedre (da hadde vi holdt på ganske lenge) og begyndte å suge i to sekunder før hun ble sint. Klarer du å komme dit er mye gjordt allerede. Hun sugde jo ikke lenge nok til at utdrivningen kom skikkelig igang, og ble sint over at melka ikke kom fort nok. Da ble løsningen en type hjelpebryst (se ammehjelpen.no dersom du ikke vet hva hjelpebryst er). Jeg brukte ikke hjelpebryst i sin helhet, men jeg koblet en sprøyte fylt med melk til en ernæringssonde. Sonden tapet jeg fast til brystet før jeg la henne til slik at hun fikk sonden inn i munnen når hun gapte over brystet (sonden skal bare inn i munnen, ikke ned i halsen). Så med en gang hun begyndte å suge sprøytet jeg sakte og forsiktig litt melk inn i munnen hennes. På den måten fikk hun en illusjon om at hun fikk melka fra puppen. Hun merker jo ikke forskjell. Når min egen melk begyndte å strømme sluttet jeg å dytte etter med sprøyten. Så spiste hun videre av puppen. Dersom hun viste tegn til å bli urolig fordi melken ikke strømmet så fort som hun ønsket så dyttet jeg litt etter med sprøyten innimellom. Det krever en større sprøyte enn 5 ml, men ikke for stor. Da blir det vanskelig å styre mengden. Men en stor sprøyte kom det ofte ut for mye på en gang fordi det var vanskelig å presse ut bare litt.

Spør på apoteket om de har ernæringssonder. De bør være minimun 50 cm lange. Jeg hadde vanskeligheter med å få tak i, fordi de ikke hadde på apotekene her. Jeg klarte å få tak i noen på sykehuset hvor vi hadde vært innlagt tilslutt. Dersom du ikke klarer å få tak i sonde men vil prøve så send med adressen din på PM så skal jeg sende deg en sonde i posten. Har noen til overs.

Dette krever riktignok at du klarer å beholde melka da. Synd du har vanskeligheter med å få pumpet deg. Har du nesesprayen? Hvis ikke stikker du innom legen din og får resept på den (det er en nesespray som setter igang utdrivningen og gjør at melka dermed strømmer ut).

Prøv håndmelking (se ammehjelpen.no også der) å se om det hjelper. Klarer du det ikke får du bare bruke mme (men fremdeles gi henne den med sprøyte og sonde fra puppen). Så dersom dette funker kan du gå over til å bruke vanlig hjelpebryst. Da vil din egen melkemengde komme tilbake siden hun suger på brystet ditt.

Med en gang dette hjelpebryststyret begyndte å funke så gav jeg hanne aldri mat annet enn på den måten. Mat kommer fra pupp og ingenting annet, liksom. Når hun begynner å spise litt selv så funker det ofte å gå rundt og bysse henne for å holde henne rolig mens du ammer henne. Litt slitsomt for skuldrene dine, men det er forhåpentligvis bare en overgangsfase.

Det ble bedre og bedre, og tilslutt kunne jeg droppe sprøyta og sonden, og hun spiser nå helt fint igjen. Hun kaster seg over brystet når hun er sulten, og det er en herlig følelse. Det har vært mye styr og komme hit, men gud, det er verdt det. Dersom du virkelig ønsker å amme da. Jenta di er jo så liten enda, så dersom du klarer å løse dette har du jo en lang fin ammeperiode igjen. Jeg ville virkelig få dette til,og det ble motivasjonen min når det føltes håpløst.

Ugh. Dette ble langt. Håper det er noe du kan bruke her.

Brystvegring er så kjipt. Jeg følte meg avvist som mor og utviklet fødselsdepresjon midt oppi dette. Jeg håper virkelig du slipper det. Men nå som det er bra føler jeg en slik lykkerus hver gang hun spiser rolig og fint ved puppen. Jeg virkelig nyter ammingen. Du skal se dette går bra etterhvert.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9538538-ellie83hjeeeelp/#findComment-9544231
Del på andre sider

Tusen Tusen takk for langt og utfyllende svar!!!!!!!!! nå ga du meg litt motivasjon til å fortsette!!! har kommet noen frustrasjonstårer de siste dagene, det er jammen ikke lett dette...hvor lenge holdt du på får jenta di endelig tok puppen igjen? vi har holdt på litt over en uke, og jeg er utslitt allerede. Kjenner jeg spenner meg og gruver meg til neste måltid. Når jeg legger henne til brystet er jeg anspent og stressa selv, og da kommer jo melka mye tregere og hun blir sur dersom hun først har tatt tak. Stopper underveis og skriker, tar litt tak, skriker igjen...og sånn fortsetter det...Må amme henne liggende i senga dersom det skal være noe håp, og lure litt frem og tilbake med smokke og smette inn brystet.

Hvordan gjordet du det når du skulle ut? på besøk eller cafe? er jo ikke særlig gøy med en unge som hylskriker og som ikke får i seg mat. Sånn som det er nå føler jeg mest for å være alene med henne og ikke dra noen steder, for da blir vel både hun og jeg ennå mer stressa. Men ikke særlig gøy å bure seg helt inn heller. Uff, blir en ond sirkel dette.

Får vel bare prøve og prøve, og forhåpentligvis går det seg til. Hun er ikke noe særlig til å ta flaske heller, men mat må hun jo få i seg. Særlig nå som det er så varmt, er det jo bekymringsfult når hun får i seg lite væske...sukk

Som du selv opplevde, så dukker følelsen av mislykkethet opp rundt dette. Må innrømme at jeg føler meg litt avvist av babyen min nå. Snufs....og alt som har gått så fint frem til nå...mon tro hva som utløste dette....??

Igjen, takk for at du tok deg tid til å svare meg!!

HI

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9538538-ellie83hjeeeelp/#findComment-9551714
Del på andre sider

Hva som utløste det er ikke godt å si. Noen ganger blir det bare slik. Det kan utløses av alderen fordi de blir nysjerrige, og noen bare er slik rett og slett. Det kan komme av at det har vært for lite ro rundt dere ved amming, det kan være så mye. Ikke godt å si.

Frustrasjonstårer har jeg hatt mange av. På at tidspunkt var jeg ganske klar for å gi opp ammingen. Men jeg hadde jo ikke noe godt alternativ. Flasken var hun ikke så glad i, og det hadde jo blitt et kjempeslit å må ut å varme flaske hver gang hun vil ha mat på natten. Det i tillegg til at jeg så innderlig ønsket å amme drev meg videre til å fortsette å prøve.

I en periode var det såpass ille at jeg ikke ville ta henne med ut. Det funket ikke å f.eks gå på cafè. Hun ble så illsint at jeg fikk problemer i lang tid etterpå. Ikke er det noe morsomt å sitte dær med hylende unge heller. Vi dro ut og var sosiale, men da dro vi hjem til venner hvor vi kunne låne et soverom eller noe til amming. En periode blir det litt slitsomt, men det blir snart bedre.

Prøv å ha mest mulig ro rundt dere under amming. Gå inn på et eget rom og få henne så rolig som mulig før du legger henne til brystet. Kan du ikke det så slå av TV og alle slike uromomenter. Fulstedig ro. Det du har gjort til nå er kjempebra. Fortsett å amm henne liggende, og bruk smokken om det funker. Den brukte vi også mye.

Prøv å utnytt tiden mens hun sover. De fleste med brystvegring spiser fint om natten, og når de sover på dagtid. Gjør hun det?

Legg henne isåfall til når hun akkurat har sovnet/skal til å sovne (på dagtid).

Siden hun (i hvertfall noen ganger) suger litt før hun blir sint så funker det sikkert med sonde på sprøyte. Får du tak i sonde tror du?

Den er neste steg imot å få til vanlig sittende amming igjenn.

Så er det viktig at du er rolig og avslappet når du skal amme. Hun merker det på deg dersom du er anspendt og stiv. Sett deg i en god stol og slapp av. Legg henne rolig til, og når hun begynner å gråte så la gjerne mannen din (eller noen andre) ta henne fra deg og roe henne ned. Når hun er rolig gir han babyen til deg igjen, så kan du prøve litt til.

Prøv å se fremover, og ikke mist håpet. Det kan bli litt værre før det snur og det kan se svart ut, men det er lys i enden av tunellen.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9538538-ellie83hjeeeelp/#findComment-9555011
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...