Gå til innhold

Dere som ikke liker navnet...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er jo selvfølgelig folk som liker mopoler av navnet. En motpol av Leander er feks Kristian.

Folk som har navn som feks Torbjørn, Bjørnar, Svein, Sverre, Olav osv har sjelden sansen for navn som Leander, Sander, Oliver, Nicholas, Marcus, Jonas etc.

Jeg for min del, synes det er rart å kalle babyer for Kristian, Sverre, Torleif etc i år 2007

Men for all del "smaken er som baken... delt i to"

"Jeg for min del, synes det er rart å kalle babyer for Kristian, Sverre, Torleif etc i år 2007"

- Morsomt...at vi tenker så forskjellig :-)

Men jeg synes faktisk Jonas og Markus (med k) er fint, da.. Og jeg synes ikke Sverre og Torleif faller i samme kategori som Kristian. Sverre og Torleif er så veldig norske. Kristian er bare en norsk variant av et internasjonalt navn... Med en helt annen klang. Men - stødig virker det jo... :-)

Vel jeg har et søskenbarn som heter Kristian, og han er homofil, så jeg forbinder navnet med det. men ærlig talt, så kan jeg jo ikke på det grunnlaget si at det er et feminavn.

Hvorfor må noen utdype hvorfor de ikke liker enkelte navn. Selv om noen forbinder et navn med noe, så trenger en vel ikke være ekkel fordet. Hva er vitsen med å gå inn for å såre noen? Er vi ikke voksne folk da?

Annonse

Hyperemesis...

Det virker ut som om du er sjalu på noen i forbindelse med det navnet... Er det egentlig et navn du liker, men som feks en venninne har på sin gutt? Føler på meg at du ønsker inderlig å såre noen som har det navnet på gutten sin. Hvorfor har du ellers så behov for å utdype hvor fælt du synes det navnet er?

Det lukter likssom litt svidd her...

Jeg liker ikke Leander. Syns ikke det navnet har no ryggrad, litt svakt, passer bedre som et artistnavn.

Jeg liker navn som Peter Conrad Wilmer Johan Noah Edvin Odin Storm Sivert Alfred Philip Samuel Ask Trym Imre Viljo Gabriel.

Mange som syns jeg har sær navnsmak. Det er vel bra at vi har forskjellige meninger vel, så slipper alle å hete Leander.

Tullete innlegg forresten.

Edvin, Sivert og Imre har nå iallfall svak ryggrad.De er nå skikkelig feminavn. Ser for meg menn i dameklær jeg da altså. Rart hvor forskjellige meninger vi har ang navn. Kanskje årsaken til det, kan ha noe med stedene vi kommer fra? Leander er kjempepopulært der hvor jeg bor.(jeg synes det begynner å bli et for vanlig navn... ikke spesielt lenger, men fint er det. Uten tvil ))

Jeg synes ikke Leander er stygt, men er ikke glad i navnet. Veldig mye fordi jeg ikke er så glad i navn som er forkortelser for andre navn. Eksempelvis:

Leander - i stedet for Alexander

Sander - i stedet for Alexander

Theo - i stedet for Theodor

Leo - i stedet for Leonard

Synes også det er et litt feminint ja, vanskelig å forklare hvorfor, men det er liksom så lett og lystig - ser liksom ikke for meg en tøff fotballspiller eller håndverker.

Vel da skulle du sett tanteungen min. Han heter Leander, og er den Bajasen. Han spiller fotball, og er en tøffing til de grader. En skikkelig rampegutt som kler navnet sitt så godt... Tror du hadde ombestemt deg, hvis du hadde sett ham.

Typisk at navn blir finere når en nydelig unge har navnet. Jeg hatet navnet Embla før, og kunne ikke fatte at noen kunne kalle jenta si det. Såg for meg ei gammel dame. Men nå når det blir mer og mer brukt, og jeg i tillegg har sett den søte jenta med det navnet, så er jeg blitt helt frelst i det. Får jeg ei jente, så står det navnet på lista mi:-)

Annonse

Jeg liker ikke Leander, jeg synes det er dillete, veikt og feminint.

Jeg liker navn som Torstein, Petter, Sverre, Martin, Håkon, Erik og andre i den sjanger.

Jeg kan ikke forstå at det er blitt populært, men smaken er helt klart forskjellig.

Vipsenmamma...

Denavnene du velger er jo nitriste navn da... Det er jo slike navn foreldrene til dagens unger har. Greit nok dersom en kaller opp barnet etter far, med å feks ta et slikt navn i tillegg til et fint et. Men å gi de et navn som Torstein eller Sverre alene er kjedelig. Ser for meg en skjønn liten gutt,- og plutselig roper mor etter ham : " Torstein..." Det blir kræsj det. Ingen som heter Torstein eller Sverre i dag vel?... vel bortsett fra sønnen til Kronprinsen da... stakkar. Husk at ungene skal bære navnene for resten av livet...

Tenker også at det høres ut som et svensk etternavn...

Ikke noe galt med navnet i og for seg. Det blir for illle å rakke ned på navn, men klart man kan diskutere...Derfor skriver jeg følgende:

Liker Olander bedre, syns det høres mer maskulint ut.

Hæ? Ingen som nheter Torstein eller Sverre i dag? Æh... Vel... Det er bare ca 10 000 som heter Sverre, og noe over 4 000 som heter Torstein. For meg er dette svært gode beviser på at dette er navn som holder seg svært godt, de går aldri ut på dato. Da er det ganske mye verre med motenavnene, gitt. De går jo ut på dato innen ti-året er omme... Det er heldigvis en del av oss som ønsker tidløse navn på barna våre, og som ikke må bruke de hippeste motenavnene.

Akkurat for tiden kjenner jeg ingen små gutter ved navn Torstein, men jeg kjenner personlig flere flotte gutter i alderen 2-8 år som heter Sverre, og de kler navnet sitt helt perfekt

Olander er ikke pent. Og det finnes bare 8-9 stk i Norge, og det burde vel si sitt... Høres ut som man ikke har klart å bestemme seg... Ole Anders er et veldig bra navn, det samme med Ole Aleksander, mens Olander egentlig høres ut som en som ikke kan snakke rent.....

Da tantungen min ble født for to år siden, så valgte foreldrene et navn som jeg overhode ikke liker, det er rett og slett fælt. Jeg liker fortsatt ikke det navnet, selvom hun er den nydeligste i hele verden.

Er det egenlig ikke samme hva jeg mener?

Anonym over her...

Jeg la faktisk ikke noe særlig i det jeg skrev. Kjenner ingen Leander, ville bare bekrefte det HI skrev - at noen syntes det var femi. Jeg synes ikke Leander er fælt eller stygt. Men jeg liker det ikke som guttenavn. Jeg ønsket ikke å såre noen, men det må være lov å ikke like et navn. Leander er så populært likevel, så folk blåser vel i hva jeg mener, vel...??

Jeg er nok også en av dem som ikke ville valgt navneet Leander.....synes ikke det er veldig feminint akkurat, men det er bare ikke min smak i navn.....gudskjelov at vi alle har ulik smak:0)

Jeg liker navn som Samuel, Liam, Elliot. Linus, Gabriel, Lucas osv

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...