Gå til innhold

Min datter på 7 vekker sin lillesøster med vilje hver gang hun får sjansen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva pokker skal jeg gjøre?Jeg blir så sint att det koker.Jeg tenkte nå skulle jeg endeligen få slappe av litt for å spise så går hun forbi å vugger henne våken å flere ganger har hun komt fra soverommet å sagt lillesøsteren er våken fordi hun vekket henne,hva skal jeg gjøre?Nå blir det ingen tur til byen i morgen bare hun å meg for noe må jeg straffe henne med siden hun har så problemer å lye å det gjelder det meste,må mase å mase oss grønn,er som å snakke til veggen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er hun sjalu?

Skrevet

Høres litt ut som hun er sjalu, ja. Får hun tid sammen med mammaen sin når lillesøster sover? Fortell at når hun vekker søsteren sin, så er mamma nødt til å bruke mer tid sammen med lillesøster i stedet for å være med henne (storesøster).

Eller kjeder hun seg? Finn på noe sammen, dere to?

Skrevet

Min datter er 4 år og gjorde det samme men ikke for at ho var sjalu fordi ho skulle være storesøster og hjelpe til og passe på.

Noen ganger skulle ho liksom være litt mamma også for babyen.

Og var borte for se om alt var bra og støyk henne på kinnet.

(Tok det opp på webcameraet.')

Sett deg ned og spør henne hvorfor hun gjør slik :-)

Skrevet

Sånn går det når man får 7 år mellom søsken. Søskensjalusi kalles det og jeg tror du driter deg loddrett ut med straff!!!

Skrevet

Til anonym: Søskensjalusi har nok ikke noe med om det er 7 år, mer eller mindre mellom søsken. Det kan komme uansett hvor mange eller få år som er mellom.

Men du har nok rett i at straff ikke er rette måten å takle dette på.

Skrevet

Hallo!?! Selvfølgelig tåler en 7-åring konsekvenser!!! (jeg kaller det ikke straff).

En 7-åring forstår hva dette er snakk om, og dermed må det kunne gå an å fokusere på handling --> konsekvens. En naturlig måte å oppdra på, da samfunnet består av å få reaksjoner på våre handlinger. En 7-åring forstår at babyen ikke skal vekkes, og at mor blir sint og gir henne oppmerksomhet (negativ oppmerksomhet er bedre enn ingen). Dermed er det greit å forklare hva som skjer når hun vekker, mor er sliten og babyen trenger søvn. Dermed må 7-åringen få en advarsel OG forklaring. Hvis hun ikke vekker lillesøster, så blir det en belønning. Og motsatt hvis hun vekker henne. Da kan en bytur være en naturlig belønning, og tap av bytur en like god konsekvens. Men en kan gjerne begynne med litt mindre ting i belønningssystemet. Uansett - dette er OK til en 7-åring, bare det forklares godt nok.

Skrevet

Vår to-åring gjorde det samme. Slo f.eks. med hammer i døra for å vekke henne. Ingen tvil om at han var sjalu. Det til tross at vi har vært veldig fokusert på at nettopp det ikke skulle skje. Det er jo babyen som knappast har sett meg utenom mating. Vi "straffet" ham med å putte ham på rommet etter at han hadde fått en advarsel. I tillegg skjønte jeg at det var ikke nok at jeg tilbrakte mye tid med ham. Jeg begynte å bære ham mer rundt på hofta og spørre om han ville jeg skulle bære ham på ryggen mer, og det sa han ofte ja til (ergo-sele). Nå i løpet av et par uker har han sluttet å sorsøke å vekke henne.

Kanskje det vil hjelpe med mer "intim-situasjoner" med deg og datteren din (mer av å sitte og stryke på håret mens man leser en bok e.l.). Jeg besøkte en venninne med en datter på 7 år og når jeg lekte alene med henne mens mammaen lagde mat så sa hun: "Jeg skulle ønske jeg var liten igjen for da fikk jeg så mye stell). Hun har ikke mindre søsken, men jeg kan forestille meg at det hadde vært å "rippe opp i " et sårt punkt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...