Gå til innhold

Medisinsk abort hjemme?

Karde Momme

Anbefalte innlegg

Jeg hadde nylig en MA. Fostret som skulle ha vært 9 uker gammelt, var bare 4 mm langt, og ingen hjertelyd. En trist nyhet, men likevel ikke noe sjokk. Nå ønsket jeg bare å få utskrapning for å få det overstått. På sykehuset fikk jeg innsatt stikkpiller i vagina som skulle åpne livmorhalsen. Derfra ble jeg sendt opp til utskrapningsavdelingen, noe som nesten var en lettelse etter 10 dager med undersøkelser og usikkerhet. Men ettersom jeg har vært innom en privat fertilitetsklinikk i USA tidligere i år, ombestemte legen seg. Før utskrapning kunne skje, måtte jeg undersøkes for resistente stafylokokker (MRSA). Det eneste alternativet var fullt isolat, og det ønsket ikke sykehuset å prioritere ettersom jeg ikke var et akuttilfelle. Men siden jeg allerede hadde fått vaginalpillene, ble jeg i stedet sendt hjem med to tabletter til, slik jeg kunne foreta medisinsk abort hjemme. Jeg ble ikke tilbudt medisinsk abort på sykehuset. Nå ligger jeg og har begynt å småblø, og føler meg utrygg. Jeg fikk lite eller ingen informajson om medisinsk abort på sykehuset, så takk gud for at jeg har trådløst bredbånd.

Mitt spørsmål er: Er det vanlig å bli sendt hjem for medisinsk abort på denne måten? Jeg vet at det har vært en debatt om dette i norsk politikk, men er det noen som vet hva utfallet ble?

Fortsetter under...

Jeg tok medisinsk abort hjemme da jeg hadde ma i uke 10(fosteret hadde sluttet vokse i uke 7) Dette var fryktelig vondt, men det gikk ganske fort over. Desverre kom ikke alt ut og måtte på utskrapning en uke etterpå, sluttet ikke blø(blødde mye) Ikke mening å skremme deg eller noe. Det er bare greit være obs på det.

Det er ganske vanlig ta medisinsk abort hjemme, så langt du føler deg tygg.(er visst billigste utvei :-/ )

Vet ikke hva utfallet av denne debatten ble desverre....

Hvordan har det gått med deg?

Tusen takk for svar.

I dag er det gått tre dager siden jeg tok MA-pillene, og det gikk både bra og ikke bra, tror jeg. Bra i den forstand at jeg ikke fikk stort vondere enn litt sterke menssmerter, og blødde ganske lite. Jeg fylte ikke et bind en gang. Men dårlig i den forstand at jeg var totalt uforberedt på å måtte gjøre dette hjemme, og på synet av det bittelille fosteranlegget på dopapiret, et syn som har spøkt på netthinnen siden. I og med at jeg blødde så lite, tviler jeg dessuten på om jeg fikk ut alt jeg skulle, så i morgen blir det sannsynligvis utskrapning allikevel. Så dette har blitt en mye lengre og tyngre prosess enn jeg hadde sett for meg. Det er jammen ingen spøk å prøve å få barn!

jeg hadde en ufullstendig sa i uke 9 og ble også sendt hjem med de to pillene. Blødde ut denne "ekle" klumpen du nevner, ca 7t etter pillene og var da veldig dårlig, men la meg etter det til å sove. Etter dette har jeg til nå blødd bare lite i en uke, men alt er ute, så ikke sikkert du må ta utskrapning. Dersom fosteret var død før sa'en er det ikke alltid så mye igjen, da kroppen selv ville kvittet seg med det etter en tid. Pillene er bare for åat det skal gå raskere for kroppen dersom fosteret alikevell ikke er liv i. Trist å miste, men er bare å håpe på at man raskt blir gravid igjen og at det går bra da. Klem

Det var slik det ble med meg også, måtte ta utskrapnig allikevel. Derfor velger jeg utskrapning med en gang denne gangen, på onsdag.

Du får ha lykke til på sykehuset i morgen, skal tenke påd deg.

Det er ingen spøk å få barn nei, det vet man alt om etter slike opplevelser....tenker på deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...