Gå til innhold

Vanncyste og gravid..


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. For 2 år siden fikk jeg beskjed om at jeg hadde en vanncyste på den ene eggstokken min. Gynekologen var dessverre ikke så vennlig av seg, og fikk skremt meg skikkelig mye. Jeg var helt sikker på at dette var en form for kreft, og det tok lang tid før jeg fant ut at det ikke var farlig. Jeg har ikke turt å gått til undersøkelse etter jeg var der (dro en gang til 6 uker senere og da var den litt mindre/like stor). Nå er jeg gravid, 11 uker i dag og er så redd for at den skal være der enda. Er det noen som vet om det er farlig i så fall? Har noen andre erfaringer fra cyste?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

 

Kan det være at du har PCO tro? Vet at noe sånt som 1 av 10 kvinner har dette i større eller mindre grad. Jeg kan ikke detaljene så mye, men det har noe med at man har en litt annen hormonproduksjon å gjøre. I tillegg til at mange har uregelmessig menstruasjon er også cyster på eggstokkene ganske vanlig. Så vidt meg bekjent er dette helt ufarlig. Fant en liten artikkel:

 

http://www.babyverden.no/templates/Article____7067.aspx

 

Dra til legen og få bekreftet at det er ufarlig. Det er mye bedre enn å gå og engste seg.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på UL i uke 7, og fikk da beskjed om at nesten alle gravide hadde cyster i starten av graviditeten. Det var fordi det var så mange hormoner den første tiden. Det var ikke farlig fikk jeg beskjed om.

Hva med å snakke med jordmor eller lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to for svar!! Det er så godt å høre at ting er normalt :) Skal jo ingenting før man bekymrer seg med en liten en i magen...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, begge to for svar!! Det er så godt å høre at ting er normalt :) Skal jo ingenting før man bekymrer seg med en liten en i magen...!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ul på tirsdag, og hadde da en vanncyste på den ene eggstokken.. Den var veldig stor og de ville holde ekstra øye med meg siden de forhåpentligvis krymper igjen..

Men det er visst heeelt ufarlig, men kan være du kan få tidlig ul pgs dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husker du sånn ca hvor stor den var? Tror min var på 3 cm i diameter eller no...

Håper alt går som smurt for deg og din lille :) PS: Jeg vet at mange får de bort ved hjelp av homeopatmedisin..og det skal visst ikke være skadelig for barnet heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei:) vanncyster er helt vanlig, de fleste kvinner får disse på et eller annet tidspunkt, men sjelden de oppdages(sa min lege) har hatt cyster på begge eggstokkene selv, og har også en nå som jeg er gravid. mine var vel ca 4-4 cm tror jeg... så jeg tror nok det er bare å slappe av!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg var det snakk om litt over 5 cm, nesten 6..

De pleier som regel å forsvinne av seg selv og derfor de sjeldent oppdages :)

 

Eneste hun som tok ul sa var at det kan gjøre veldig vondt om de sprekker, men at det fortsatt ikke er farlig om de gjør det heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var veldig beroligende å høre...Tusen takk alle sammen!

Veldig merkelig at en gynekolog ikke klarer å informere om at det IKKE er farlig synes jeg...!! Men glad for at jeg vet nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd den andre siden av statestikken, for min vokste masse. Den startet ganske liten, men ble fort stor. Oppdaget den i uke 7/8, og når jeg passerte uke 12, måtte de tappe den for væske. De fikk ut 3,2 liter vann, og legen hadde aldri sett så stor før. Jeg så høygravid ut allerede da... Det er visst noen få som får cyster som vokser pga graviditeten. Dette hjalp ikke for meg, og i uke 15 måtte jeg oprere bort helle eggstokken min. Jeg fikk beskjed om at det ikke var større sansynlighet for gjentagelse, men jeg er selvfølgelig redd for at det skal skje igjen. Jeg håper du har en av de som bare blir borte av seg selv. Legen sa at det ikke var farlig, men at de kunne gi sterke smerter. Min hadde vandret bort på motsatt side og lå i klem og strekk bok livmoren som vokste, og det ble bare mer og mer vondt. Hvis en cyste sprekker vil det gjøre veldig vondt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg hadde fler vann cyster i mitt forrige svangerskap. Hadde noen smerter, men eller ufarlig. Gikk fint og jenta er nå blitt 2 år. Det er ingenting å bekymre seg for =D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...