Gå til innhold

Kan noen her inne hjelpe meg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi tenker på å få en baby til.

Jeg går for tiden i ulønnet permisjon (får barnehageplass 1. august), begynner å jobbe igjen 1. september.

Hvis jeg skulle blitt gravid nå (har mensen nå) så ville terminen min blitt i begnnelsen av mars. Har jeg da klart å opparbeide meg permisjonspenger da ? Eller burde jeg vente 1 mnd til ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan få foreldrepenger hvis du har hatt inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til, husk at permisjonen begynner 3 uker før terminen! Men fra september til mars burde jo holde.

Om du blir sykemeldt eller havner på sv.skapspenger teller det også som inntekt.

Skrevet

Etter hva jeg har skjønt får du foreldrepenger av det beløpet/grunnlaget du har fått mens du har gått hjemme i permisjon. Så det blir på en måte uforandret hvis du velger 100%. MEn velger du 80%, blir det jo deretter.

Skjønner?

Skrevet

Skjønner. Men jeg har gått i ulønnet permisjon siden midten av mars, så jeg har jo ikke tjent penger siden det.

Jeg blir så usikker, kanskje vente 1 mnd for å være på den sikre siden ?

Skrevet

Sara27:

dette er visst en vanlig misforståelse, om man blir gravid feks 3mnd etter fødsel, og har 80% lønn (den lengste permisjonen), "arbeider" man altså i permisjonen, og mange tror dette er grunnlaget for beregning av nye permpenger. MEN, det at du har 80% utbetalt har ikke noe å si. Altså, du vil ikke få 80% av 80% ved barn nr 2 om du velger den lengste permen. Du får 100%, for det er lønnen (100%) som er grunnlaget for beregningen. Men som vanlig gjelder "6 av de siste 10mnd-regelen".

Skrevet

Aaaaaaaa;) *klasker-meg-i-hue*

Det var jo gode nyheter;) Takk takk,

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...