Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg trenger sårt hjelp til å tyde mine hormonsvar. Jeg tok blodprøve på dag 24, og hadde positiv eggløsningstest den syklusen. Men lurer på om jeg har hatt eggløsning og om resten ab svarene ser bra ut. Har en utenlandsk lege som jeg får hjelp av så jeg blir litt frustrert..

PS-FSH 3

PS-LH 8

Progesteron 17.6

prolaktin 282

østradiol 0.50

Håper virkelig noen kan hjelpe og tyde...

takker:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Har selv tatt sånne prøver, og havnet innenfor normalen viste det seg.

Det ser ut som om du også er innenfor normalen.

Normalverdier:

PS-FSH < 8 (under 8 i lutealfase, dvs etter el)

PS-LH <11 ( i lutealfase, dvs etter el)

Progesteron 5 - 86 (i lutealfase, dvs etter el)

prolaktin 102 - 496

østradiol 0.2 - 0.8 (i lutealfase, dvs etter el)

Hentet fra

http://www.unn.no/getfile.php/UNN%20-%20Internett/Avdelinger/Klinisk%20kjemisk%20avdeling/Dokumenter/Folder%20mars%2007.pdf

Skrevet

Hei!

Nøyaktig hvor mange dager er det mellom du testet positivt på eggløsningstest og til du tok blodprøvene?

Progesteron som er målt mellom 6-9 dager etter eggløsning skal ligge på over 16-20 i verdi for at det skal ha vært eggløsning. Jo høyere verdi jo bedre. Om man måler progesteron for tidlig eller for seint er det store muligheter at den ikke vil vise om du har hatt eggløsning.

Jeg har hatt disse progesteronverdiene en uke etter EL i tre ulike sykluser: 61, 71 og 77. Jeg fikk beskjed om at det var fine verdier.

Skrevet

hei, det var akkurat 7 dager etter positiv eggløsningstest.... Kanskje jeg tok fortidlig blodprøve???

Skrevet

Hei igjen!

Nei, tror nok ikke du tok blodprøven for tidlig. Og etter det jeg vet så har du hatt EL. Den er jo over 17 verdien på progesteronprøven din :) Jeg tror jeg har hørt noe om at av og til kan EL være svak, og derav litt lite forhøyet progesteron. Men EL burde jo være EL... hm....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...