Gå til innhold

Utenlandsstudenter i USA og foedselsstipend

NewYorkMom_får_to_tette

Anbefalte innlegg

Naa har jeg sittet i telefon med Laanekassen i dag og synes ikke jeg har blitt noe klokere. Derfor lurer jeg paa om andre som studerer/har studert i USA kan fortelle meg hva jeg boer gjoere.

Jeg ble ferdig med mastergraden naa i mai. Babyen er ventet i juli. To ganger har jeg faatt beskjed av Laanekassen at det jeg skulle gjoere var aa ogsaa soeke opptak til studie f.o.m. hoesten 2007, og saa soeke foedselsstipend. Det har jeg ogsaa faatt beskjed om skriftlig. Jeg har soekt ved samme studiested, og har naa kommet inn paa nytt studie der.

Men naa lurer jeg veldig paa hva neste "skritt" i denne prosessen er:

1. Dersom jeg ikke tar imot studieplassen er jeg jo ikke student lenger, og da har jeg vel heller ikke rett paa stoette, selv om jeg er tatt opp til studiet?

2. Jeg kan "defer enrollment" et aar ved aa betale 300 dollar, men dette er jo teknisk sett heller ikke permisjon fra studiene. Tviler paa om jeg kan faa en "leave of absence" naar jeg ikke har begynt paa studiene.

3. Jeg kan ta imot plassen for hoesten 2007 (ved aa betale 300 dollar) og begynne prosessen med aa soeke visum osv, og saa plutselig "bestemme meg" for aa ikke begynne paa studiene likevel...rett foer skoleaaret begynner. Men selv da tviler jeg vel paa at de gir meg en "leave of absence" naar studiene ikke er paabegynt. Gaar det an aa faa permisjon fra studier i USA?

Hva er den riktige maaten aa gaa fram paa? Jeg skal jo ikke begynne paa disse studiene--men det er som sagt dette Laanekassen har anbefalt slik at jeg faar permisjonspengene. Vi kommer forresten til aa vaere i Norge det aaret jeg har permisjon.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...