Gå til innhold

En liten advarsel ifh sykmelding under forsøkene.

Anbefalte innlegg

Ønsker ikke å skremme noen :)

Men skulle veldig gjerne vært mer klar over dette selv!

I mars 06 startet vi opp med første ivf forsøket vårt.

Her reagerte jeg også ganske sterkt på hormonene, og måtte bli sykemeldt. Fikk flere uker sm. Først gjennom siste fasen med hormoner, så gjennom de første ukene som gravid og tiden etter at vi mistet.

Fikk en herlig sommer på oss, og på høsten startet vi opp på ny med fryseforsøk.

Også nå reagerte jeg på medisinene. Ble kvalm, trett, surret med pengene i kassen og løp til stadig på toalettet. Også her ble jeg rådet til sykmelding.

Noe jeg gladlig tok mot.

Rett over nyåret ble jeg gravid. *jubel og glede*

Men etter 6uker var jeg så dårlig at den eneste løsningen ble igjen sykmelding.

Det har så langt vært et tøft sv.skap. Med ekstrem kvalme, oppkast, blødninger, ei nyre i klem, høyt blodtrykk etc.

Med andre ord; skikkelig uheldig.

For et par dager siden fikk jeg brev fra trygdekontoret om at jeg har brukt opp rettighetene mine til sykmelding.

Nå har jeg 11 dager igjen, og enda drøye 3mnd igjen til termin/permisjon.

Heldigvis er jeg så frisk nå, at jeg kan være i arbeid.

Nå håper jeg bare på at det holder seg slik.

Blir jeg mer sykmeldt, må jeg over på rehab.penger. Som igjen ikke gir rett på fødselspenger.

Noe som kan utgjøre store summer i manko over lang tid...... I verste fall kan det ende opp med at rettighetene for fødselspermisjon ikke stilles.

En har rett på 52 uker med sm i gangen, tilsvarende et år.

Når det går mindre en 26 uker mellom hver periode, blir alle kortere perioder lagt sammen. Desverre!

Skulle ønske jeg kunne hatt dette i bakhodet selv.

Det er jo dyrt å få barn, og jeg føler vi trenger alle pengene vi kan få. Samtidig som det ikke er ønskelig å satse med helsen heller.

Personlig hadde jeg nok ordnet det med å bruke lengre tid mellom forsøkene.

Nevnte for jm at jeg tror mye av grunnen bak det at jeg nå føler meg dårlig er at kroppen er sliten etter alle forsøkene. Hun sa faktisk, til min overraskelse, at det hadde hun hørt fra flere.

Fortsetter under...

Hallo.... jeg har selv gått sykemeldt til og fra i 1 år.... måtte over på rehab penger fra 4 mai til jeg går i permisjon 20 juni...

Er ikke mange ukene med rehab penger men jeg får fødselspenger...

Aldri vært noe snakk om at jeg ikke skal få det.. merkelig..

Hadde jeg vært deg hadde jeg sjekket en gang til...

Nå er jo du så heldig at du er i jobb men om det skulle skje noe som gjør at du må sykemelde deg er det rart om du skal miste retten på svangerskapspenger...

Jeg sjekket også ut hvilket grunnlag de regnet svangerskapspengene fra og det er fra lønn jeg fikk når jeg var sykemeldt.. ikke rehab penger.. godt er det for det er mye mindre enn vanlig lønn...

Ville sjekket opp en gang til jeg..

Lykke til hvertfall

Stemmer :)

Men jeg har jo enda 3mnd igjen til termin. Er derfor jeg lett kunne kommet skjevt ut.

En må jo ha hatt inntekt som kommer inn under reglene i 6 av de siste 10mnd før fødsel/termin/permisjon.

Hadde jeg gått over på rehab nå, kunne jeg vell om jeg virkelig var uheldig ikke kommet inn under det?

Nav jobber litt ulikt. Noen regner et gjennomsnitt, mens andre går ut fra det høyeste?!

Kan ikke alle disse reglene jeg så det stemmer helt sikkert det du sier der...

Jeg gikk sykemeldt tilsammen 1 år.. jobbet litt innimellom ikke fullt da..

Var aldri noe snakk om at jeg ikke skulle få svangerskapspenger hvertfall.. men er sikkert ulikt fra sted til sted også kanskje...

Håper du er så heldig at du kan være i jobb helt fram... beste det.. tiden går så sakte når man er hjemme...

Lykke til videre

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...