Gå til innhold

Min lille på 3 uker vil ikke sove!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp.. Min lille gutt på nesten 3 uker vil ikke sove!

Selv om han er trøtt kjemper han for å holde seg våken, både på dagen og natten. Han sover bare hvis vi bærer han eller han kan ligge på brystet vårt, eller når han trilles i vogna. Om kvelden må han sovne når han ammes og "lures" i seng. Men da våkner han som regel fort igjen og er lys våken, veiver med armer og ben og skriker. Så er det smokk, dulling og styr for å få han til å sove igjen, gjerne i voksensenga før vi bærer han over i egen seng etter et par timer.

Hva skal jeg gjøre? Det går jo ikke i lengden at jeg må dulle med han hele tiden for å få han til å sove.

Er det ok at et så lite barn skriker seg i søvn? Det mener sambo, men jeg synes han er for liten til at han skal gråte uten at vi tar han opp.

Hva har dere andre gjort for å få babyene til å sove?

Blir takknemlig for gode råd!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjaere deg,

aller foerst: Den tiden du er inne i naa er fryktelig slitsom. Det er GRUSOMT aa ikke faa sove, og jeg husker godt hvor troett jeg var da Booo var liten. Saa du har masse gode tanker og forstaaelser herifra... Jeg vet at det ikke virker saann naa, men en ting du skal vite er at det ikke skal vaere saann som dette bestandig. Dere skal faa sove igjen, alle tre! Det er en fattig troest, men den er verdt aa ta med seg likevel.

Saa til noen forslag som kanskje kan hjelpe mens det staar paa:

Jeg synes ikke dere skal la en tre uker gammel baby graate seg i soevn uten troest. Jeg synes ikke man skal la en tre maander gammel baby graate seg i soevn uten troest heller, eller en baby paa et aar for deg sags skyld. Naar smaa barn graater er det fordi noe er galt. Hvis vi ikke moeter dem og forsoeker aa troeste (og saerlig om natta) saa synes jeg det er som aa si: 'Naar du har det fryktelig og du er lei deg saa kommer ikke mamma og pappa. Vi hjelper der ikke. Hvis du er redd eller noe har skjedd saa kommer vi ikke til aa proeve aa gjoere det godt igjen' Det synes jeg er helt grusomt aa si til et lite menneske. Men det betyr ikke at dere ikke har rett paa soevn!

Du sier at det ikke gaar i lengden aa skulle dulle med ham hele tiden. Men du sier ogsaa at baering hjelper. Har du proevd baeresjal eller slynge? Min lille gutt elsket aa sove i det naar han var liten. Vi droppet etter hvert leggetid og alt det der og bar en sovende liten klump rundt i huset, mens vi hadde voksentid, saa paa teve og spiste middag. Hvis du gaar inn paa www.tettinntil.com saa faar du se masse flott baeredingser som smaa barn er veldig glade i aa ligge i.

Jeg ville proevd et saant. Og saa ville jeg stolt paa innstinktet naar det gjelder troest og kos. Jeg tror at hvis man foelger innstinktet og proever aa moete barnas behov og troeste naar de er lei seg, saa vil man ogsaa faktisk faa det 'enklere' som forelder. Og denne helt nye spedbarnstiden er som sagt veldig, veldig kort i det store perspektivet... Lykke til!

Skrevet

Er i samme situasjon som hovedinnlegger, og bruker bæresjal, det hjelper gutten til å sove, men jeg får ikke sovet noe mer selv..

Skrevet

Hei, vil bare si at jeg føler veldig med dere. Jeg sleit også veldig med søvn til å begynne med med jenta vår. Å være våken mesteparten av natta for å dulle og trøste, ja det tar virkelig på! Jeg følte jeg holdt på å bli helt gal her, jeg mener fullstendig koko! Hehe..

Men som andre sier her, det varer ikke evig! Selv om det kan føles slik nå!

Jeg har dessverre ingen gode tips egentlig, tror jeg forsøkte det meste uten spesielt hell. Men husker jeg en dag satt på helsestasjon og klaget over lite nattesøvn og hvor slitsomt det var, da var snuppa akkurat blitt 3 måneder - den kvelden sovnet hun 21 og sov til 6 på morgenen, spiste og sov 3 timer til! Utrolig! Helt av seg selv! Og hun har omtrent samme rutine fortsatt et par måneder etterpå!

Vil vel bare med dette si at, hold ut! Det blir bedre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...