Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #1 Skrevet 6. juni 2007 Vi tenker på å få en baby til. Jeg går for tiden i ulønnet permisjon (får barnehageplass 1. august), begynner å jobbe igjen 1. september. Hvis jeg skulle blitt gravid nå (har mensen nå) så ville terminen min blitt i begnnelsen av mars. Har jeg da klart å opparbeide meg permisjonspenger da ? Eller burde jeg vente 1 mnd til ?
Murmeline Skrevet 6. juni 2007 #2 Skrevet 6. juni 2007 Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til, husk at permisjonen begynner 3 uker før terminen! Men fra september til mars burde jo holde. Om du blir sykemeldt eller havner på sv.skapspenger teller det også som inntekt.
LINDA*** Skrevet 6. juni 2007 #3 Skrevet 6. juni 2007 Etter hva jeg har skjønt får du foreldrepenger av det beløpet/grunnlaget du har fått mens du har gått hjemme i permisjon. Så det blir på en måte uforandret hvis du velger 100%. MEn velger du 80%, blir det jo deretter. Skjønner?
Anonym bruker Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Skjønner. Men jeg har gått i ulønnet permisjon siden midten av mars, så jeg har jo ikke tjent penger siden det. Jeg blir så usikker, kanskje vente 1 mnd for å være på den sikre siden ?
Murmeline Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Sara27: dette er visst en vanlig misforståelse, om man blir gravid feks 3mnd etter fødsel, og har 80% lønn (den lengste permisjonen), "arbeider" man altså i permisjonen, og mange tror dette er grunnlaget for beregning av nye permpenger. MEN, det at du har 80% utbetalt har ikke noe å si. Altså, du vil ikke få 80% av 80% ved barn nr 2 om du velger den lengste permen. Du får 100%, for det er lønnen (100%) som er grunnlaget for beregningen. Men som vanlig gjelder "6 av de siste 10mnd-regelen".
LINDA*** Skrevet 6. juni 2007 #6 Skrevet 6. juni 2007 Aaaaaaaa;) *klasker-meg-i-hue* Det var jo gode nyheter;) Takk takk,
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå