Gå til innhold

Cord banking i USA eller andre land? Erfaring noen?

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei jeg sliter mellom valget mellom å føde i USA eller Norge. Her får en tilbud om å fryse ned navlestrengen for å ta vare på stam celler i tilfelle sykdom i fremtiden. Noen som har erfaring eller gjør seg noen tanker om dette?

Hva gjør dere, eller tenker dere om dette?

Fortsetter under...

Vi var ogsaa usikre paa om vi skulle foede i Norge eller USA, men etter hvert ble det til at det passet best at vi kom til Norge...rent tidsmessig. Faktisk gaar det an aa gjoere cord blood banking i Norge ogsaa--det blir sendt til Belgia visstnok. Vi saa paa dette en stund og fant til og med ut at det ikke koster like mye i Norge (hvis jeg ikke husker helt feil da...) Ta et soek paa en norsk soekemotor med ordene "stamceller" og "navlestreng" saa finner du sannsynligvis sidene.

Vi har imidlertid bestemt oss for aa ikke gjoere det. Haaper ikke vi kommer til aa angre paa det en dag, men for oss virker det som veldig mye penger aa satse paa noe som mest sannsynlig aldri kommer til aa vaere noe barnet har bruk for. Det kan jo hende dette vil endre seg i tid, men det vet man jo ikke... Vi leste en del om det da vi vurderte det, og visstnok er sannsynligheten veldig liten for at barnet vil kunne bruke egne celler senere, fordi at dersom de foerst har en arvelig sykdom saa er de genene ogsaa der ved foedselen. Naar det gjelder soesken er det vel stoerre sjanse for at man vil kunne bruke det...kanskje. Plus at dersom man er av europeisk opprinnelse er det stoerre sjanse for at man finner en stamcelle "match" dersom man trenger det fordi det ogsaa finnes flere givere...

Vi var lenge i tvil. Vil jo ikke angre paa dette en dag...og samtidig saa valgte vi til slutt aa ikke gjoere det. Men dette er en avgjoerelse dere selv maa ta...ikke lett nei.

Hei !

I det siste utgaven av gravid er det en artikkel useriøse firmaer som tilbyr lagring av navlestrengsblod. I samme artikkel var det også en som uttalte seg om hvorfor norske myndigheter ikke går ut å tlbyr dette. Noe som i og for seg temmelig interessant.

Han sier nemlig:

Barn som får leukemi, der har stamcellene samme genfeil, og kan derfor ikke brukes

Hos større barn som trenger donorceller, der er det ikke nok celler i navlestrengsblod slik at man allikevel kanskje må bruke celler fra beinmargen. og da tenker jeg at da kan jeg bruke de pengene som er spart til å gjøre noe koselig med familien.

• 2 uker senere...

Takk for svar! Har gjort litt reasearch og spurt litt rundt og tror jeg også har kommet frem til at dette kanskje er bortkastede penger. Utviklingen går ellers såpass raskt at de etterhvert vil kunne bruke mange andre typer celler fra kroppen - som er lettere tilgjengelige. Så tror kanskje vi velger dette bort, vi også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...