Junipia Skrevet 8. juni 2007 #1 Skrevet 8. juni 2007 Jeg jobber som sykepleier, og har nettopp funnet ut at jeg er gravid . Mener å ha hørt at gravide ikke skal ha kontakt/ha rom hvor det er pasienter som får cyt.kur (cellegift)? Og hvordan er det med administrering av antibiotika intravenøst? Noen som har noen "facts" om dette?
M*A*S*H* Skrevet 9. juni 2007 #2 Skrevet 9. juni 2007 Anitbiotika infusjoner er ikke noe problem så lenge du blander dem i avtrekksrom slik man skal ellers:-) Angående cytostatika - les på denne linken: http://www.farmakoterapi.uio.no/cytostatika/kap36.html#Gravide
Anonym bruker Skrevet 9. juni 2007 #3 Skrevet 9. juni 2007 Det er vel også noe om radioaktivitet, ved pas som får Rtg kontrast? Bør ikke gravide holde seg unna 3 døgn/ ikke håndtere pas utstyr som bekken o.l. Noen som husker slike rutiner?
M*A*S*H* Skrevet 9. juni 2007 #4 Skrevet 9. juni 2007 De aller fleste undersøkelser som gjøres på isotopen/nukleærmedisinsk avdeling (dette er ikke vanlig røntgen) gir så lite stråling at problemet bør være ubetydelig. Dog - pasientene henstilles til å ikke søle urin de neste 24 timene etter en undersøkelse da de radioaktive forbindelsene skilles ut i urin. Med andre ord, hvis pasienten din har latt vannet på bekken skal du ha på deg hansker - men det ville du sikkert ha hatt uansett:-)
M*A*S*H* Skrevet 9. juni 2007 #5 Skrevet 9. juni 2007 Tillegg; jeg tror alle sykehus har en strålevernsansvarlig. Ta kontakt med vedkommende for å få konkrete råd mht hva slags avdeling / type undersøkelser dine pasienter er igjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå