Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #1 Skrevet 7. juni 2007 Prøvd to forskjellige grøtsorter,en middag sort men det var sure grimaser å utspytting,får noe ned da men er det meningen man skal gi til det blir godt for barnet eller forteller det att dem ikke liker det å vill ikke like det etter ett par ganger?
HMS *endelig mamma* Skrevet 7. juni 2007 #2 Skrevet 7. juni 2007 Jo, barnet må venne seg til nye smaker, tror jeg. De er jo bare vant til å få melk, og alt annet smaker merkelig for dem. Dessuten er de jo ikke vant til å få noe med fast konsistens i munnen, så det vi opplever som "utspytting" er nok heller det at det de "kan" og er vant til er å suge, og når tunga jobber iherdig med å suge i seg maten, dytter den den ut i stedet. Først nå, etter nesten 3 ukers tilvenning begynner veslefrøkna her i huset å få dreisen på grøten. I begynnelsen var grøtspisinga en skikkelig tålmodighetsprøve, med ymse grimaser og grøt alle andre steder enn der den var ment å skulle være. :-) Det kan sikkert være at noen barn ikke "liker" enkelte smaker også, men jeg innbiller meg at det aller meste dreier seg om tilvenning og en solid porsjon tålmodighet fra de voksnes side. :-)
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #3 Skrevet 7. juni 2007 Det kan ta litt tid å lære seg teknikken med å spise fast føde. Smaken utvikles over tid slik at man liker mer og mer. Det er bare å prøve grøten igjen om et par dager/uker så faller den kanskje i smak da. MEN, jeg tror ikke alle kan lære å like alt. Jeg kjenner ihvertfall voksne mennesker som ikke liker oliven, kapers, olje-eddik-dressing, tørr hvitvin o.s.v. Tror ikke det er "trass" som ligger bak, de faller rett og slett ikke i smak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå