Gå til innhold

Noen som vet om jeg kan drikke litt vin når jeg tar Nexium? u/t

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Les litt her :

Nexium AstraZeneca

Syrepumpehemmer, saltsyresekresjonshemmende middel.

Pakningsvedlegg

Varenummer

ATC-nr.: A02B C05

T

ENTEROTABLETTER 20 mg og 40 mg: Hver enterotablett inneh.: Esomeprazolmagnesiumtrihydrat 22,3 mg, resp. 44,5 mg tilsv. esomeprazol 20 mg, resp. 40 mg, sakkarose, hjelpestoffer. Fargestoffer: Jernoksid (E 172), titandioksid (E 171).

PULVER TIL INFUSJONS-/INJEKSJONSVÆSKE, oppløsning 40 mg: Hvert hetteglass inneh.: Esomeprazolnatrium 42,5 mg tilsv. esomeprazol 40 mg, dinatriumedetatdihydrat 1,5 mg, natriumhydroksid.

Indikasjoner: Enterotabletter: Gastroøsofageal reflukssykdom (GERD): Refluksøsofagitt. Profylakse mot residiv hos pasienter med tilhelet refluksøsofagitt. Symptomatisk behandling av gastroøsofageal reflukssykdom. I kombinasjon med antibakterielle regimer for eradikering av Helicobacter pylori: Behandling av eller profylaktisk mot residiv av Helicobacter pylori-assosiert ulcus. Pasienter som trenger kontinuerlig NSAID behandling. Tilheling av NSAID-relaterte ventrikkelsår. Forebyggende behandling mot NSAID-relatert ventrikkel- og duodenalsår hos risikopasienter. Infusjons-/injeksjonsvæske, oppløsning: Som antisekretorisk behandling når oral behandling ikke er egnet: Til pasienter med gastroøsofageal reflukssykdom med øsofagitt og/eller alvorlige symptomer på refluks. For tilheling av NSAID-relaterte ventrikkelsår. Forebyggende behandling mot NSAID-relaterte ventrikkel- og duodenalsår hos risikopasienter.

Dosering: Enterotabletter: Voksne og ungdom fra 12 år: Gastroøsofageal reflukssykdom (GERD): Behandling av øsofagitt: 40 mg 1 gang daglig i 4 uker. Behandling i ytterligere 4 uker anbefales til pasienter som ikke er symptomfrie eller der øsofagitt ikke er tilhelet. Profylaktisk behandling av pasienter med tilhelet øsofagitt: 20 mg 1 gang daglig. Symptomatisk behandling av gastroøsofageal reflukssykdom (GERD): 20 mg 1 gang daglig til pasienter uten øsofagitt. Dersom symptomkontroll ikke oppnås etter 4 uker, bør pasienten undersøkes ytterligere. Symptomkontroll kan vedlikeholdes ved bruk av 20 mg 1 gang daglig. Hos voksne kan 20 mg 1 gang daglig gis ved behov. For pasienter på NSAID-behandling med risiko for å utvikle ventrikkel- eller duodenalsår, anbefales ikke ved behov-behandling for å oppnå symptomkontroll. Voksne: Helicobacter pylori eradikering i kombinasjon med antibiotika ved ulcussykdom: Behandling av duodenalsår som skyldes Helicobacter pylori og som profylakse for å hindre gjentatt ulcussykdom forårsaket av Helicobacter pylori: Esomeprazol 20 mg, amoksicillin 1 g og klaritromycin 500 mg, alle 2 ganger daglig i 7 dager. Pasienter som trenger kontinuerlig NSAID behandling. Tilheling av NSAID-relaterte ventrikkelsår: Normaldosen er 20 mg 1 gang daglig i 4-8 uker. Forebyggende behandling mot NSAID- relaterte ventrikkel-og duodenalsår hos risikopasienter: 20 mg 1 gang daglig. Svelges hele sammen med væske. Innholdet i tabletten (pelletene) må ikke tygges eller knuses. For pasienter som har problemer med å svelge, kan tablettene også løses i et ½ glass vann (ikke kullsyret). Det skal ikke brukes noen andre væsker da enterodrasjeen kan oppløses. Rør til tabletten løses og drikk blandingen med pellets umiddelbart eller innen 30 minutter. Skyll deretter glasset med vann og drikk. Kan også administreres via nasogastrisk sonde. Det er viktig å teste at sprøyten og sonden som velges passer til slik bruk. Infusjons-/injeksjonsvæske, oppløsning: Pasienter som ikke kan benytte oral behandling kan behandles parenteralt med 20-40 mg 1 gang daglig. Pasienter med refluksøsofagitt bør behandles med 40 mg 1 gang daglig. Pasienter som behandles symtomatisk for reflukssykdom gis 20 mg 1 gang daglig. For tilheling av NSAID-relaterte ventrikkelsår er normaldosen 20 mg 1 gang daglig. Forebyggende behandling mot NSAID-relaterte ventrikkel- og duodenalsår hos risikopasienter er 20 mg daglig. Normalt benyttes i.v. behandling i en kort periode, og oral behandling innledes så snart som mulig. Injeksjon: 40 mg dose: Ferdigblandet injeksjonsvæske gis i.v. i løpet av en periode på minst 3 minutter. 20 mg dose: Halvparten av den ferdigblandede injeksjonsvæsken gis i.v. i løpet av en periode på ca. 3 minutter. Ev. ubrukt oppløsning destrueres. Infusjon: 40 mg dose: Ferdigblandet infusjonsvæske gis i.v. i løpet av en periode på 10-30 minutter. 20 mg dose: Halvparten av den ferdigblandede infusjonsvæsken gis i.v. i løpet av en periode på 10-30 minutter. Ev. ubrukt oppløsning destrueres. Nedsatt nyrefunksjon: Dosejustering er ikke nødvendig hos pasienter med nedsatt nyrefunksjon. Forsiktighet må utvises ved bruk til pasienter med alvorlig nyresvikt pga. begrenset erfaring. Nedsatt leverfunksjon: Dosejustering er ikke nødvendig hos pasienter med mild til moderat nedsatt leverfunksjon. For pasienter med alvorlig nedsatt leverfunksjon bør en maksimumsdose på 20 mg 1 gang daglig ikke overskrides. Barn: Da det ikke finnes tilgjengelige data, bør preparatet ikke brukes til barn. Eldre: Dosejustering er ikke nødvendig.

Kontraindikasjoner: Kjent overfølsomhet for esomeprazol, substituerte benzimidazolpreparater eller øvrige innholdsstoffer. Skal ikke administreres samtidig med atazanavir.

Forsiktighetsregler: Ved symptomer som signifikant uventet vekttap, stadige brekninger, svelgeproblemer, hematemesis eller melena, og når ulcus mistenkes eller er påvist, skal malignitet utelukkes da preparatet kan maskere symptomene og forsinke diagnosen. Pasienter på langtidsbehandling, spesielt de som er behandlet i mer enn ett år bør kontrolleres regelmessig. Pasienter som tar preparatet ved behov, bør kontakte lege hvis symptomene endrer karakter. Ved forskrivning av esomeprazol til behandling ved behov, bør implikasjoner for interaksjoner med andre legemidler, forårsaket av fluktuasjoner i plasmakonsentrasjoner vurderes. Ved forskrivning av esomeprazol for eradikering av Helicobacter pylori bør mulige interaksjoner med alle komponentene i trippelterapien vurderes. Klaritromycin er en potent hemmer av CYP 3A4 og derfor bør kontraindikasjoner og interaksjoner for klaritromycin vurderes når trippelterapi brukes til pasienter som samtidig tar andre legemidler som metaboliseres via CYP 3A4, som f.eks. cisaprid. Pasienter med sjeldne arvelige problemer med fruktoseintoleranse, glukose-/galaktosemalabsorpsjon eller sukrose-/isomaltaseinsuffisiens bør ikke ta dette legemidlet.

Interaksjoner: Absorpsjon av enkelte legemidler kan økes eller reduseres som følge av senket intragastrisk surhet. Absorpsjon av ketokonazol og itrakonazol kan reduseres. Ved samtidig behandling med legemidler som metaboliseres via CYP 2C19, som f.eks. diazepam, citalopram, imipramin, klomipramin, fenytoin etc., kan dermed plasmakonsentrasjonen av disse øke, og en dosereduksjon kan være nødvendig. Dette bør vurderes spesielt ved forskrivning av esomeprazol for bruk ved behov. Det er rapportert isolerte tilfeller av kliniske relevant forhøyet INR ved samtidig behandling med warfarin. Det anbefales å monitorere ved initiering og seponering av samtidig behandling med warfarin og esomeprazol. Samtidig behandling med 30 mg esomeprazol og diazepam resulterte i 45% reduksjon i utskillelse av diazepam. Samtidig behandling med 40 mg esomeprazol og fenytoin resulterte i 13% økning i plasmanivåene av fenytoin hos epileptikere. Det anbefales å monitorere plasmakonsentrasjonen av fenytoin ved start eller avslutning av esomeprazolbehandling. Samtidig behandling med esomeprazol og cisaprid resulterte i 32% økning av plasmakonsentrasjonskurven (AUC), og en 31% forlengelse av halveringstiden (t½), men ingen signifikant økning i maksimalt plasmanivå i cisaprid. Det ubetydelig forlengede QT-intervallet som ble observert etter administrering av cisaprid alene, ble ikke ytterligere forlenget når cisaprid ble gitt i kombinasjon med esomeprazol. Samtidig behandling med esomeprazol og CYP 3A4-inhibitoren klaritromycin, resulterte i en fordobling av AUC av esomeprazol, men dosejustering av esomeprazol er ikke nødvendig. Samtidig administering av omeprazol (40 mg 1 gang daglig) og atazanavir 300 mg/ritonavir 100 mg resulterte i en betydelig reduksjon i atazanavireksponering (ca. 75% senkning i AUC, Cmax og Cmin). Økning av atazanavirdosen til 400 mg kompenserte ikke for den påvirkningen omeprazol har på atazanavireksponeringen. Esomeprazol skal ikke gis samtidig med atazanavir.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Det finnes begrensede kliniske data for bruk av esomeprazol ved graviditet. Epidemiologiske data fra et større antall graviditeter eksponert for racematet omeprazol indikerer ingen malformasjoner eller føtotoksiske effekter. Dyrestudier indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter på embryo/føtal utvikling. Dyrestudier med den racemiske blandingen indikerer ikke direkte eller indirekte skadelige effekter ved graviditet, fødsel eller postnatal utvikling. Forsiktighet bør utvises ved forskrivning til gravide. Overgang i morsmelk: Ukjent. Det er ikke utført studier på ammende kvinner. Preparatet bør derfor ikke brukes ved amming.

Bivirkninger: Ingen av bivirkningene ble vist å være doserelaterte. Hyppige (>1/100): Gastrointestinale: Mavesmerter, diaré, flatulens, kvalme/brekninger, forstoppelse. Øvrige: Hodepine. Mindre hyppige: Endokrine: Perifert ødem. Gastrointestinale: Munntørrhet. Hud: Dermatitt, kløe, utslett, urticaria. Lever: Økning i leverenzymer. Sentralnervesystemet: Svimmelhet, parestesi, somnolens, vertigo, søvnløshet. Sjeldne (<1/1000): Blod: Leukopeni, trombocytopeni. Endokrine: Hyponatremi. Gastrointestinale: Stomatitt, gastrointestinal candida. Hud: Alopeci, fotosensitivitet. Lever: Hepatitt med eller uten gulsott. Luftveier: Bronkospasme. Muskel-skjelettsystemet: Artralgi, myalgi. Neurologiske: Smaksforstyrrelser. Psykiske: Agitasjon, forvirring, depresjon. Øvrige: Overfølsomhetsreaksjoner f.eks. feber, angioødem, anafylaktisk reaksjon/sjokk. Malaise, økt svetting, uklart syn. Svært sjeldne tilfeller av Stevens-Johnsons syndrom, erythema multiforme, toksisk epidermal nekrolyse (TEN), agranulocytose, pancytopeni, gynekomasti, encefalopati ved eksisterende alvorlig leversykdom, leversvikt, muskelsvakhet, aggresjon, hallusinasjoner, interstitial nefritt. Isolerte tilfeller av irreversibel visuell svekkelse er rapportert hos kritisk syke pasienter som er behandlet med omeprazol (racemat) i.v. injeksjon, spesielt ved høye doser.

Overdosering/Forgiftning: Det foreligger svært begrenset erfaring med overdosering. Symptomer ved inntak av 280 mg oralt: Gastrointestinale, svakhetsfølelse. Oral enkeltdose på 80 mg og i.v. doser på 100 mg ga ingen spesielle bieffekter. Antidot er ikke kjent. Esomeprazol har høy proteinbinding, noe som vanskeliggjør dialyse. Behandling av overdose bør være symptomatisk.

Egenskaper: Klassifisering: Esomeprazol er S-isomeren av omeprazol og hemmer sekresjon av saltsyre i mavesekken ved spesifikk hemming av syrepumpen i parietalcellen. Virkningsmekanisme: Esomeprazol er en svak base som konsentreres og omdannes til aktiv form i det sure miljøet i parietalcellen, der den hemmer H+, K+- ATPasen (syrepumpen) og hemmer både basalsekresjon og stimulert syreproduksjon. Innsettende effekt av oral dosering i løpet av 1 time. Ved gjentatt dosering med 20 mg esomeprazol 1 gang daglig i 5 dager, reduseres den maksimale pentagastrinstimulerte syresekresjon med 90%, målt 6-7 timer etter dosering dag 5. Etter 5 dager oral dosering vedlikeholdes en intragastrisk pH >4 i gjennomsnitt ca. 13-17 timer i en 24 timers periode hos pasienter med symptomatisk gastroøsofageal reflukssykdom. Effekten er lik uavhengig av om esomeprazol gis oralt eller i.v. Andel pasienter som vedlikeholdt pH >4 i minst 8, 12 og 16 timer var resp. 76%, 54% og 24% for esomeprazol 20 mg. Tilsv. andel for esomeprazol 40 mg var 97%, 92% og 56%. Effekten på syresekresjonen er relatert til arealet under plasmakonsentrasjonskurven (AUC) av esomeprazol. Etter gjentatt dosering med 20 mg og 40 mg esomeprazol var total eksponering (AUC) og tid til oppnådd maks. plasmakonsentrasjon (Tmax) i 12-18-åringer tilsvarende som for voksne ved begge doser. Ved behandling med antisekretoriske midler øker serumgastrin som følge av redusert syresekresjon. Økt antall ECL-celler som mulig kan assosieres med økt serumgastrinnivåer er observert hos noen pasienter ved langtidsbehandling med oralt esomeprazol. Ved langtidsbehandling med antisekretoriske midler er det rapportert en noe økt forekomst av glandelcyster i mavesekken. Disse endringene er en fysiologisk følge av uttalt syresekresjonshemming, er godartede og og synes reversible. Absorpsjon: Raskt. Maks. plasmakonsentrasjon i løpet av 1-2 timer. Absolutt biotilgjengelighet er 64% etter enkeltdose på 40 mg og øker til 89% ved gjentatt dosering 1 gang pr. døgn. Tilsvarende verdier for 20 mg esomeprazol er hhv. 50% og 68%. Gjennomsnittlig maks. plasmakonsentrasjon er ca. 13,6 mikromol/liter etter gjentatte i.v. doser esomeprazol 40 mg. Gjennomsnittlig maks. plasmakonsentrasjon etter tilsv. orale doser er ca. 4,6 mikromol/liter. En har sett en mindre økning (ca. 30%) i total eksponering ved i.v. administering, sammenlignet med oral dosering. Distribusjonsvolum: Ca. 0,22 liter/kg. Proteinbinding: 97%. Halveringstid: Ca. 1,3 timer. Total plasmaclearance: Ca. 17 liter/time etter engangsdose og ca. 9 liter/time etter gjentatt dosering. Metabolisme: Metaboliseres fullstendig via cytokrom P-450 (CYP). Metaboliseres hovedsakelig via CYP 2C19 og CYP 3A4. AUC øker ved gjentatt dosering. Økningen i AUC er doseavhengig og ikke-lineær. Utskillelse: Ingen tendens til akkumulering. Ca. 80% utskilles som inaktive metabolitter i urinen, resten i fæces. Mindre enn 1% esomeprazol gjenfinnes i urin.

Oppbevaring og holdbarhet: Pulver til infusjons-/injeksjonsvæske, oppløsning: Oppbevares i originalemballasjen for å beskytte mot lys. Kan oppbevares utenfor ytterkartongen i normalt innendørslys i inntil 24 timer. Ferdigblandet oppløsning bør brukes umiddelbart.

Andre opplysninger: Blandbarhet: Skal kun blandes med natriumkloridoppløsning 9 mg/ml til i.v. bruk. Tilberedning: Injeksjonsvæske: Pulveret i hetteglasset oppløses i 5 ml natriumkloridoppløsning 9 mg/ml til i.v. bruk. Infusjonsvæske: Pulveret i hetteglasset oppløses i 100 ml natriumkloridoppløsning 9 mg/ml til i.v. bruk.

Pakninger og priser: Enterotabletter: 20 mg: 100 stk. kr 951,80. Datopakn.: 7 stk. kr 92,90. Endose: 50 stk. kr 493,10. Enpac: 28 stk. kr 291,20. 56 stk. kr 548,10. 40 mg: 100 stk. kr 1290,40. Datopakn.: 7 stk. kr 117,30. Endose: 50 stk. kr 662,40. Enpac: 28 stk. kr 386,20. Pulver til infusjons-/injeksjonsvæske: Hettegl.: 10 stk. kr 791,80.

T: 41b).

Refusjon: Behandlingen skal være instituert av spesialist i indremedisin, kirurgi, øre-nese-halssykdommer eller pediatri, eller på tilsvarende spesialavdeling eller spesialpoliklinikk i sykehus. Ved senere forskrivning av annen lege skal vedkommende lege føre opp på resepten hvilken institusjon/spesialist som primært har forskrevet legemidlet. Diagnosen refluksøsofagitt forutsettes verifisert ved øsofagoskopi.

Sist endret: 23.11.2006

Annonse

Hei!

jeg er født med diagnosen kronisk svekkelse av lukkemuskel. (Slo ut sa jeg var 18 å) Har derfor gått på Nexium og andre lignenede tabletter i snart 10 år.

Min dag starter med å ta 40 mg nexium, dette gjør at jeg kan leve normalt.

Altså:Klart du kan drikke vin, drinker hva hjertet måtte begjære, det er derfor du tar nexium nettopp for å kunne leve normalt.

Eneste jeg ikke kan spise er tabasco og mye rå løk,

Har dessuten blitt mer sensibel etter to tette graviditeter.

Lykke til og KOS deg!

Merket det ved at jeg ofte hadde halsbrann til å begynne med, deretter kastet jeg ofte opp etter maten p.g.a. magesyren som stadig skvulpet opp i spiserøret mitt.

Spiste jeg saltpølse kastet jeg opp, drakk jeg juice kastet jeg også opp.

Var aldri kvalm, hadde bare smerter i hele overkroppen og i spiserøret,

Jeg tenkte ikke så mye over dette (hadde nettopp flyttet hjemmefra og ikke kommet helt dit hvor jeg bestilte time selv hos legen, he-he), bare tenkte at det var ekstrem halsbrann og det var det.

MEN tilslutt (etter 6 mnd tid med opppkast og smerter) ble det så ille at jeg sljønte at jeg måtte til legen, da hadde jeg fått magesår.

Fikk noe som kalles trippelkur, hvor Losec (samme som Nexium) var en av de tre delene, så jeg var frisk så lenge jeg gikk på den. Men da jeg var ferdig, ble jeg like dårlig igjen.

Kom raskt inn på sykhuset hvor jeg tok Gastroskopi og 24 timers ph-måling av magesekken (litt ubehaglig kan du si).

Fikk da diagnosen og må gastroskoperes en gang i året for å sjekke at det ikke er skummel kreftutvikling i spiserøret.

Er fin i dag, og takker for at det finnes Nexium ja.

Ble litt langt, men hvis du føler at noe er galt er det viktig å få gjort noe med det:-)

så fint at du er bra nå Oslomor!

Jeg har hiatushernie, øsofagitt og for stor åpning til magesekken. Jeg hadde ingen plager, men tannlegen min anbefalte meg å ta en gastroskopi pga store syreskader. Viste seg at han hadde rett, så nå går jeg på Lansoprazol og satser på at det hjelper tennene mine :)

Så flaks at tannlegen din hadde litt peil da!

(Prøvde Lanso jeg også, men tålte de ikke da.)

Håper det hjelper på tennene dine, ikke morsomt å få ødelagt tennene sine av noe så uforskyldt.

Hele familien min på farssiden har det, far, farmor, onkel og bror, men ingen så ille som meg selvfølgelig.

Håper ikke noen av barna mine har arvet det:-/

Annonse

krysser fingrene for det ja! Det verste er jo at hadde ikke tannlegen min hatt peil, så kunne det jo gått rett vest med tennene mine.... Visste rett og slett ikke at man kunne ha sånne problemer uten å merke noe som helst til det. Hadde ytterst sjelden halsbrann (bortsett fra i svangerskapet og det er jo helt normalt)....moren min har også liknende problemer og har gått på nexium i mange år. Håper pjokken min ikke får sånt tull!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...