Gå til innhold

Hvis sædcellen lykkes å befrukte egget - hva kan være grunner til at det alikevel ikke vil dele seg som det skal?

Anbefalte innlegg

Lurer på dette nå....Vi jenter gjør jo så mye for vår egen del for at det skal lykkes med IVF, tar vitaminer, lever sunt, akupunktur....osv.

Selv om mannen sæd er ok og egget befruktes, kan det alikevel være forhold hos sæden som gjør at egget slutter å utvikle seg etter innsetting slik at det går til grunne?

Eller er det slik at ser egget bra ut ved innsetting, vil det dele seg riktig men det vil bare ikke feste seg?

Grunnen til at jeg stusser på dette nå, er at jeg skal begynne med akupunktur - men hvis det er mannens sæd, eller faktorer ved den etter befruktning som gjør at egget slutter å dele seg, så hjelper det jo ikke hva jeg gjør.

Ble dette forståelig? Hm..Håper noen har noen innspill. Man lurer på så mye i disse tider.

Fortsetter under...

Etter det jeg skjønnte på legen som satte inn egg på meg, var det at enten festet det seg, eller så gjorde det ikke. Hvis det fester seg tror jeg det utvikler seg som det skal.

Da jeg fikk satt inn to egg sa legen etterpå at det hadde gått bra, det var en vellykket innsetting, og spesielt det ene egget fikk han lagt perfekt til der inne. Så det virker som dette også kan ha litt å si for at det fester seg, hvordan de havner opp inn i livmora, om de er lett å plassere dem godt. Hos meg var det det ene egget som klarte seg og jeg tipper det var nettopp det som "lå perfekt til" - men det får jeg jo aldri svar på så klart!

Klem

Tror ikke en sædcelle på det tidspunktet kan gjøre så mye fra eller til. Men det er jo klart, til bedre det er til bedre er det (";)

Det e rjo i utgangspunktet forholdsvis små prosenter på at et egg skal feste seg. Desverre.

Skulle ønske de forsøket mer på bla dette punktet.

Det er jo et veldig stort emnet, som vi egentlig vet svært lite om!

Hvorfor skjer hva når, og hva er det egentlig som gjør at det blir som det blir?

Trist å høre at det ikke ble klaff for dere denne gangen heller :(

Har dere virkelig brukt opp alle de tre offentlige forsøkene?

Hei Anonum! Hvordan går det med deg?

Ja - vi har hatt 3 forsøk nå - Forstår ikke hvorfor det ikke vil sette seg. Håper på bedre lykke i Sverige. Langtidsdyrking. Og Akupunktur i forkant....

Var ikke fornøyd med Ullevål, der jeg gikk. De virket så likegyldige liksom. Går det, så går det...

Håper selvfølgelig at eggene deler seg som det skal og at det er festingen som er problemet, for da håper jeg akupunktur hjelper til....Hvis egget slutter å dele seg, er det vel ikke stort man kan gjøre, men det finner de ut på langtidsdyrking. Så jeg får stå på.....

Hvor mange forsøk hadde du før du ble gravid på naturlig måte da?

Annonse

Ikke fått egg på frys dere da?

Startet ikke du med forsøk etter oss? Rundt august i fjor?

Gått kjapt da!

Vi hadde et vanlig, og 3 frys for vi klarte det. Var på vei inn i det andre forsøket. (Vanlig ivf)

Ellers går det bra med meg nå :)

Har hatt noen tøffe uker, vært mye dårlig. Virker som kroppen er sliten av alt som har vært.

Men nå er jeg straks i uke 24! Det er en deilig følelse det.

Hadde time hos jm forrige torsdag, og når hun da sa at de nå har mulighet til å redde babyen om det skjer noe. *lovely!*

Ikke at jeg har videre planer om å føde på en stund enda da....

Vet du hva det vil koste med forsøk i Sverige?

Dyre saker?

Ikke alle egg som befruktes har muligheten til å bli barn.

Kromosomer, gener, genfeil osv.

Eller ukompatibelhet mellom sædcelle og eggcelle.

Sannheten er at man ikke vet hvorfor ikke alle befruktete eggceller ikke blir til barn.

Enig med lindynatt. Veldig mange egg blir greit befruktet og ser tilsynelatende friske og fine ut, men så kan det være kromosmfeil og genetiske avvik like vel. Problemet er at legene ikke kan "se" på egget om det er kodete til å bli barn eller ikke. De setter bare inn det som ser mest lovende ut og håper det beste.

Vil du vite om eggene er riktig kodet må de screenes (PGD eller PGS), men dette er ikke lov i Norge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...