Gå til innhold

Hva skal dere velge når det gjelder sv.skaps. permisjon?

Anbefalte innlegg

Er veldig usikker på om jeg skal ta 44 eller 52 uker. Nå er jo jeg alene og vet ikke hvor lett det er å få barnehageplass eller om det er anbefalt å gå i barnehage så tidlig?

Økonomien blir jo strammere; har man krav på overgangsstønad da? Prosentvis. Takker for svar eller at dere deler tanker rundt temaet.

Fortsetter under...

Hei. Jeg tok 52 uker forige gang og gjør det denne gangen også. Datteren min var 3 uker etter termin og de får man jo ikke igjen, hvis du skjønner hva jeg mener ;o) Så i stedet for å være 11 mnd da far tok over så var hun litt over 10.. Jeg synes det var veldig tidlig å skulle være borte fra henne. Hun var av de babiene som ikke ville ha noe fast føde heller, så jeg fikk heldigvis ammefri i et par mnd, pluss at jeg jobbet 80%.

Mitt råd er vel å ta den lengste tiden, nyt den mens du har muligheten, selv om jeg skjønner at det blir trangt økonomisk :o)

Lykketil med valget!

Du kan ha krav på overgangsstønad hvis du tjener under 270.000 i permisjonstiden. Dette blir da prosentvis ettersom hva du tjener under dette beløpet.

Også skal du jo over i skatteklasse 2 fordi du blir enslig forsørger, dvs at man trekkes ca 1000 kroner mindre i skatt per måned, ifølge saksbehandler jeg pratet med.

Også er det jo dobbel barnetrygd og barnebidrag. Jeg ender på omtrent det samme som jeg ville fått utbetalt i lønn om jeg jobbet, når jeg går i 80 % permisjon. Selv om vi da er to, går det jo greit det første året.....Tror du ikke? :o)

Her så tar vi det som det kommer. Ingen av oss har rett til perm siden jeg ikke har opparbeida meg det. Så hvis vi får en rolig unge som sover om natta så "må" jeg vel studere deltid sånn at mannen min får 50% pappaperm. Ellers blir det trangt økonomisk.. Men vi klarer oss alltids på en lønn også:)

Vi velger 52 uker. Vil helst ikke ha barnet i barnehage med en gang etter det heller -synes det er litt vel tidlig og stressende for et så lite barn. Så foreløpig står tiden etter permisjonen litt åpen for oss. Det er kommet litt ny forskning på området og barnet er psykologisk sett i en ganske "sårbar" fase frem til det er iallefall 1, 5 år. Det er meget avhengig av voksenpersoner som oppfatter dets behov. Barnet har tross alt ikke utviklet noe språk enda og har derfor vansker for å uttrykke seg verbalt. Min erfaring er at barnehagene er av veldig forskjellig kvalitet. Men for all del; har full forståelse for at man kan være nødt til å sende barnet i barnehage og de fleste gjør jo også det. Men jeg tror det da kan være lurt å ikke ha såå lange dager for den lille.

Hei Embarazada. Jeg kan desverre ikke gi deg noe råd som går spesifikt på det å enslig forsørger, men jeg velger også 52 uker for å være sammen med ungen lengst mulig. Men, jeg vet at jeg taper masse penger på det. Så du må nesten avveie hva som er viktigst.

Jiterbebis, jeg trodde at mannen kunne opparbeide seg rettigheter til permisjon hvis moren ikke jobbet. Har forstått at dette er ganske nytt. Slik at hvis moren ikke har vært i arbeid under graviditeten og faren har det, da får han rett på full permisjon. Hvis jeg ikke har misforstått!

Annonse

Nope Palesa. Mannen min jobber på nav,og vi har begge spurt kollegaene hans på trygdedelen åssen det funker.. Han har 0 rettigheter siden jeg ikke har opparbeida meg de.. Suger max... T.o.m. saksbehandleren min sa det at hadde vi vært kynsike så hadde jeg skaffa meg en eller annen jobb i 6mnd sånn at vi hadde hatt flere rettigheter. Det sa han såklart når jeg var midt i 4.mnd så da hadde vi i grunnen ikke tid til å være så kyniske.. hehe.. Men de jobber hardt for å finne alternativer for å hjelpe oss.

Heisan!

Vi skal også ta 52 uker, ganske enkelt for jeg vil være hjemme så lenge som mulig sammen med Lillegutt. Jeg har jo dessuten termin sent i august, og håper derfor at permisjon-slutt klaffer bra med barnehage-plass, i og med at mange barnehager starter opp igjen i medio august. Samboeren min skal ha 10 uker pappa-perm, så da "gir" jeg altså litt ekstra til han, og det syns jeg er helt ok. Syns allerede at jeg ser de to for meg neste vår og sommer.... Ut med båten og kose seg i sommer varmen!! Hihi! Håper alt ordner seg for deg når du er enslig mamma! Sørg bare for å bruke den støtten og de kontaktene du har, så du ikke sliter for mye!

Kos og klem....

Jeg velger 44 uker med 100 % lønn og tar ulønnet permisjon etterpå, da får jeg mest støtte fra NAV. Har regnet på det, og totalbeløpet jeg får utbetalt er større hvis jeg tar 44 uker med 100 % (istedenfor 54 uker med 80%), så får jeg heller legge av litt hver måned. Etter fødselspermisjon har man rett til ytterligere ett år med permisjon uten lønn, kunne damen på personalkontoret fortelle meg nemlig.

hva er overgangsstønad? Hvordan og når får man d? Ser ut for at jeg må ta 44 uker med 100% lønn, 38 uker blir d jo egentlig da 6 av de ukene er forbeholdt far. Har bare jobbet 50% de siste mnd så da går NAV ut i fra halv lønn på meg når de regner så da må jeg leve på halv lønn i hele permisjonen :(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...