Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Helt fersk på sidene her, og generelt uerfaren i alt som har med graviditet å gjøre, så derfor spør jeg i vei!

Jeg har vært i et vikariat i staten (100%) i flere år, og kontrakten min går ut 15.februar 2008.

Jeg går (antagelig) ut i permisjon november 2007.

Så; ( beklager så mye om jeg spør veldig dumt- er ganske forvirret!)

* får jeg først stønad fra arbeidgiver fram til 15.02.08, og så fra Trygdekontoret? Må jeg søke begge steder samtidig, eller går dette automatisk?

* når er det vanlig å søke om permisjon fra arbeidsplassen? Det begynner å synes litt på meg nå, så det er vanskelig å holde det hemmelig særlig mye lengre uansett..

*får jeg de opptjente feriepenger utbetalt fra arbeidsplassen min? Jeg har opptjent de i 2007.

*Har jeg krav på ferie i permisjonen min i 2008, selvom arbeidsforholdet er opphørt? ( men som nevnt; feriepenger er opptjent)

Puh. Jeg er helt forvirret.

Håper noen har litt erfaring ( og vil dele!)

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, bortsett fra at jeg jobber i kommunen. Går ut i perm 20. juli og kontrakten min går ut 31. juli.

Ja, du får stønad fra arbeidsplassen fram til kontrakten din går ut. Og deretter fra NAV.

Du må søke begge plasser om permisjonsstønad.

Jeg har termin 10. aug 07 og leverte permisjonssøknad på jobben for en uke siden. Tror det er minst 1 måned før du skal ut i perm at du må søke jeg. For de skal jo ha litt tid til å finne vikar for deg også.

Du får feriepenger fra arbeidsplassen din som du har opptjent deg i 07. Varierer fra plass til plass når de utbetaler de.

Du har ikke krav på ferie i permisjonen etter at arbeidskontrakten din har gått ut. Jeg får 5 uker ferie tilgode siden jeg er sykmeldt da jeg egentlig skal ha ferie. Fikk beskjed av sjefen at jeg heller kunne få det utbetalt i januar, siden jeg da ikke har noen kontrakt der etter 31.juli 07. Og det er jo en veldig grei måte å gjøre det på synes jeg.

Håper du ble litt klokere.

Det lønner seg å ta en prat med sjefen din. Hun/han kan svare deg på hva som er vanlig å gjøre på den arbeidsplassen.

Det er ikke alle arbeidsplasser som betaler ut foreldrepenger. Da får du de direkte fra nav. Du må spørre der du jobber men siden du er i ett vikariat som går ut under permen tror jeg de ikke betaler ut penger til deg i permisjonstiden.

Siden vikariatet du går i går ut mens du er i permisjon kan du spørre de om de vil du skal skrive en søknad om å bli fritatt i tiden før kontrekten går ut eller om det er greit å bare ha en muntlig avtale på det.

Hvis du skal søke om permisjon fra arbeidsplassen gjelder denne loven:

§ 12-7. Varslingsplikt

Permisjon etter §§ 12-2 til 12-6 skal varsles arbeidsgiver snarest mulig og senest en uke i forveien ved fravær utover to uker, senest fire uker i forveien ved fravær utover tolv uker og senest tolv uker i forveien ved fravær utover ett år. Oversittelse av fristene medfører ikke at arbeidstaker må utsette permisjonen dersom permisjon er nødvendig på grunn av forhold som arbeidstakeren ikke hadde kjennskap til ved fristens utløp.

Så for de som har fast jobb og velger 54 uker permisjon skal senest gi skriftlig varsel 3 mnd(12 uker før)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...