Gå til innhold

økonomiske rettigheter?

newbie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg er nå gravid i 12 uke, og går siste året på videregående. Til høsten begynner jeg på et årsstudium i matematikk ved UiS.

Verken jeg eller barnefaren har hatt jobb det siste året (jeg har tjent ca. 20 000 kr og han tjente ca. 60 000 kr på en sommerjobb i fjor, men regner ikke med at det er noe grunnlag), og vi vil dermed kun motta fødselspenger som en engangsstønad på kr 33 000 ca.

Det jeg lurer på er om noen vet om vi vil få mer enn dette, og isåfall hvor mye. Han skal i militæret til høsten, og jeg vil være nokså alene i babyens første halvår. Har vi noe krav på ekstra fri for ham og/eller noe støtte fra forsvaret. Har nemlig hørt at jeg kan søke om 4000 kr i måneden etter at babyen er født og frem til han dimmer, og at jeg også kan søke om at forsvaret skal dekke halve husleien. Stemmer dette?

Jeg er bare 19 år, og veldig uvitende rundt alt dette med økonomiske rettigheter. Har selv mottatt støtte fra Lånekassen i alle mine tre år på videregående. Vil hele lånet mitt bli omgjort til stipend når jeg får barn?

Uff, ble visst litt mange spørsmål dette her.

Tusen takk for hjelpen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg vet er at du nok ikke har rett på noen andre penger, så lenge dere er registrert som samboere når barnet kommer så får du ikke noe - er du single får du nærmere 9000 i mnd. pluss alt det andre som aleneforeldre får... fra militæret stemmer det at du skal få noe - dekning av husleie o.l. bare sjekk opp med de som styrer dette. Ditt lån blir ikke omgjort til stipend selv om du får barn, fordi du får barnet etter at du er ferdig på skolen. Dersom du derimot begynner på skolen til høsten kan du få omgjort totalt 10 mnd av lånet til fødselsstipend...hvis du får skolen til å gi deg permisjon kan du slippe å begynne på skolen for å så føde midt i skoleåret - det er jo litt kjipt og ikke minst slitsomt. Er selv i uke 18 og skal ha i november, skal få skolen til å GI meg permisjon slik at jeg da får fødselsstipend fra oktober (tvunget permisjon 3 uker før termin) og at jeg da har det 10 mnd fram i tid, begynner da høsten 2008... Forskjellen på samboer + enslig forsørger:

samboer: vanlig barnetrygd, enslig: dobbel barnetrygd

enslig: overgangsstønad 9000

enslig: barnetrygd

enslig: 64% dekning av barnehage

enslig: skatteklasse 2

enslig: barnebidrag..selv om far ikke har tjent penger så får du minstebidraget...

jeg skriver opp dette fordi det høres ut som om du allikevel blir alene en stund så hvorfor ikke gjøre det beste ut av det i det tøffe tidspunktet...

Ps. fødselsstipendet er skattefritt...

• 5 måneder senere...
Skrevet

Et komplisert sp.mål! Jeg bor sammens med kjæresten min, kan kalle det samboer,men vi er ikke oppført som dette i folkeregisteret. Pga stipend så står han fortsatt oppført i Kristiansand register og jeg i Oslo. Får jeg vanlig barnetrygd eller enslig? Skjønner meg ikke ett kvekk på det greine der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...