Helene <3 Sarah Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Lillejenta mi blir 1mnd i morgen, og vi har ennå ikke fått helt til dette med amming.. Første uken på sykehuset fikk hun ikke i seg noe mat og gikk drastisk ned i vekt.. Viste seg at hun ligger med tungen opp i ganen, så hun må læres å suge riktig. Vi begynte med pumping og flaske for å være sikker på at hun fikk i seg mat, samtidig som vi øvde på amming. Uten særlig hell. Kjøpte ammeskjold som hun tok med en gang, og har nå også begynt å venne henne av med det.. dvs vi starter måltidet med det, og fjerner det etter en liten stund.. Nå er jeg bekymret for at hun ikke får i seg nok mat, da hun alltid blir urolig og nesten desperat når hun er hos meg. Hun tar tak, suger, slipper og slik går det i ett (etter at hun tilsynelatende har tømt brystene) Hos far eller andre er hun rolig, men smatter og sutter på hendene.. Det er også mye sutring og gråt på dagene og ikke minst om natta, hun virker rett og slett ikke fornøyd:( I tillegg til dette har jeg på en mnd blitt "sugd til blods", nesten fått brystbetennelse og i det hele tatt vært stresset og følt meg mislykket som mor.. Jeg vet mm er det beste for lillejenta mi, og at mange kommer til å mene jeg gir opp for lett, MEN Nå har jeg utrolig lyst til å bare gå over til mme, siden dette med amming bare har vært stress hele tiden! Lurer på om jeg da må gi vann i tillegg, og om dette må kokes før det kjøles ned osv.. huff..dette ble mye og vasete, men er veldig fortvilet nå..
paulinen Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Ring helsestasjonen og hør om du kan få litt hjelp der. Amming ER VANSKELIG!!! Selv fikk jeg kjempegod hjelp av en ammeveileder. Vet egentlig fortsatt ikke helt hva jeg gjorde galt, men hun fikk meg til å slappe av, stresse ned og få troen på meg selv. Noe som er halve poenget når man begynner å amme.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 Vi også slet mye med ammingen... Hadde ikke noe vondt, men det tok veeldig lang tid før melka kom med meg, og fikk aldri skikkelig produksjon! så hun gikk bare ned i vekt, og ble til slutt innlagt for underærnæring, 3 uker etter fødselen... Prøvde til hun var 6 uker med å få skikkelig til ammingen, men måtte bare gi opp... og når hun fikk mme, så ble hun en gullunge!! null mer skriking! hun skrek og skrek heele den første tiden, fordi hun var sulten stakkar! så nå har hun det bare bra... jeg også, når jeg aksepterte at jeg ikke fikk til å amme, for det er jo det beste uansett! men går det ikke, så går det ikke! ikke slit deg helt ut med å stresse sånn med amminga... men snakk med hs og ammehjelpen først!
Fisk med CV Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Kontakt HS eller en ammehjelper...det ER vanskelig i begynnelsen, og man har ofte lyst å gi opp. Den første mnd klarte jeg bare amme liggende, lillegull raste ned i vekt, det var mye gråt og styr, jeg fikk sopp og utrolig såre brystvorter...men...det gikk seg til, hun er nå 5 mnd, vi fullammer fortsatt og nå er ammingen bare kos. Du må selvsagt gjøre det som føles rett for deg, men vet om mange som har gitt opp ammingen som har angret i ettertid. Det er ganske mye mer styr med MME...man er er bundet i forhold til flaskekoking, varming av melk på tur etc. Veldig greit å bare kunne dra frem puppen:)
Kaosmamma' n Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Begynn med me du, jeg har tre gutter som kun har fått dette og det har gått veldig fint. Det er ett ordtak som sier at det er viktigere: "Å mamme enn å amme". Ikke ha dårlig samvittighet for dette, kanskje den lille frøkna di er sulten, gi tillegg så skal du se at du får en fornøyd liten frøken. Lykke til!
Spent på vent Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Hvorfor ikke bare amme med skjold om hun får i seg når du bruker det? Jeg har ammet med skjold i 7 uker nå. Hun klarer ikke å få i seg uten. Fikk tips nå om å klippe av toppen på skoldene litt etter litt nå, så til slutt så er hun vant med bare bryst og spiser like lett fra dette... Lykke til!!!
Helene <3 Sarah Skrevet 7. juni 2007 Forfatter #7 Skrevet 7. juni 2007 Tusen takk for tilbakemeldingene! Venter på å ta telefon til HS nå, da problemet mest sannsynlig er at jeg ikke har nok melk til lillemor. Pumpet meg i natt ca 2-3 timer etter siste måltid, og ut kom det knappe 20ml ! (vet heldigvis at lillemor får ut mer enn pumpa) Har hørt dette kan skyldes at brystet ikke blir stimulert nok med bruk av skjold, men skal som sagt høre med HS nå.. Huff stakkars lille tulla mi, sikkert sulten :/
Anonym bruker Skrevet 7. juni 2007 #8 Skrevet 7. juni 2007 Uff, dette minner meg om min egen situasjon med førstemann, og jeg skjønner godt at du er fortvilet. Vi strevde så veldig selv, hun var så sulten og jeg skjønte det ikke. Etter 5 uker med strev dro jeg på ammepoliklinikken på sykehuset, veide før og etter amming og fant ut at hun fikk i seg alt for lite. Problemet var ikke at jeg ikke hadde nok melk, for med pumpe fikk jeg det ut, men selv med riktig sugeteknikk fikk ikke barnet nok melk ut. Bare du kan bestemme hva som er riktig for deg og ditt barn, men husk at hun blir akkurat like frisk med mme, og kanskje litt lykkeligere enn om hun bare blir ammet, siden hun med mme blir mett og du kanskje slapper mer av og har det bedre sammen med henne Selv valgte jeg å gi opp ammingen, pumpe det jeg fikk til og gi resten mme, for da kunne jeg "forsvare meg" overfor alle de ammende mødrene (følte dessverre at jeg måtte det) med å si at jeg ga morsmelk jeg også, men jeg tror ikke det var verdt innsatsen jeg la i det, for det var mye jobb og gikk med mye tid som jeg kunne brukt på barnet mitt istedet. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå