Gå til innhold

Dere med barn som har slutta med bleier-hjelp meg litt...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag var første gang min gutt på nesten 3 gikk uten bleie. Han hadde kun på en truse og den tisset han i. Så tenkte jeg at han kunne gå litt med den trusa, slik at han kjente hvor ekkelt det var, og etter at han tissa i den en gang til ville han selv ha på bleie i stedenfor.

I dag fikk han på bleie ettersom vi skulle ut å kjøre like etter, men i morgen tenker jeg gjøre det samme. han har fått beskjed om å si ifra når han må tisse slik at vi får tatt av trusa, men han sa ifra etter andre gangen at han skulle tisse.

Så, skal han få på bleie når han ber om det selv, eller skal jeg bare bytte truse? Noen tips til andre ting jeg skal gjøre mens vi holder på med dette???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Vi holder på med bleieavvenning også. Lillebror er 2 år og 8 mnd og har plutselig begynt å si fra når han må tisse. Er ikke mer enn halvannen uke siden jeg sa til noen at han var helt håpløs og ikke kom til å slutte med bleie før han var 4:-) ( det var sagt som en spøk altså hvis noen skulle misforstå:-) Så feil kan man ta!Jeg hadde latt gutten din gå uten bleier selv om han tisset, tror egentlig de tisser litt av gammel vane i begynnelsen. De er jo vant til å ha på bleie og kunne tisse når de vil! Trenger kanskje noen dager med trening før de skjønner at de må si i fra før de skal tisse og ikke etter at de har gjort det! Det gjelder jo selvsagt de som er klare til å slutte med bleier, er de ikke klar nytter det nok ikke å stresse med det heller. Men jeg ville hatt rikelig med truser sånn at han kan få en ny en hver gang han tisser i den. Hvis han må gå med en våt truse kan det jo hende at han forbinder bleieslutt med noe som ikke er så godt, å gå med ei våt og etterhvert kanskje kald truse. Da kan det jo være at han heller foretrekker den våte og varme bleien! Var bare en tanke! Jeg er veldig "masete" og spør ofte, en gang i timen kanskje, om han må på do. Sier jo som regel nei, men jeg får han til å gå ofte likevel, f eks når jeg går på do så går han også selv om han sier at han ikke må tisse. Og i dag tror jeg det løsnet for han har sagt i fra i hele dag og til og med gått og holdt seg for tissen mens han sprang på potta! Er veldig stolt av han! Det var mine erfaringer, håper noe kan brukes!

Skrevet

Hei, vi tar det og litt om litt. Når vi kommer hjem fra b.hage (og hun har bæsja den dagen) bruker hun kun truse. Spør henne stadig vekk om hun skal tisse, og når hun har spist settes hun alltid på potte, da kommer det gjerne en skvett. Minner henne og på at hun ikke har bleie på. Hadde faktisk bare større uhell de første 2 ettermiddagene! Vi har potta i gangen så det ikke er så langt til den,og vi går dit staks hun må tisse. Nå kommer det maks noen dråper i trusa, så hun klarer og holde igjen litt.

Jeg synes hvertfall det er riktig å ta henne med på badet for ny truse om uhell skjer, og sette henne da litt påpotte/do. Dette for at hun skal kople sammenhengen med doings og do. HUn får velge hvilken truse, så det blir liksom litt stas ut av det også, skal jo være positivt hele øvingsgreia.

Lykke til videre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...