Gå til innhold

p-piller og overvekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min vil ikke skrive ut p-piller til meg fordi jeg er 35+ og overvektig. Har en BMI på 30. Men jeg trener regelmessig, og jeg røyker ikke. Nå har jeg hørt at overvektige personer som trener regelmessig faktisk er sunnere enn tynne utrente personer. Derfor er jeg ikke helt sikker på at legen min vurderer dette helt riktig! Noen andre som er i samme situasjon her? Eller som vet noe om dette??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror det er spesielt de som røyker og er 35+ som ikke skal bruke p-piller med østrogen i. Men du kan sikkert bruke minipiller, f.esk conludag. Det fikk nemlig jeg (nærmer meg 35 jeg også). Legen mente jeg pga alder ikke burde bruke vanlige p-piller med østrogen. Jeg er normalvektig, og jeg tror rett og slett at en del leger vegrer å skrive ut p-piller til kvinner over 35, enten de er overvektige eller normalvektige. De skylder på risikoen for blodpropp osv, men jeg tror personlig dette er sterkt overdrevet. Dessuten har vi rett på fritt prevensjonsvalg, så egentlig er det opp til oss selv å bestemme hva vi vil ha.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...