Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Jeg kjenner flere som gir barna samme magre lettkosten som de selv spiser (magerost, skummet melk, lettsmør eller ikke smør, lettprim, lettbrus, lettsaft og lett ditt og datt). Samme barna har også ruregelmessig og treg avføring. Er dette bare en tilfeldighet eller er det en sammenheng? Er det ikke slik at fett både er nødvendig for at barna skal vokse normalt, utvikle hjernen og smøre tarmene?
blond Skrevet 8. juni 2007 #2 Skrevet 8. juni 2007 Ja, fett er viktig for utviklingen og hjernens funksjon, men jeg er ikke sikker på hvor mye som er nødvendig. Statens ernæringstilsyn anbefaler lettmelk, iallfall. Har ikke satt meg godt inn i de andre rådene. Kunstig søtningsstoff anbefales ikke til barn under tre år. Uansett så kan det påvirke magen for noen (gammel og ung). Det er andre ting som også påvirker fordøyelsen. Det kan være grønnsaker og frukt, fiberinnholdet i maten, fysisk aktivitet. Sukker kan gjøre at magen blir "hard" hvis man får mye sukker, mens det kan få fart på magen hvis man spiser lite sukker til vanlig og så drikker svært søt te.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå