Gå til innhold

Kan jeg spise?


Celine02

Anbefalte innlegg

Nå som det er sommer, har jeg fryktelig lyst på spekeskinke, parmaskinke og annen spekemat, men dette er vel hverken kokt eller stekt. Noen som vet om man kan spise dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

www.matportalen.no les under kostholdsråd for spesielle grupper - råd for gravide. Spekemat er rått kjøtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv spekematen i fryseren i noen dager før du skal spise den. :) det tar knekken på bakterier. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du kan spise spekemat... Snakket med jordmor på mandag om "alt man ikke kan spise", og sa at etter å ha vært her inne på bim en stund så tror man jo det er reine risiko-sporten å være gravid, alt er jo farlig... Det man skal holde seg unna er : rak-fisk, muggoster, rått kjøtt (evnt)... og så skal man begrense koffeinholdige drikker. Spekeskinke er saltet og tørket, og er ikke rått kjøtt i sånn forstand! (spurte spesifikt om spekeskinke)

 

Senere kommer du til å lese om at du ikke kan spise banan (for mye sukker), ananas (kan sette i gang fødsel), druer (garvesyre), jordbær (allergi), skalldyr (allergi)... ingenting av dette stemmer... Man kan leve helt som "normalt", om man har ett normalt svangerskap...

 

sa til jordmora jeg, at om man skal følge "alle" formaninger som florerer så kommer man til slutt til å sitte der med ett glass vann og ei vitamin-pille!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Greit å få noe avkreftet i alle fall - vitaminpiller blir litt kjedelig i lengden:))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...