Har byttet nick ! Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 For de som ikke vet det er det verdens miljødag i dag. Jeg vil oppfordre alle til å bruke denne dagen til å reflektere over eget forbruk og egne utslipp av klimagasser. Er det noe dere kan gjøre for å minske deres utslipp, om ikke for deres egen del så for barna deres? At klimaendringene forverres av menneskelig aktivitet er ikke noe å diskutere. Nå gjennstår det å se om vi, hver og en av oss, klarer å snu den negative trenden i tide. Kommende genrasjoner går en dyster fremtid i møte om vi ikke klarer det. Vi bør alle feie for egen dør, og deretter håpe at vi har ledere som er tøffe nok til å ta steget fult ut og innføre de tiltak som er nødvendig. Det er en hel masse vi som enkeltpersoner kan gjøre! -Reis kollektivt der det er mulig -Spis mer vegetariske retter (kjøttproduksjon krever enormt med CO2) -Bruk mindre varmt vann. Innstaler sparepærer. Skru av (helt) alle el. Apparater som ikke er i bruk -Resirkuler, kildesorter og kjøp brukt -Sykle eller bruk beina på kortere strekninger (frisk luft, og mosjon!) -Velg økologiske og/eller lokale produkter -Legg press på lokalpolitikere, rikspolitikere, statsoverhoder og bedrifter -Gjør miljøsvinene oppmerksomme på at det er dine barn de ødelegger for -Unngå engangsprodukter Det er masse annet du kan gjøre, noen som har noen tips og komme med kanskje? Dersom dere ønsker flere tips kan dere gå inn på f.eks grønnhverdag.no eller klimaloftet.no
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Ikke for å være frekk,men det finnes ikke noe som intr. meg mindre enn miljø og politikk. Engangsprodukter er flotte og lettvinte,Ikke er det mulig med kollektiv transport her, jeg hater grønnsaker og elsker å kjøre bil. Har ikke dårlig samvittighet over for alt varmvannet jeg bruker, betaler faktisk strømmen for å få det oppvamet selv..
Har byttet nick ! Skrevet 5. juni 2007 Forfatter #3 Skrevet 5. juni 2007 Respekterer at vi alle har forskjellige interesser. Respekterer også at kollektiv transport ikke er mulig mange steder i landet. Men dette angår faktisk ikke bare deg. Ditt forbruk, sammen med en rekke andre faktorer vil gå utover dine barn, og derfor burde det bry deg. Din datter/sønn står i fare for ikke å kunne ta med sine barn på ski, h*n barnebarn vil kanskje aldri vite hva en isbjørn er fordi denne er blandt mange dyrearter som er i ferd med å dø ut. H*n vil ha mange regnfulle, dog varme dager å se frem til. Neste genrasjon vil stå ovenfor en flyktningestrøm verden aldri har sett maken til grunnet tørke, orkaner, stiging av havnnivå osv osv. Sykdommer som f.eks malaria som tar livet av mange millioner hvert år vil spre seg til norge grunnet klimaendringen. Vi som enkeltpersoner kan ikke gjøre alt, men vi kan gjøre noe. Og vi må, fordi vi som foreldre har ansvaret for våre barns fremtid.
Djoolia 07+08+12 Skrevet 6. juni 2007 #4 Skrevet 6. juni 2007 Hoff,føler meg litt flink her værtfall, men absolutt ikke på alt. er avhengig av bilen, men etter jeg fikk barn går jeg myyyye mer. og kjøtt er yndlingsmaten min gitt. Trodde det var *påbudt* med kildesortering i alle kommuner jeg.Bor på en liten plass, mye som er umulig her. dyre og skjeldne busser, såvidt en eneste søppelkasse i sentrum. Dette skal liksom være en "naturpærle".
catine Skrevet 6. juni 2007 #5 Skrevet 6. juni 2007 Kjempebra at du skriver inn slike innlegg slik at vi kan bli påminnet om det som er så viktig. Jeg prøver alltid å huske på ting som kan være med på å beskytte miljøet, men kan selfølgelig bli enda bedre på mye..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå