Gå til innhold

Litt redd..

Anbefalte innlegg

Mulig jeg er veldig rar, men jeg begynner å bli mer engstelig nå som august nærmer seg. De fleste begynner vel å glede seg til å bli ferdig, men jeg lurer på om jeg skal beholde henne inne i magen jeg.. ;) er redd fordi jeg ikke aner hva som venter meg, verken med fødsel eller tiden etterpå. JEG skal ta meg av en liten baby, likssom!! Jeg som blir fort sliten og grinette uten nok søvn. Og er vant til å kunne gjøre hva jeg vil, når jeg vil. Og klarer jeg en fødsel?! Går fra å tenke at "pytt, pytt dette fikser jeg", til "hjelp, jeg tørr ikke!" Dette er en planlagt og ønsket baby, ikke misforstå meg. Men alt er plutselig så nærme og virkelig. Noen vise ord?!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9529067-litt-redd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner meg litt igjen her. Jeg tror det er kroppen og hjernens måte å forberede seg på at en baby skal komme når man får slike tanker eller drømmer. Underbevisstheten din jobber sikker mye og ønsker å ta opp problemstillinger slik at du kan "diskutere" med deg selv. Dette er mitt første barn og dette blir ganske en litt dårlig sammenligning, men jeg oppdaget det da jeg fikk en valp og kjente straks på morsfølelsen... når du ser din lille baby så tror jeg at beskytter-roller kommer ganske fort og du vil sette dine behov til side for den lille. Livet får en annen mening og prioriteringer, og det føles kanskje helt ok og naturlig med de endringene. Nå er det selvfølgelig noen som får depresjoner etter fødselen og alt virker svart, og hvis du opplever det så ta kontakt med JM eller lege med en gang for det er hjelp å få.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9529067-litt-redd/#findComment-9530761
Del på andre sider

Hei. Jeg følte det akkurat på samme måte som deg da jeg skulle ha nr.1. Man vet jo at det som skal skje er så nytt å annerledes at det ikke kan sammenlignes med noe en har taklet før. Jeg hadde ikke engang sittet barnevakt eller skiftet en bleie i mitt liv før jeg fikk barn! Men tror du meg det går så bra! Fødselen var tøff, men det kommer man gjennom. Når det står på, så er fokusen kun å bli ferdig og lykken ved å se barnet de første timene veier helt klart opp! Jeg var i en slags lykkerus på sykehuset, så mye at jeg faktisk denne gangen gleder meg til å ligge i sykehus senga å bare se på den lille ;o)

Det er helt naturlig å "freeke" litt før det skal skje, men bare trøst deg med at dette har vi kvinner gjort i tusenvis av år og det er en grunn til at vi gjør det igjen. Den første tiden med en liten bebis er helt fantastisk kos! ( bare husk å ta Omega3, det skal være bra for psyken ;o) )

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9529067-litt-redd/#findComment-9531215
Del på andre sider

Ingen kan forestille seg hvordan en fødsel er eller hvordan det er å bli foreldre før man faktisk har opplevd det. De fleste opplever smerter under fødselen, og jeg må innrømme at jeg aldri hadde forestilt meg at noe kunne gjøre så vondt. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men jeg tror det også er viktig å se dette litt i perspektiv. De fleste av oss føder på sykehus med kvalifiserte og omsorgsfulle personer rundt deg. Husk at du er i trygge hender og at det tross alt fødes under de kummerligste forhold andre steder. Men klart det er lov å være litt engstelig innimellom. Jeg skal føde for 3. gang i august, og innimellom gruer jeg med skikkelig, men prøver likevel å "riste" angsten av meg. Jeg har ikke lyst til å gå å engste meg i 2 måneder til, og ikke hjelper det noe heller....

En ting til - det i bli mamma for første gang er også en stor overgang. Det forventes at du skal gå rundt å stråle. Da jeg fikk mitt første barn var det veldig overveldende, men jeg må innrømme at den store mors- og lykkefølelsen tok litt tid før jeg fikk.Og jeg tror det er ganske vanlig blant førstegangsfødene. Den andre gangen kom det med en gang, sikkert fordi jeg har vært gjennom det før og visste hva jeg gikk til + at jeg tross alt hadde vært mamma i noen år.

Poenget mitt er at det er lov å ha mange følelser både i forkant og etterkant, også de litt negative følelsene - uten at man skal føle seg som en dårlig mor.

Prøv likevel å gjøre det beste ut av resten av svangerskapet ditt. Det går nok bra skal du se. Lykke til : )

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9529067-litt-redd/#findComment-9533025
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...