Gå til innhold

Kjempeproblem med dotrening, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 2,5 år som jeg har et stort problem med når det gjelder dotrening.

Jeg tilbyr han alltid å gå på do hver morgen og kveld, slik at han skal få trent seg litt. Har sagt fra at hvis han må bæsje, skal han si fra, så kan han bæsje i do istedenfor bleia. Han bæsjer uansett i bleia, så dette har han nok ikke helt forstått. Han sier også ofte at han skal bæsje, når han helt tydelig ikke skal (da vil han vel bare sitte på do). Men det er ikke dette som er problemet.

Også når jeg tilbyr han å gå på do, kan han blånekte. Han skal IKKE på do. Skriker og bærer seg. Greit nok.

Men det største problemet er om morningen. Vi har ofte dårlig tid da vi står opp 0530 for å rekke jobb til 0800 (bor langt fra). Jeg tilbyr han å gå på do, og han vil bare sitte der. Fjør ingenting, men skal sitte på do kjempelenge og nekter å gå av. Skriker når jeg sier han må gjøre seg ferdig og gråter og slår. Enden på visa er at det blir stress og mas rundt dette he rom morningen, og beklageligvis også en del kjefting. Til slutt må jeg rive han av do med makt og han gråter og bærer seg. Det er helt tydelig at han ikke skal gjøre noe på do (gir han alltid 3-4 min og oppmuntrer til å tisse og ”prompe” så det kanskje kommer bæsj). Jeg synes dette er forferdelig og det aner meg at ”å tisse i do” for han betyr bare å sitte på do. Tror ikke han helt forstår hva han skal, eller, dvs. han skjønner det, men han forstår ikke at hvis det ikke kommer noe, skal man heller ikke sitte der. Jeg skulle ønske jeg kunne si at vi kunne stå opp tidligere, men det blir det samme problemet da også, samt at det blir alt for tidlig. Jeg synes det er grusomt at det blir slik kjeft og stress rundt dette her, da jeg vet barna kan få traumer senere. Hva skal jeg gjøre? Slutte med dobesøk om morgenen? Og hva når han selv vil på do? Kan jo ikke nekte han, men badet er trangt og vi står og tripper for å komme oss på badet når han holder på slik….

Vær så snill å gi meg noen tips om hvordan løse dette.

Fortsetter under...

syns du skal ta en pause i denne såkalte dotreningen. Han er tydeligvis ikke klar for det. La han selv styre dette. 2,5 år er tidlig, selv om vet en del er klare for å tørrtrene også da. Men mange er ikke det.Har selv 2 gutter. Førstemann ble ikke tørr før han var 3,5 år på dagtid, 4,5 år på nattesstid. 2. mann ble tørr nesten 3,5 år både natt og dag. Merket at han var klar ved at nattbleien oftere og oftere var tørr på morgenen.

Stresser man for tidlig med avvenningen, kan det fort bli et problem som alle parter får et anstrengt forhold til. Og du beskriver jo selv nå et situasjon som ikke kan være særlig trivelig for noen av dere. Hva med å vekke han tidligere på morgenen, slik at hvis han vil på do, så har han tid til å sitte så lenge han vil uten at noen av dere kommenterer eller maser eller forter på ham? Og la være å fokusere på dotrening, men rose han selvsagt for at han vil gå på do, men ikke gjøre noe nummer av om det kommer noe eller ikke. Den tid vil tidsnok komme, og da kan man jo gi en liten belønning.

Mine barn har fått ett drops (fra en slik vanlig dropspakke du får kjøpt i 3pack), når de var på do. Ikke noe problem, og ikke noe mas om drops utenom heller, slik jeg var redd for. Poenget var at de skulle knytte en positiv følelse til det at de klarte å gå på do, og i det store og hele var dette med på å øke deres motivasjon til å ville gå på do å tisse. Men det er jo klart, av og til kan selv ikke drops hjelpe på motivasjonen. Noen feilskjær må man regne med.

jeg har selv enn gutt på 2,5 år han har nå gått uten bleie på dagen i 5 dager nå:) jeg lar han stå på en krakk ( han når ikke opp til doet) åså sier jeg til han at han må holde i tissen sin slik at han tisser i do:) de første gangene måtte jeg vise han hvordan han skulle holde ( hørest kansje merkelig ut men han må jo lære det:)) før sat han på do å tisset men siden det har vært så fint vær å han har tisset ute, så vil han ikke sitte å tisse lenger hehe...

du kan jo prøve at han står tisser, det tar ikke så lang tid og da slipper du å måtte rive han av doet:)

Fint med "belønning" for hver gang han får det til... Og ikke bærer og skriker sånn.

Starta dotrening med dattra mi da hun nesten var 2år. Vi har vel alle en oppfatning av hva som er tidlig tror jeg..

Men jeg tok bleien når jeg skjønte at dette forsto hun godt(hun har et veldig bra språk,siden 1 1/5år) så merket at hun også var klar for det. jeg tok bleien rett og slett bort og belønnet hver gang hun gikk på do. Etter en uke var hun helt tørr.(merk:tok ikke nattbleien samtidig!!!!) Var bare et par uhell to dager så lærte hun fort...

Men nå vet jeg ikke hvor godt ditt barn kan komunisere. Det er jo så forskjellig..Men han forstår nok hvis du prøver og fortelle han at hver gang han er flink så får han.. jah mange bruker klistemerker.. Eller et drops som nevnt.

Mye ros er bra... å begynner man og mase på di når di sitter på do eller kjefte tror jeg man får stikk motsatt virkning. Det krever tålmodighet. kanskje ikke ta doet om morgenen enda.. men et tidspunkt da du har bedre tid. for eksempel etter middag..vente et kvarter. da har han jo gjerne drukket endel og kanskje ikke fått tisset i bleien enda.

å ja... jeg satt på kranen noen ganger.... for hvis hun da ikke ville,men måtte så kom det som regel alikevel. å da ble det morsomt når belønningen kom!

Lykke til.Dette klarer du.

Gjest Ut på tur

Jeg har ikke fått mitt barn enda, og har ingen erfaring... men som blivende mor har jeg fått MANGE tips om både det ene og det andre :)

En veninne av meg begynte med å sette jenta si på potta hver gang hun selv var på do. Noen ganger kom det noe, andre ganger ikke.

Jeg har også blitt anbefalt disse pottene som lager lyd når det kommer noe. Det er jo kjempe spennende ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...