Gå til innhold

Noen som ikke har tatt svangerskapskurs??!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei! jeg har ikke vært på sv.kurs. Ingen spesiell grunn til det egentlig -annet enn at jeg er litt treig av meg, så jeg har ikke fått meldt meg på noen kurs.

Føler vel egentlig at jeg tar det hele med knusende ro, og at det ikke er så nødvendig med de kursene. I gamle dager var det ikke sånne kurs og de overlevde da fødsler da også.

Jeg har lest veldig mye da -både bøker og på nettet, så jeg tror jeg er forholdsvis godt rustet til fødsel.

Har ikke vært på svangerskapskurs nei. Var ikke med første gang heller. Synes ikke jeg gikk glipp av noe. Fikk svar på det jeg lurte på hos JM, så følte jeg kunne spørre om det meste der.

Tar ting som det kommer og orker ikke å sette meg inn i alle ulike scenarier for fødselen.

Har ikke hatt noen plager under svangerskapene heller, så jeg synes egentlig at jeg ikke trenger all verdens info:) Klarer oss fint.

Annonse

Jeg er også litt treig av meg, så vi rekker ikke svangerskapskurs (siste var dagen etter jeg spurte, neste er i midten av august, så jordmora mente det var litt i seneste laget siden jeg plalegger å føde da hehe). Men jeg skal til fødselssamtale om et par uker, så regner med at jeg får vite det jeg lurer på da :o)

Hei! Jeg var på en kurskveld og fikk info om fødselen og hvordan vi skal forholde oss når vannet går... Var greit å få noen svar, men absolutt ikke nødvendig! Kunne liksågodt fått den informasjonen på kontroll hos jordmor :) Så ingen grunn til bekymring :D

Annonse

Vi har vært på foreldreforberedende kurs i kommunen vår..

Vi synes det var et nyttig kurs.. Kurs blir kanskje litt feil å kalle det, men vi ar 5 par som møttes og snakket sammen med helsesøster, jordmor, fysioterapaut og barnelegen i kommunen.

Vi fikk vite alt fra hvordan babyen åler seg ned gjennom bekkenet, kroppens reaksjon på bekkenløsning/låsing, vi trimmet litt for å se øvelser vi med fordel kan bedrive med mens vi har store mager.. Helsesøster hadde en grundig gjennomgang med oss ang. amming. Og at vi allerede nå burde ta et standpunkt om vi vil amme eller ikke. Vi snakket om utstyr vi trenger/ikke trenger.

Gutta ble tatt ut til side for samtale med kommunelegen (mannlig). De snakket om sex og samliv både før og etter fødselen. Fikk inntrykk fra samboer om at han synes det var veldig godt å få en objektiv til å fortelle litt om kroppen min etc.. For det blir ikke vanlig sex på oss så ofte som før lenger...

Vi var på omvisning på sykehuset. Fikk se fødestuer og barselrom. Og hos oss er det også slike fødselshotell, noe som vi da faktisk vurderer å benytte oss av dersom det ikke skulle komme komplikasjoner nå i siste del av svangerskapet.

Så jeg vil absolutt anbefale et slikt kurs for 1.gangsfødende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...