Gå til innhold

Flere som er overvektige ?

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er ei stor jente, og føler ikke at jeg spiser alt for mye eller så usunt, men jeg raser opp i vekt, bokstavelig talt. 10 kg og jeg er bare 16+4. Jeg har vært litt plaget med ryggen og veldig ubehag fremme nede..og klarer ikke å gå, så jeg har ikke vært i særlig aktivitet. Jeg gruer meg til å dra til jordmor, skal dit 20 juni...synes det er ekkelt at noen skal styre med fleskemagen min. Samtidig skal jeg til ny legekontroll 26 juni. Da skal han vell ha vektkontroll, huff han sa på første kontroll at jeg ikke skulle gå opp i vekt fordi jeg var stor nok som jeg var. Redd for svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning...huff gruer meg såå...

Er det noen andre her ute som er litt større enn andre? Eller er jeg bare helt alene her i verden.

Vi som har prøvd å få barn lenge og endelig fikk vi det til, så jeg burde være glad, men...huff!!

Ja ja, sutter og klage må jeg jo få gjøre av og til...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/9514239-flere-som-er-overvektige/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er helt sikkert ikke alene i den situasjonen.

Jeg er ikke i samme situasjon, men jeg vil tro at både lege og jordmor ønsker deg alt godt og eventuellt vil gi deg gode råd dersom det er nødvendig. Hvis du er plaget med ryggen og det hindrer deg fra å være aktivitet kan kanskje svømming i basseng være et godt alternativ?

Hei du!

Jeg er overvektig.. og har skikkeli "fleskemage", men det går helt greit. Har riktignok hatt endel plager, men det er ikke pga vekta. Helt vanlige svangerskapsplager. Det beste du kan gjøre er å prøve å spise sunt, minst mulig sukker og fett.. masse go frukt nå! Jordmor sa til meg at man ikke skulle slanke seg når man var gravid, det kunne jeg gjøre etterpå. Spis bare sunt. Og vanngym skal jo være helt perfekt om man har bekkenløsning. Tenkte jeg skulle begynne på det nå, Vet ikke hvor du bor, men i Trondheim har de iallefall vanngym på 3T. Om du bor en annen plass i landet kan d jo være et annet treningsenter som har dette tilbudet. Og husk, du er ikke den første overvektige gravide en jordmor har hatt på besøk. Det gikk helt greit når jeg var til jordmor og hun kjente på magen min, var ikke ekkelt i det hele tatt, bare helt utrolig å få høre hjertelyden! Å det er ikke sånn at alle overvektige får svangerskapsforgiftning og sv.diabetes! Dette går helt sikkert kjempe fint! Lykke til!!

Du må bare sende melding om du vil, kan jo dele erfaringer siden vi er i samme båt :-))

nå står det ikke hvor mye du veier, men du er IKKE alene, jeg har godt med kilo extra og en god mage fra før!

er nå 16+2 å har bare gått opp 2 kilo, MERKELIG NOK!

var til min første kontroll hos legen i uke 6 og i uke 13 hos jordmor, ingen av dem ga meg "leksa" om overvekt o.l, men ga vanlige kostråd som dem gir til alle andre, unngå mye fet og salt mat og sukker osv...

ikke gru deg til timene, det er deres jobb å hjelpe deg, ikke hakke på deg!

før jeg ble gravid trente jeg styrketrening på treningsstudio 3 dage i uken, men etter jeg ble gravid har jeg kuttet ut dette (gravide skal jo ikke løfte tungt) og heller gått over til vanlig sykkling og gåturer, jordmor anbefalte sykkling veldig, skal gjøre godt for bekkene og for morsjonen sin del!=)

kostholdet mitt er det samme som før, men må innrømme at jeg spiser HELE tiden føles det som, blir mett bare etter er par tygger men deriigjen blir jeg sulten veldig fort igjen, så å har jeg begynt med å ha skrellede gullerøtter og kålrabi stående i en bolle med vann i kjøleskapet som jeg spiser av gjennom hele dagen=)

prøver å variere kosten og ha fisk et par dager i uken, mye grønnsaker o.l men det er ikke altid like lett=)

håper du ikke føler deg alene lenger, bare å spørre dersom det skulle være noe=)

lykke til videre i svangerskapet=)

Jeg er også overvektig og har allerede gått opp gulp gulp 10 kilo er 17+6 nå. Var hos legen på mandag (har gått hos han i mange år så han kjenner til min situasjon -gikk ned 23 kg i fjord) og han sa ikke mye om vektøkningen. Da jeg nevnte at jeg hadde sluttet å røyke for 11 uker siden, så sa han at det forklarte ganske mye av vektøkningen.

Han har ikke vært belærende eller hakket på meg for vekten, men nevnte første gang jeg var hos han at jeg kan få svangerskaps diabetes pga overvekten.

Var hos jordmor for 2 uker siden, ett menneske jeg aldri har møtt før, og trodde hun kom til å hakke på meg for vekta. Men neida, følte hun behandlet med som en hvilken som helst annen "normal vektig gravid". Informerte bare kort om å ha ett sund og godt kosthold under svangerskapet.

Er veldig glad for at de to personene som jeg skal gå til oppfølging/kontroll hos fremover ikke skal virke belærende på meg pga vekta. Er fullstendig klar over at den er laaangt over det den bør være.

Så det eneste jeg bekymrer meg om er å finne store nok mamma klær i tiden fremmover. Har vært på jakt etter short/kort bukse de siste dagene (jeg gav vekk 5 søppelsekker med store klær til Fretex i høst arrrrg). Fant en god dongeribukse på Sparkjøp som de har i stoooor str til kun 99,-. Har tenkte å klippe av beina til en kort bukse. Og senere vil jeg kjøpe en til for å bruke når magen er blitt enda større, buksen var sånn man kunne få langt oppå magen - helt perfekt når magen er blitt større. Så da ble litt av min pessimiste ang store mamma klært snudt litt - heldigvis. Har også kjøpt slik utvielse av buksene på en nettbutikk -bare hekter på en strikk med tøystykke fremme på knappehullene -så vips så er buksen blitt enda større :-))

Takker for at vi er flere, følte meg så alene :) Jeg sliter også med å finne klær, men sålangt har det vært så sinnsykt varmt...synes iallefall jeg så da har jeg brukt t shorter og det holder lenge det. Men ikke så mye fint og søtt til oss gravide. Har vært inne på ellos (tror jeg det var) og der fant jeg stretch-bukser i store str, tror jeg kanskje skal bestille noe der :)

Jeg får bare krysse fingrene på at det går bra da med både jordmor og lege. Ikke mange dager igjen.

Har dere vært på den ordinære UL, og hvor langt var dere på vei da? Synes det er så mange som har vært fra novemberklubben, men de har kanskje termin helt i begynnelsen :)

Ha en fin dag da, klem

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...