Gå til innhold

Kjempeproblem med dotrening, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år som jeg har et stort problem med når det gjelder dotrening.

Jeg tilbyr han alltid å gå på do hver morgen og kveld, slik at han skal få trent seg litt. Har sagt fra at hvis han må bæsje, skal han si fra, så kan han bæsje i do istedenfor bleia. Han bæsjer uansett i bleia, så dette har han nok ikke helt forstått. Han sier også ofte at han skal bæsje, når han helt tydelig ikke skal (da vil han vel bare sitte på do). Men det er ikke dette som er problemet.

Også når jeg tilbyr han å gå på do, kan han blånekte. Han skal IKKE på do. Skriker og bærer seg. Greit nok.

Men det største problemet er om morningen. Vi har ofte dårlig tid da vi står opp 0530 for å rekke jobb til 0800 (bor langt fra). Jeg tilbyr han å gå på do, og han vil bare sitte der. Fjør ingenting, men skal sitte på do kjempelenge og nekter å gå av. Skriker når jeg sier han må gjøre seg ferdig og gråter og slår. Enden på visa er at det blir stress og mas rundt dette he rom morningen, og beklageligvis også en del kjefting. Til slutt må jeg rive han av do med makt og han gråter og bærer seg. Det er helt tydelig at han ikke skal gjøre noe på do (gir han alltid 3-4 min og oppmuntrer til å tisse og ”prompe” så det kanskje kommer bæsj). Jeg synes dette er forferdelig og det aner meg at ”å tisse i do” for han betyr bare å sitte på do. Tror ikke han helt forstår hva han skal, eller, dvs. han skjønner det, men han forstår ikke at hvis det ikke kommer noe, skal man heller ikke sitte der. Jeg skulle ønske jeg kunne si at vi kunne stå opp tidligere, men det blir det samme problemet da også, samt at det blir alt for tidlig. Jeg synes det er grusomt at det blir slik kjeft og stress rundt dette her, da jeg vet barna kan få traumer senere. Hva skal jeg gjøre? Slutte med dobesøk om morgenen? Og hva når han selv vil på do? Kan jo ikke nekte han, men badet er trangt og vi står og tripper for å komme oss på badet når han holder på slik….

Vær så snill å gi meg noen tips om hvordan løse dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis dette hadde vært mitt liv, så hadde jeg kutta sittinga på morgenen, gjort det i helgen mer intensivt, og da gjort det til en kosestund, sittet der og lest bok sammen eller noe...

Eller satt ham på potte.

Skrevet

Potte vil han ikke. Men da vil han jo helle rikke lære seg til at man ikke bare sitter på do når man ikke skal noe?

Skrevet

Tror kankskje jeg hadde venta litt jeg. Det er jo forferdelig dumt å stresse han med det, det gjør nok bare vondt værre.

Kjøp evnt. Fisher price royal potty, snuppa mi elsker potta si,lager musikk når det kommer noe nedi. Gjør det til noe helt dagligdags og bruk helgen og ettermiddagen når dere har god tid. La han gå uten bleie og spør ofte om han må på do.

Om det ikke er noe som funker så er han rett og slett bare ikke klar for det ennå. Men det kan komme fort det, plutselig så forstår han poenget.

Skrevet

oj. Jeg ville ikke latt han sitte noe på doen om morningen nå en stund.

Om han gjerne vil og blir arg, er det bedre og ta med klærne ut i stua og kle på han der noen dager til han glemmer "morgenrutinen".

Og evt lage klare avtaler om hvor lenge han får sitte der - f.eks når mamma har kledd seg er han ferdig med og sitte der, og gjennomføre dette bestemt.

Håper dere finne en rutine som funker, morgenstress er pyton! (Er det forresten like stas og sitte der om du går på kjøkkenet og lager niste/frokost-Kanskje han da kommer diltende så du slipper kampen med og få han av do?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...