LaPaysanne Skrevet 8. juni 2007 #1 Del Skrevet 8. juni 2007 Kjære ammehjelpere Jeg har strevd med ammingen og sugetak fra dag én, men det har gått seg til etter hvert og jeg fullammer fortsatt min 11 uker gamle gutt. Men vi bruker veldig lang tid på hvert måltid, og jeg tror det er fordi jeg har treg utdrivningsrefleks. Jeg har etter hvert fått til at den starter ganske kjapt etter at jeg legger ham til, men den varer ikke lenge,kanskje et minutt - og så tar det evigheter før den kommer i gang igjen. Hvis den gjør det. Får som regel til to, maks tre utdrivinger pr bryst, men det er lenge mellom hver, og som regel holder vi på en halv time pr pupp. Når jeg pumper, hender det at den ikke kommer i gang i det hele tatt. Noen tips? Kan legge til at han legger relativt tregt på seg - mellom 150 og 200 gram i uka. Vet at det er innenfor normalen, men føler at "alle andre" stormer mot 6-7 kilo mens han passerte fem for bare to uker siden. Sukk altså... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
snull Skrevet 8. juni 2007 #2 Del Skrevet 8. juni 2007 Er ikke ammehjelper, men har litt erfaring ang. det du beskriver, så kanskje jeg kan hjelpe deg . Prøver meg ihvertfall ;-) Tror ikke det er normalt at selve utdrivningen skal vare hele ammesekvensen... For noen kan det ta laaang tid før den kommer igang og hos noen er den nesten FOR kraftig og barnet svelger vrangt. Begge kan utarte seg som et problem. Hvis du føler at melka kommer tregt utenom utdrivningen , kan det være at du har noe kronglete melkeganger(det har jeg), og det er som regel enkelt å ordne opp i! Du kan ha varmepakninger på puppen(litt ovenfor da) mens du ammer, og gjerne noen minutter før du skal amme(dette synes jeg var litt vanskelig å få til, for snuppa her ble AKUTT sulten, og da hadde vi ikke tid til å vente 1 sek engang). Jeg ble anbefalt å kjøpe Lecitin kapsler(1200 mg) på helsekost, og ta 1-2 kapsler per dag. Etter dette har det blitt MYE bedre. I tillegg tok det lang tid før utdrivningen min kom igang, og jeg fikk legen til å slrive meg resept på syntocinon nesespray, da snuppa var ekstremt utolmodig. Denne bruker jeg ennå, og nå er hun 13 mnd. Håper det var litt hjelp i dette, og at det ordner seg for dere. Klem fra Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/#findComment-9533498 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LaPaysanne Skrevet 8. juni 2007 Forfatter #3 Del Skrevet 8. juni 2007 Takk, snille snull:-) Dette høres ut som gode råd. Jeg kjøpte faktisk lecitin-kapsler i går - på grunn av en tett melkegang. Hvor lang tid tok det før du fikk effekt? Har også vurdert å kjøpe varmepakninger, men har latt det være av samme grunn som deg... Det er liksom ikke snakk om å vente fem minutter til mor er klar - men kanskje blir han bare nødt til å vente. Ang syntocinon: bruker du denne hele tiden? Eller bare i de tilfellene der du ikke får i gang utdrivingen? Jeg har også en sånn spray i kjøleskapet, men vegrer meg litt for å bruke den. Er litt redd for å bli avhengig Hilsen en optimistisk Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/#findComment-9533980 Del på andre sider Flere delingsvalg…
snull Skrevet 8. juni 2007 #4 Del Skrevet 8. juni 2007 Så bra at du er optimist...,det hjelper så mye ;-) For det går seg til tilslutt..., men det kan være tungt når ikke alt går som man hadde trodd... Tja, tipper det tok toppen ett par dager før jeg merket virkningen av Lecitin. Jeg startet med å ta 2 kapsler(du kan sikkert starte med 3, da du har tette melkeganger), og etterhvert fant jeg ut at det holdt med 1 kapsel....tar det ennå, og har vel tatt det nå i snart 10mnd. Har du prøvd å massere i retning brystvorten når gutten din dier? Det hjelper også her...da hører jeg at hun svelger unna. Syntocinon har jeg nå brukt i over 10 mnd. De første 6 mnd brukte jeg den HELE tiden....., men de siste 2 mnd har jeg klart meg fint uten. Det har sammenheng med at jenta mi har fått mer tolmodighet og vet å kose seg med puppen - ikke bare sluke det som kommer ut. Så jeg er ikke blit avhengig.....utdrivningen tar litt lengre tid uten(logisk nok), men den kommer igang uten hjelp av sprayen. Vet mange er redd for å bli avhengig, men jeg har ikke opplevd det etter å ha brukt den leeeenge og i store mengder(så lenge og mye at legen min lurte på hva jeg egentlig brukte den sprayen til, og om jeg hadde firlinger, hehe ) Lykke til ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/#findComment-9535985 Del på andre sider Flere delingsvalg…
båneiverden Skrevet 8. juni 2007 #5 Del Skrevet 8. juni 2007 Er ikke ammehjlper jeg heller altså, men fikk noen tanker her ;-) Men å legge på seg 150 - 200 gr i uka er da mer enn nok? Mi snuppe la på seg max 150 gr i uka, og det sa helsesøster var helt fint! Hun er 6 mndr nå og just rundet 7 kg, så hun er fint innen normalen, men ikke sånn kjempe lubben... Dette med vektøkning er jo så individuelt... Prøv å slappe av med at du har nok mat til ham, og vær glad for at babyen din ikke så fort blir kjempetung å bære :-) Ps jeg tror ikke man skal "føle" utdrivningsrefleksen gjennom hele måltidet, det har i alle fall ikke jeg gjort noen gang... Jeg merker at jeg som regel kjenner den ganske tidlig, når den vannholdige melka kommer, og tulla svelger unna for harde livet, og så kjenner jeg kanskje en gang til etter et kvarters tid, og da er det vel fløtemelka tenker jeg ;-) Hvis han suger bra og ikke viser tegn til å bli irritabel og utålmodig, kommer det sikkert jevnt med melk selv om du ikke kjenner det helt...? Huffameg, dette hjalp kanskje ingenting...? Er som nevnt ingen ekspert, men har fullammet i 6 mndr så derfor fikk jeg noen tanker! Lykke til! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/#findComment-9536010 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomman Skrevet 8. juni 2007 #6 Del Skrevet 8. juni 2007 vektoppgang på 150 -200 gram i uka er kjempbra! I føge ammehejlpen telefonhåndbok er normal vektoppgang 120-210 gram pr uke! Det er ikke noe mål atalle skal være sumoer eller buddaer - så slapp av Vekt går i rykk og napp - noen uker står den stille andre ganger kan de gå opp mye - viktig å se an helheten! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/#findComment-9537380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomman Skrevet 8. juni 2007 #7 Del Skrevet 8. juni 2007 - og varme på brystene hjelper på utdrivningen - varmepakninger fås kjøpt på ammehjelpen.no (nettbutikken) - men det er normalt at man bare kjenner utdrivningen mest i starten av ammingen - den kan likevel være der om det ikke kjenns. Utover i ammeperioden kjenner mange og mindre til den uten at den er borte fordi. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9533408-til-ammehjelperne-r%C3%A5d-mot-treg-utdrivning/#findComment-9537409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå