Gjest Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Jeg har siden dag tre etter fødselen brukt ammeskjold siden jeg hadde så liten brystvorte rett etter fødselen. Og da va det selvfølgelig en lur barnepleier som gav meg ammeskjoldet. Jeg er førstegangsfødende og visste selvfølgelig ikke om konsekvensen av å bruke ammeskjold med hensyn til rett sugeteknikk etter man er ferdig å bruke ammeskjoldet. Jeg får ikke lille gutt til å rulle leppen utenpå brystet, han lager bare trutmunn. Siden han er vandt med ammeskjoldet. Noen som vet åsse jeg kan få han til å ta puppen med rett sugeteknikk? Går det an eller er det håpløst?
milk Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Kanskje du kan sjekke ammehjelpen.no? Kan dessverre ikke hjelpe deg, men håper det ordner seg:)
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Alle har forkjellige bryster så alle har sin egen teknikk. Men så lenge det er barnet som sliter - og da ikke pga. feil stilling fra din side, er det ikke så mye å gjøre. Synst ikke du skal være sur på at du ble tilbudt ammeskjold. Alternativet var jo at du ikke kunne amme i det hele tatt. Det er mange som bruker ammeskjold gjennom hele ammeperioden. Noen klarer å slutte uten problem, mens andre gir opp og pumper seg eller gir mme. Kankje du kan finne et ammeskjold som er på størrelse med brystvorten din slik at ovegangen ikke blir så brå.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 D går sikkert, han må bare øve seg.. Er ingen ekspert, men sleit skikkelig med ammeteknikken i begynnelsen. Føler jeg har fått prøvd meg der:) 1. legg han godt inntil deg-mage mot mage(han skal ik vri hodet) 2. Vent til han gaper skikkelig høyt. D kan hjelpe å la han få lukte på puppen, så vil han nok gape. 3.Sikt brystvorten mot nesa hans, på en måte. Sånn at brystvorten kommer litt "høyt" i munnen hans.. 4.Prøv å få så mye mulig pupp inni munnen hans, hvis ikke blir d snipemunn og sutting.. Ta puppen ut hvis den ik er langt nok inni.. D er kanskje en fordel å prøve når han ikke er altfor sulten.. Ikke stress.. Ikke sikkert han ruller leppa så mye i begynnelsen-d gjorde ikke min. Men nå er den helt "dobbel".. Lykke t:)
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Jo, jeg er passelig irritert og sint på den barnepleieren som gav meg det ammeskjoldet siden det bare var en lettvindt løsning for henne. Jeg kunne fint klart å amme etterhvert uten ammeskjoldet.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #7 Skrevet 6. juni 2007 Skjønner deg. Trodde ikke ammeskjold blei anbefalt av amme"eksperter".. Hvertfall blei jeg fraråda d på barselpoliklinikken her. Hvertfall ik når ungen skal lære seg riktig ammeteknikk??!
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Nei, trodde heller ikke at amme eksperter kunne anbefale det, og serlig når det va kun trening som skulle til for å få han til å ta puppen. Lettvindt løsning for de på sykehuset, det er ikke de som skal slite med ammingen senere, Trodde ikke det va slik på en barselavdeling.
*ønsker nr 2* Skrevet 6. juni 2007 #9 Skrevet 6. juni 2007 hei.. jeg bruker skjold, tydeligvis av samme grunn som deg.. tassen får og feil sugeteknikk med bare puppen nå, etter å ha brukt skjold... så jeg og hs er enige om at så lenge han får i seg det han trenger, kan jeg fortsette med ksjold.. jeg trives med det, og ser ikke boe problem med det, for meg er det viktigste at vi kan kose oss under amminga.... og at han får mat fra megm jeg begynte med skjold etter barsel, da han ble så sulten og utålmodig, at han ikke fikk tak i de flate puppene mine... så skjolda reddet vår amming kan du si, gikk jo strålende på sykehuset var kanskje ikke svar til deg, men litt om hvordan jeg føler det å bruke skjold
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #10 Skrevet 6. juni 2007 Går ikke melkeproduksjonen din ned da når du bruker skjold? Eller pumper du i tillegg? Hvor gammel er babyen din da?
*ønsker nr 2* Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 nei, har ikke hatt noen nedgang i produksjonen har ikke pumpet i det hele tatt, bortsett fra at jeg har begynt å tømme de hevr morgen... rett å slett fordi det er litt spreng da, og at han har vært litt urolig om kvelden i det siste.. men det er normalt å ha lite melk om kevldn... men som sagt, for en uke siden begynte jeg å pumpe morgen for å tømme, og for å ha til kvelden om han ble urolig da så nei, jeg kan vel si at jeg ikke sliter med dårlig produskjon,.. tassene r nesten 6 uker, va på kontroll i går, gått opp 1440 gram siden 4 mai, så han spiser mye kan du si.. ca hver tredje time, og en gang om natten
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #12 Skrevet 6. juni 2007 Jeg hadde brystskjold og det gikk helt fint med ammingen etterpå. Brukte bare skjoldet som avlastning i ca 2 uker. God sugeteknikk er mest mulig av det brune må inn i munnen. Du er det beveger seg i tinningen, og "knekker" ved ørene. Underleppa skal brette seg, og kjeven skal gå opp og ned. Jeg lærte et triks å enten gjøre brystet smalt som en stripe på tvers, eller ta tak i brystet i toppen og prøve å stappe inn i munnen. Det må times akkurat når babyen åpner munnen mest. Skikkelig stress husker jeg, og var ofte gjennomsvett, men det går om du ikke gir opp! Kanskje det går bedre om du ligger nede? Du vil etterhvert bli herdet i brystet og ikke bli sår mer, men husker at jeg var mer eller mindre sår i 2 mnd. Nå etter 8 mnd trenger jeg bare å få puppen ut, så finner hun den selv!!
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #13 Skrevet 6. juni 2007 Det er så flott å høre at du greide å få jenten din til å ta puppen etter mye svett og tårer Det gir meg ett godtt oppløft om å fortsette kampen om å få til ammingen skikkelig jeg åsså. Jeg har stresset med ammingen nå i 2 mnd. Det er det som er problemet at underleppen hans bretter seg ikke, tror ikke kjeven går opp og ned heller. Han er jo vandt med bryst skjoldet og da trenger han jo ikke å suge slik som man skal suge på puppen.
Fru P og knøttet, FØDEKLAR!!! Skrevet 6. juni 2007 #15 Skrevet 6. juni 2007 Hei. jeg slet veldig med såre bryst i begynnelsen, og brukte skjold som avlastning i 4 dager. Mitt problem var at jeg ikke fikk tulla til å gape skikkelig. Hun bare "slurpet i seg tuppen ". Det var j........ vont til å begynne med, men etter at hun hadde spist en stund dyttet jeg mer og mer av brystet inn i munnen hennes, slik at hun fikk bedre tak. Det gikk halvannen måned med vonde knoper, men etter hvert som hun ble større ble det lettere for henne å få mer av brystet inn i munnen. Nå er hun 4,5 mnd, og gaper og tar ordentlig tak. Hold ut. Det går seg til etterhvert.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #16 Skrevet 6. juni 2007 Men jeg har brukt ammeskjold i 2 mnd. nå og i tillegg gitt flaske med mme for jeg har hatt for lite melk pga. ammeskjoldet. Tror du jeg kan få til å amme skikkelig etterhvert da?
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #17 Skrevet 6. juni 2007 Jeg syns du skal ringe barselavd din imorgen-krev å få hjelp der. Forklar dem situasjonen. Jeg holdt på å gi opp hele amminga selv, brystvortene hadde væskende blødende sår! Au.. Fikk kjempebra veileidning av barselpolikl.på sykehuset. En kveld, da jeg var veldig usikker, ringte jeg barselavd. og d gikk helt fint! Men tror du trenger praktisk veil. Du må gjøre d for å klare d...
HØNAogEGGET *har født* Skrevet 6. juni 2007 #18 Skrevet 6. juni 2007 Jeg brukte ikke ammeskjold, men vi slet i begynnelsen med å få inn ammeteknikken. Han ville heller ikke rulle leppa, og det ble bare tøv. Både han og jeg var helt svett etter timesvis med prøving. Redningen vår ble et tips om å legge han i tvillingstilling i stedet for mage mot mage. Jeg gjorde det, og på et blunk fikk han tak på puppen! Etter noen uker kunne vi også begynne med "vanlig" mage mot mage stilling.
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #19 Skrevet 6. juni 2007 Jeg ante ikke at underleppa skulle brette seg en gang, men fikk følgende tips av helsesøster: Bruk en finger og dra ned leppa til babyen selv! Etterhvert vil babyen gjøre det av seg selv! Det virket for min del! Da vil kanskje resten av sugingen gå av seg selv. Det har det gjort her ihvertfall, etter en ukes tid. Litt stress og svetting blir det, men ikke gi opp enda!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå