Gå til innhold

Helt utenom tema: Gressplen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal så plen på tomta vår, men er det lurt å ikke så helt inntil husveggen? Sånn med tanke på klipping av plenen... Problemet er at vi har en litt bratt skråning langs ene husveggen, hvor vi tror at sånn ugressduk med evt grus/singel oppå ikke vil sitte....

Og hvis vi bare tar ugressduk på resten synes jeg det ser litt rart ut (sånn estetisk sett), så vi lurer på å droppe dette og bare så plen på alt.

Noen gode råd fra hagemennesker her?

Skrevet

Vi bygget hus for 2,5 år siden og i den forbindelse lærte vi en hel haug med ting siden vi involverte oss ganske mye i byggeprosessen. En av de tingene er at fagfolk på det sterkeste fraråder å ha noen form for jord helt inn mot grunnmuren, enten i form av plen eller bed, slik det har vært veldig vanlig her til lands å ha. Så vi har derfor laget grusvei (men skal legge sten etterhvert) rundt deler av huset og terasse rundt resten helt inntil grunnmuren og så heller bed og plen utenfor det igjen. Husker ikke lenger helt grunnen til at man ikke burde ha jord inntill, men antar det har med fukt og forråtnelse å gjøre.

Skrevet

Selv om du ikke sår inntil husveggen vil plenen spre seg ditt hvis du ikke legger noe annet der. Ville dratt ned til et hagesenter eller en gartner for å spurt om råd :-)

Skrevet

Ja, det høres jo fornuftig ut. Men har dere ikke noe jord under grusen? Vi har allerede jord langs grunnmuren, men har også sånn svart plast opp til bakkenivå (på selve muren altså). Jeg trodde det var mest fordi det var vanskelig å klippe plenen at man ikke burde ha gress helt inntil, men kanskje det er pga fukt...?

Jeg har også lyst på stein etterhvert, men foreløpig styrer økonomien, så vi tenkte grusvei evt...

Skrevet

Hvis du legger sånne tynne/flate steiner langs husveggen kan du klippe rundt de. De kan gressklipperen kjøre oppå med det ene hjulet uten at det gjør noe. Kom på det nå for det har de rundt gravene på noen kirkegårder. Sånne steiner er ikke så veldig dyre. Og dere kan jo kjøpe noen om gangen :-)

Skrevet

Når jeg nevne kirkegården var det fordi der gidder jo ikke gressklipper mannen/dama å gå rundt med kantklipper, så da må det være noe han lett kan klippe inntil:-0

Skrevet

Ja, skjønner. Eneste problemet da er denne skråningen vår... Den er litt bratt, vi tenkte kanskje lage en slags trapp med tid og stunder, men det haster litt med denne såingen, for nå har mannen luka alt ugress og "preparert" jorda og så er vi jo 4 dager over termin... Så hadde tenkt å så allerede i kveld, for går det en uke til eller to så har vi hagen full av ugress igjen... Men vi har kjøpt sånn ugressduk, som vi kan legge på inntil vi finner ut hva som skal oppå. Men må jo da bestemme oss for om vi skal eller ikke skal bruke den i det hele tatt.

Skrevet

Så lenge det er god drenering og det legges grunnmursplast inntil veggen, så kan en ha plen eller bed helt inntil.

Er det et godt gruslag under plenen, helst litt store steiner så går det nok bra

Skrevet

Jeg hadde sådd og heller spandert på meg en kantklipper(de får du veldig billig nå) Plenen inntil husveggen kan jo fjerne hvis dere skal gjøre noe annet der med tid og stunder :-)

Skrevet

Ja, det er sant, kan jo fjerne litt plen senere... Så lenge vi har sånn grunnmurplast er det vel ikke så farlig med fukt (dessuten kan vel grus også blir fuktig...?)

Dere skjønner, jeg er helt "grønn" (og da ikke i betydningen "grønne fingre"...) når det gjelder hagearbeid, har aldri hatt hage før... eller hus for den saks skyld (flyttet inn i fjor sommer).

Skrevet

Så inn jorda med gress, så binder det øverste jordlaget seg bedre. Hvis du evt skal legge duk på senere, så har jorda allerede satt seg .

Dere kan evt legge grus i bunnen, et tynt lag grus oppå duken og fylle på med bark . Vær obs på at barken må dere fylle på hvert år fremover

Skrevet

Jo, men langt under, det er bare stein/pukk/grus inntil grunnmuten på alle kanter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...