Gå til innhold

Hvorfor legger ikke babyen min godt på seg?

Anbefalte innlegg

Jenta mi er 4 uker i morgen, og har til nå kun gått opp 320 g fra fødselsvekt. Jeg føler jeg ikke har gjort annet enn å amme, hun spiser en halvtime fra hvert bryst, altså ammer jeg en time i strekk ca hver 3. time. Hun har også hatt opptil 8 bleier med avføring om dagen, og gulpet etter amming. Derfor har jeg vært i den tro at jeg har nok melk. Hun har hylt og skreket mye siden fødselen, noe jeg har mistenkt for å være kolikk, men kanskje hun bare er sulten konstant? Har vært på ammehjelpen.no og lest mye om amming, og der står det at alle får til amming, og kun i meget sjeldne tilfeller man ikke har nok melk. Så jeg føler meg som en taper som ikke kan mette barnet mitt...

Fortsetter under...

Her er vektøkninga hennes:

12.05.07: 2640 (fødselsvekt)

16.05.07: 2525 (vekt ved hjemreise)

24.05.07: 2680

29.05.07: 2805

31.05.07: 2835

05.06.07: 2940

08.06.07: 2960

Som du ser har jeg måttet dra på helsestasjonen og veie henne ofte. Dette har stresset meg veldig, og jeg tenker ikke på annet enn vekta hennes..Det er de siste ukene vekta har gått minst tilfredsstillende oppover, og jeg er helt fortvila. Ga henne litt mme i sted, og nå sover hun søtt, så er redd for at jeg ikke har nok melk selv..

hvis ikke noe medisnk feiler jenta di og hun er fornøyd mellom måltiden så ikke stress så med vekta. Normal vektoppgang er fra 120 gram i uka - og med andre ord er det ikke så langt unna ;-)

Vekt går i rykk og napp og så du kan godt oppleve at vekta plutselig kan skyte litt mer fart.

Hva med å prøve å amme litt oftere enn hver tredje time istedet for at du gir mme. Ta noen økedager hvor du bare ammer - kanskje du kan få litt avlastning nå i helga med husstell og barnestell. Slapp av og drikk og spis godt. Bruk gjeren varme på brystene - ullinnlegg mellom ammingene. Før du legger til kan det være lurt å stimulere brystvortene og legge på varmepakninger på brystene - det stimulerer utdrivningen.

Mot slutten av ammingen på hvert bryst kan du massere brystet i retning brystvorten for å hjelpe den feter melka ut av brystet.

ser nå at du skriver at hun gråter endel og.... kanskje hun vil ha brystet oftere enn hver tredje time?? Amm så ofte barnet viser tegn til uro for å se om det kan hjelpe - det er helt normalt å amme mye i starten - mange spsier litt hver halvtime eller time og

Annonse

Bor i Finnmark, og her er det visst ingen ammehjelpere..Har prøvd å stikke lillefingern inni munnen hennes, og det virker som om sugetaket er kraftig. Jenta mi har vært veldig urolig siden fødselen, og bare puppen hjelper, så enkelte dager har jeg ammet 8 timer i strekk. Ble også tipset av helsesøster om å melke meg mellom ammingene og gi henne ekstra, men det kommer bare ut 30 ml til sammen av begge bryst!! Og de dagene hvor hun har skriketokter, så når jeg jo ikke å håndmelke meg iom at jeg bare pupper og går rundt og bærer på henne.. Er veldig fortvila nå..

Har du snakket med barsel om det er noen ammekyndige der?

Snakk også med helsestasjonen/barsel om å leie/låne en ordentlig elektrisk pumpe.

Hvordan var barnet etter du hadde gitt tillegg (sa du ikke at du forsøkte det)? Det er veldig mange som finner at en god flaske på kvelden er det de trenger for å få det til å gå rundt.

Kan du fortelle litt om hvordan hun oppfører seg? Hvordan er bleiene? Du sier at barnet dier mye og har mange våte bleier? Er det noe spesielt med bæsjebleiene eller er de bare gule og kornete hele tiden?

30ml i begynnelsen mellom amming ved håndmelking er ikke dårlig!

I kveld prøvde jeg å først amme 10 min fra hvert bryst, så ga jeg ca 25 ml av det jeg hadde håndmelka + ca 80 ml mme. Og jentungen har aldri vært så rolig før. Kolikken jeg mistenkte var kanskje sult?

Bæsjebleiene er stort sett gule og kornete. Ellers henger hun mye i puppen, der er hun rolig. Så snart jeg legger henne i kurven så hyler og vræler hun. Hun må sovne med puppen i munnen for i det hele tatt å få sove på nettene.

...noen unger har jo litt følsom mage....og da kan jo det være årsaken....prøv å finn ut om det er noe hun reagerer på at du spiser....eller ta en tur til homeopat....dem er ganske gode på ammeproblemer....bare pass på at det er en med ordentlig utdannelse.....

min sønn gikk fra diare til perfekt bæsj over natta....begynte også å sove godt etter en dose homeopatisk medisin....

veldig effektivt....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...