gulle88 Skrevet 7. juni 2007 #1 Del Skrevet 7. juni 2007 * Du er veldig snill hvis du gidder å svare på dette* * Gjerne dytt teksten oppover med svarene slik at fler lærlinger enn meg får svar på spm. * Hei. Det er mange lærlinger som lurer veldig på hva av penger vi skal søke på,hvor , og hvor mye vi kan få. Og hva rettighetene våre er angående permisjon. Jeg er en av de nysgjerrige og har 1001 spørsmål. 1) Begynner som lærling 2 juli, har termin 25 januar. Har jeg da rett på noe penger månedlig? eller får jeg ikke annet enn engangs stønad? 2) Hvor mange uker kan barnefar ta ut permisjon? og hvor mange av disse ukene er MED lønn? 3) Har hørt noe om sånn permisjonskonto? hva er det? lønner det seg? 4) Hvor mye av lønna mi har jeg rett på når jeg går ut i perm? 5) Hva med barnefar? Hvilke spesielle rettigheter har han? 6) NÅR bør vi begynne å tenke på å søke penger, og hvor? 7) Forsikring av barnet under svangerskapet og opp til 1 år? ( vet terra forsikring driver med slikt). Lønner seg? 8) Blir vi automatisk registrert som samboere når ungen kommer til verden? 9) Blir det mindre eller mer penger på oss hvis vi registrerer oss som samboere? Ja, tror det var alt foreløpig... tusen takk for hjelpen til deg som gidder å svare en sårbar lærling som ikke vet noe om rettigheter og hva vi kan snyte ut av staten. hehe.... =) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9526103-hva-har-en-l%C3%A6rling-rett-p%C3%A5-setter-stor-pris-p%C3%A5-svar/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
scubagirl med scubababy Skrevet 7. juni 2007 #2 Del Skrevet 7. juni 2007 Hei gulle88.. Først må jeg bare få si at det var unødvendig av deg den siste setningen... 1) Hvis du begynner å jobbe 2. juli, vil du ha 6 mnd. opptjeningstid... Du jobber fra 2. juli til 4. januar (3 uker før termin), så det tror jeg går akkurat. Det blir beregnet foreldrepenger av de 6 beste mnd. av de 10 siste mnd. før permisjonen tar til.. Når det kommer til spm. om du får månedlig utbetalinger er jeg ikke sikker. For vet ikke hva lærlingelønna di er. "Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av folketrygdens grunnbeløp (G). ". Tror G nå er ca. 62000,- Så du må i løpet av det året du tjener penger tjene minst 31000,- 2) Barnefaren kan ta ut inntil 6 uker permisjon. Hans "lønn" under permisjon er avhengig av hva du tjener/har krav på.. 3) Permisjonskonto?? Mener du gradert uttak? Isåfall er det en måte å dele opp permisjonen på. Du kan f.eks. jobbe i bedriften og få lønn for. f.eks. 50%, så få 50% i foreldrepenger. Dette må da avtales med NAV og arbeidsgiver. De ukene du evt. jobber 50% vil du kunne gå hjemme lenger med barnet senere. Dette kan først starte uke 7 etter fødsel, da de 6 første ikke kan taes ut med gradert uttak. Pappaen kan ta ut mere permisjon, dersom du velger å jobbe. (Kommer jo an på økonomien i familien liksom). 4) Dersom du velger 100% skal du motta det samme som lønna de de ukene du er hjemme. Velger du 80% får du være hjemme lenger, men får kun 80% av lønna di. 5) Han har rett til fri inntil 2 uker ved fødselen (om det er med lønn er avhengig av hans arbeidsgiver). Så har han rett til 6 uker permisjon fra uke 7 etter fødselen og før barnet fyller 3 år. 6) Penger kan du søke om en måneds tid før du går ut i permisjon. Søknad sendes NAV og arbeidsgiver må dokumentere inntekt/arbeidsforhold etc. 7) Det er visst mange linjer med liten skrift i en slik forsikring. Vi har ikke vurdert engang. 8) Samboere er dere dersom dere har oppgitt til folkeregisteret at dere bor sammen. Ingen automatikk i dette nei. 9) Hvis dere bor sammen MÅ dere registrere dere på folkeregisteret mener nå jeg. Dersom du ender med å bli "alenemor" har du flere rettigheter som barnepass, høyere barnetrygd, barnebidrag fra far etc. Men jeg synes nå at man skal oppføre seg som skikkelige folk og ikke snyte staten for noen usle kroner mere hver mnd. HUSK at det er mange som har blitt tatt for fusk når det gjelder det å være samboere, men ikke oppgi dette for å få mere penger fra staten. Håper jeg har greid å svare så fornuftig som mulig. Har jeg kommet med feil opplysninger håper jeg noen retter meg opp.. Se forøvrig på sidene til NAV: http://www.nav.no/page?id=328 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9526103-hva-har-en-l%C3%A6rling-rett-p%C3%A5-setter-stor-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-9527079 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #3 Del Skrevet 7. juni 2007 Jeg kan rette opp. Om du skriver lærlingekontrakt og virkelig begyner som lærling den 2.juli har du akkurat rett på foreldrepenger. Få det skriftlig at det er start datoen og begyn denne dagen ellers klarer du ikke å jobbe i 6 mnd. Om du jobber 50% eller mer får far 6 uker fedrekvote basert på sin egen lønn etter den % dere har valgt å ta ut. Han må selvfølgelig ha rett på foreldrepenger for å få fedrekvoten. Altså at han også har jobber 6 av de 10 siste mnd før hans permisjon starter. Om du skal være lærling vil jeg tro at det ikke lar seg gjøre å få gradert uttak for deg, men kanskje samboeren din kan det. Om dere bor sammen på samme adresse er dere samboere. Dere får ikke mere penger om dere enten er samboende eller kjørester enn at dere sparer utgifter på ekstra bolig og strøm om dere bor sammen. Huak at du må søke om permisjon både til nav og til arbeidsgiver. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9526103-hva-har-en-l%C3%A6rling-rett-p%C3%A5-setter-stor-pris-p%C3%A5-svar/#findComment-9527855 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå