Gå til innhold

frustrert og forvirra over reglane..

cezi

Anbefalte innlegg

Hei! E fulltidsstudent som skal ha barn i oktober.

Eg må ha permisjon frå studiet, altså frå undervisning, men sa eg forsatt var interessert i å ta eksamenar, slik at året ikkje blir "bortkasta", visst dere skjønner. (Det var studieleiar som sa eg måtte ta perm frå utdanninga slik situasjonen min ligg an, så dt er jo greit..)

Men frivillig eller ei, det ser det ut til at blir problematisk, for de seier at dersom eg tar permisjon mister eg og retten til å gå opp til eksamen. Men dette står det ingenting om i Universitets og Høgskolelova, samt arb. og miljø lova. Noen som har noen erfaringer med samme problemet?

I tillegg så lurte eg på om man har rett på den engagsstøtten som er på 34000 kr når man er student. For lånekassen sier nemli at eg får ingen penger frå de før 3 veker før fødselen dersom eg går ut i perm frå aug av, så dermed har eg 3 mnd uten inntekt! Ikkje finne eg meg jobb for 2 mnd heller, kem vil ansette ei høggravid jente for 2 mnd liksom.. Ikkje er det vits i å følge skolen heller i 2 mnd, for å så ikkje få lov til å ta eksamen uansett! (Skolen er 20 mil frå der jeg skal bo med samboeren, så pendling går ikkje, heller få som vil leige ut hybel for 2 mnd...) Skjønna problema eller?? Og finne noken konkrete svar hos lånekassen, skolen, myndighetene generelt er komplett umulig!! Frustrert!

Fortsetter under...

*du får engangsstønaden ja, dersom du ikke har jobbet ved siden av studiene og dermed tjent deg opp rett til fødselspenger

*dersom du er registrert på skolen som at du er ute i permisjon så er du pr. def. ikke registrert som studerende i permisjonstida og dermed kan man ikke ta eksamen heller, i alle fall slik fikk jeg vite at det er på min skole. Jeg mister tilgangen til ClassFronter og skolen og hele pakka mens jeg har perm, og betaler heller ikke semesteravgift.

Det eneste du kan gjøre hvis du vil ta ekamen er vel å la være å gå på forelesninger og ikke søke om vanlig permisjon. Dermed beholder du studentrettighetene dine og kan gå opp til eksamen, selv om du ikke følger undervisninga.

Dersom det er obligatorisk undervisning får du ikkje gå opp til eksamen når du har permisjon utan å møte til undervisning.

Eg fekk beskjed frå min studiekonsulent at eg kunne søke om 40% permisjon, slik at eg kan ta 20stp til hausten, fordi eg vil vere registrert som student (blir jo KJEMPEDYRT å leve i Oslo utan studentrabatt på trening/kollektivtransport) og eg ligg allereie litt bak i utdanninga mi. Men dette er jo opp til kvar enkelt skule, og dersom skulen din seier at du ikkje får ta eksamen i permisjonsperioden så er det vanskeleg å gjere noko med det desverre...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...