Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er en mamma som ikke raver høyre enn 150 cm over bakken. Alltid vært liten. Sånn selv i b.hage og skole. Alltid de minste stolene og pultene, og de var for store.

Når jeg gikk ca i 3 klasse på barneskolen, husker jeg at jeg var å tok røngten av handa mi. Var vist den måten de brukte da for å se hvor "stor" en ble. Fikk beskjed om 167, og var fornøyd med det.

Når jeg kom over på ungdomsskolen fikk jeg høre at han som tok røngten i klassen min samtid hadde fått "gro tabletter". Og jeg så jo da at jeg selv hadde slutta å vokse. Undersøkte om jeg også kunne få det, fikk beskjed om at det var for sent(pga. aldern ol). Jeg veit ikke når han andre gutten i klassen min hadde begynt på det da.

Men nå har jeg selv en sønn som akkurat har runda 1 meter. Blir 5 år om under 2 uker. Ser jo det at han er så liten, selv i forhold til andre 3 åringer. Alltid brukt små strørrelser i klær også.

Har da mine motganger siden at jeg er så lita. Må stadig spørre om hjelp til å ta ned matvarer i butikker, dra frem stoler når jeg skal ha noe i skap osv. Har hatt som motto "Hvorfor være stor, når man kan være lykkelig som liten?".........

Møtte sviger´s på butikken her om dagen. Skulle til å ta en handlekurv når hun kommer og sier(gjomer ut egentlig) "Skal ikke ta sånn barnehandlevogn, så du rekker å få lagt varer oppi?". Etter den der ble begret fult, og jeg har begynt å tenke på guttuungen.

Huff, kunne ikke hun bare ha holdt kjeft da.......

(sorry det lange innlegget)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det var ufølsomt og tankeløst sagt!! Har ikke annet å si.

Skrevet

Heisann. Jeg har ei jente som får veksthormon. Vi foreldrene er ikke unormalt lave, men ligger nok under gjennomsnittet begge to, og har dessuten familiemedlemmer på begge sider som er svært små.

Datteren min har vært liten hele tiden. Fulgte 2,5-persantilen eller litt under på lengden (dvs at kun 2,5 prosent av barna er mindre). Men så flatet hun ut og ble relativt mye mindre enn kurven.

Vi ble henvist av fastlegen til barneavdelingens poliklinikk på sykehuset, og der tok de først røntgen av hånden (skjelettalder) og deretter en veksthormonbelastningstest (gir insulin, og tar en del blodprøver). Etter det fikk vi vite at hun ville bli 147 cm uten behandling, og så var vi igang. Veksthormon er ikke en voksepille som du kaller det. Det er en liten sprøyte som må settes i låret hver kveld. Men det fungerer jo egentlig veldig bra (bortsett fra når vi har barnevakt). Hun begynte rett etter at hun var blitt seks år.

Snakk med fastlegen deres, og hør hva han synes. Lykke til.

Skrevet

Takker for svar:-)

Var sånn skjelettalder test jeg tok også. Kaller det "voksepille" jeg, for jeg var ikke sikker på hva/hvordan det ble tatt. Så nå fikk jeg jo vite at det var sprøyte og ikke pille også, f.eks.

Tenkte jeg skulle høre med helestasjonen eller fastlegen, men det er vel greiest å gå rett til legen. Han er jeg kjempefornøyd med,:-) og heller så som så med helestestasjonen i byen:-(.

Skrev det innlegget litt i frustasjon også.

Takker igjen for svar.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...