Gå til innhold

Slått hodet - hvordan ser man etter hjernerystelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Håper på hjelp, dette har vært en trist dag. Hadde et uhell med lillemann, han slo bakhodet sitt. Det virket som det gikk helt fint, men har hørt man bør følge med på om det er hjernerystelse.

Han sover nå, bør jeg vekke han etter en stund? Og hva er tegnene på hjernerystelse? Hva kan i så fall skje om han har fått det?

Stakkars, stakkars tassen min. Er lei meg nå og føler meg elendig...

Fortsetter under...

Skrevet

jeg vet ikke hvordan dette er med babyer. men jeg fikk gjernrystelse en gang. og da ble jeg veldig svimel, sov masse, kastetopp og husker nesten ingen ting av den kvelden.

men en baby går jo ikke så det er ikke så lett og se om han blir svimel.

sover masse kan man jo merke.

kaster opp kan man også merke om du ikke har et ekstremt spy barn allerede.

huske er han jo ikke så god på uansett.

hm... er han som han pleier?

Skrevet

man skal vel helst ikke sove når dt e mistanke om hjernerystelse.. husker eg fikk det da eg var liten. eg ble kjempe trøtt, men fikk ikke lov å sove av mamma & pappa.. ville ringt legevakta eg tror eg.. å hørt ka de sa...?

Skrevet

Han var som han pleier etter dette, et par timer før han sovnet for kvelden. Han er nesten elleve måneder og går langs bord o.a. Han virket ikke svimmel og kastet ikke opp noe. Trøtt var han, men det var mest sannsynlig fordi han hadde sovet lite på dagen.

Tror han har det fint, men lurer på hva som kan skje i tilfelle hjernerystelse. Hva er greia liksom?

HI

Skrevet

fant dette på helsenytt.no

håper dt hjelper.

Hjernerystelse

Har barnet falt og skadet hodet, må man alltid være oppmerksom på at det kan ha fått en hjernerystelse.

- Tegn på hjernerystelse er kortere eller lengre bevisstløshet, endret væremåte, problemer med å huske hva som har skjedd, hodepine og kvalme. Barnet kan bli unormalt døsig eller plages av sterkt lys. Ved slike symptomer skal lege alltid kontaktes, i det minste pr. telefon. Inngå en avtale med legen om hva som skal gjøres, oppfordrer Wik. - Man kan ikke lese seg til hvordan man skal behandle en mulig hjernerystelse. Hvis man prøver seg frem på egen hånd, fordi man tror det holder å vekke barnet hvert kvarter og sjekke tilstanden, kan det gå veldig galt. Pass på at barnet ikke fryser. Ikke gi det noe å drikke, men vær hos det, og sjekk at det puster. Barn med hjernerystelse skal ha hvile og ro til de føler seg bedre.

Annonse

Skrevet

...Beklager, mente ikke å høres/se hysterisk ut... Ser at innlegget mitt så vel desperat ut... Sorry... Jeg mente bare: Ring legevakten, så får du helt sikkert bedre og klarere svar enn her på bim. Der vet de helt sikkert hva du skal se etter. Her derimot risikerer du å bare få masse synsing... Lykke til! Ring legevakten. Det går sikkert bra.. :-)

Skrevet

Det er i orden, takk for svar dere.

Jeg har nettopp ringt legevakten, jeg skal vekke han noen ganger i løpet av natten for å se om han lett lar seg vekke. Hvis ikke må jeg komme med ham til legevakten for observasjon.

Hun jeg snakket med mente mest sannsynlig at det var gått bra, men dette var ikke noe gøy.

HI

Skrevet

off nej dt forstår eg.. håper dt går bra og lykke til :)

Skrevet

Etter endel forskning på nettet er jeg nå ganske rolig, tror nesten helt sikkert han ikke har hjernerystelse. Kommer uansett til å følge med ham i natt for sikkerhets skyld.

Hvis flere vil lese litt om det fant jeg en link til en dansk side som besvarte mye om hjernerystelse og baby, kan være greit å vite om uhellet skulle skje noen andre:

http://www.netsundhedsplejerske.dk/brevkasse/index.php?option=laes&id=4013

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...