mammatiltosøte Skrevet 5. juni 2007 #1 Skrevet 5. juni 2007 jeg ser stadig vekk her inne at folk har så tidlig ul. hvordan får man til det? må man betale for det? for jeg har hørt at man vanligvis blir tilbudt en rutineul rundt uke 17, med mindre det er mistanke om at noe er galt. i så fall hvor mye koster en slik tidlig selvinitiert ul?
Pikenurk nr 2ღFødt 17.juli:) Skrevet 5. juni 2007 #2 Skrevet 5. juni 2007 Jeg skal gå til tidlig UL i 7+3. Må nok betale selv og gå til en privat klinikk. Kvinnedoktoren på Nøtterøy tilbyr dette. Koster ca 6-700,-kr. På en tidlig UL får du bare se at nurket ligger riktig i livmoren, du får høre hjertelyden(bekreftelse på at det ikke er dødt..) og se om du har et foster eller tvillinger. Det må visst være spesielle forhold til rette får at du skal få det gratis(risikofylt svangerskap ol eller hvis man mistenker sponanabort eller at noe er galt....tror jeg) Jeg er ingen ekspert, men dette er det jeg har plukket til meg på veien... Lykke til!
Gjest Skrevet 5. juni 2007 #4 Skrevet 5. juni 2007 Jeg fikk ul 7+1, fordi jeg hadde blødd litt. Kommer nok veldig an på legen du går til.. Man får vanligvis tilbud dersom man mistenker at noe er galt - men noen leger gir også hvis mor bare er bekymret, uten at det foreligger noen mistanke om at noe er galt. Som sagt, er avhengig av legen.. Hos min lege var det han som foreslo det, uten at jeg egentlig hadde tenkt tanken..mens jeg har hørt om andre som ikke får tilbud selv om de er fryktelig bekymret.
kazy Skrevet 5. juni 2007 #5 Skrevet 5. juni 2007 heisann. ¨ jeg fikk tidlig ultralyd fordi fastlegen min har ultrlydsapparat:) det var ikke så mye jeg fikk se, men jeg så en flekk på skjermen og hjertet vistes som en flekk på skjermen,,,, det var deilig kan du tro! jeg var i uke 10
Anonym bruker Skrevet 5. juni 2007 #6 Skrevet 5. juni 2007 Viss du vil ha tidlig UL bare si du var uforsiktig i begynnelsen og at du er skikkelig bekymra.. Jeg fikk UL ordna på dagen ved å ringe Amathea og si dette, så ringte hu dama videre og ordna UL.. Jeg var da 8 uker på vei.. Skal på ny UL om litt under to månder, den blir nok bedre, får se litt mer enn en liten klump:)
M*A*S*H* Skrevet 5. juni 2007 #7 Skrevet 5. juni 2007 Jeg vil bare nevne - at tilbudet med tidlig ul offentlig (kun egenandel) først og fremst er for de med en reell fare for eller mistanke om at noe er galt. For eksempel kan det dreie seg om tidligere gjennomgåtte spontanabort el.l. Faren for at dette skal skje igjen med samme person er ganske liten, men de som har opplevd dette vet at skrekken henger godt igjen i neste svangerskap. Andre årsaker til tidlig ul kan være blødninger. Selv om 25 % av oss blør i svangerskapet uten at dette er tegn på noe galt, sjekkes dette gjerne ut. Noen bruker medisiner (og må fortsette med disse gjennom svangerskapet) som kan være skadelig for fosteret og gi misdannelser. De følges også godt opp i starten for å avdekke slikt. Og så vil jeg si. Jeg har ikke noe vanskelig for å forstå at mange ønsker å se at det virkelig er et lite frø der inne. Da finnes det heldigvis private gynekologer man kan gå til. Ca 600,- tror jeg prisen er. Da trenger man ingen grunn annen enn at man har lyst, og man kan gå gjentatte ganger ved ønske og behov. Vær så snille og ikke lyv for å få tidlig ul i det offentlige som det nevnes i et annet innlegg her. De har masse å gjøre på sykehusene, med de pasientene som virkelig trenger tidlig ul i svangerskapene sine pga reelle problemer. Hvis klinikkene blir fyllt opp av de som bare er nysgjerrige, blir det mindre hjelp å få og lengre tid og vente når man virkelig trenger det. Please. Masse lykke til videre, jinter.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #8 Skrevet 6. juni 2007 Jeg er helt enig med deg ScoobyDoo. Jeg skjønner veldig godt at alle er nysgjerrig på om hjertet banker og vil gjerne se det lille nurket, men for oss som har gjennom gått både 3, 4 og 5 SA/MA så er det viktig at vi får bedre oppfølging enn de som kun er nysgjerrig. Det er jo faktisk en grunn at vi får tilbud om tidlig UL.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #9 Skrevet 6. juni 2007 jeg ba om en ytidlig ul pga at jeg har hatt en MA,men pga store blødninger fikk jeg komme på UL dagen etter jeg begynte å blø (begynte å blø på kvelden),tror nok ikke du får UL på sykehuset hvis det ikke er særskilte grunner til det,slik som SA/MA (tidligere) og kanskje store blødninger,jeg hadde jo begge delene.
M*A*S*H* Skrevet 6. juni 2007 #10 Skrevet 6. juni 2007 Sykehuset forsøker nok å skille ut de som virkelig trenger det slik som du opplevde - og mange andre. Grunnen til at jeg skrev det jeg skrev, var at det ovenfor her foreslås at man skal snakke usant for å få komme på ultralyd tidlig. Det har jeg også lest tidligere her. "det er bare å si at man har vært uforsiktig" etc. Jeg går selv et risikosvangerskap og har opplevd ma. Jeg setter stor pris på den hjelpen jeg får på gynekologisk avdeling. Det jeg mente var at man ikke skal belemre dem hvis man bare er nysgjerrig. Selv om jeg har FULL forståelse for nysgjerrigheten:-) Det finnes heldigvis så mange private gynekologer som kan hjelpe de nysgjerrige;-)
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #11 Skrevet 6. juni 2007 Jeg fikk time hos gynekologen min. Han har apparat for innvendig ul - og ba meg komme når jeg ble gravid for å se om alt var ok - og om det var flerlinger. Betalte 300 kr for den timen. Fra nå av skal jeg gå på kontroll hos jordmor og vanlig fastlege.
nr2påveinå Skrevet 6. juni 2007 #12 Skrevet 6. juni 2007 Det kan være det er store forskjeller i forhold til hvor i landet en bor. Jeg bor på sørlandet og gynekologen jeg går til tar innvendig ultralyd av meg hver 14.dag fra 6+5 fram til 12 uker for å holde meg rolig. Jeg har hatt MA/SA tidligere. Men har inntrykk av at han ville gjort dette uansett. Det er alltid gratis å gå til lege når man er gravid, men jeg betaler 100 kr pr gang for ultralyden.
Gjest Skrevet 6. juni 2007 #13 Skrevet 6. juni 2007 Vanlig lege er gratis - men ikke spesialist / privatpraktiserende så lenge du ikke er henvist.
susemikkel Skrevet 6. juni 2007 #14 Skrevet 6. juni 2007 tror det kommer an på hvilken gyn du bruker?? Min tar UL hver gang jeg er der, og vi fikk idag se hjertet banke, jippie.. Og nok et bilde til det første albumet, kjempegøy da ;o)
bellarosa Skrevet 6. juni 2007 #15 Skrevet 6. juni 2007 Det trenger ikke nødvendigvis være mistanke om at noe er galt selv om man får tidlig UL. Legene følger gravide veldig nøye. Jeg er selv snart fullgåtte åtte uker, og skal på tidlig ul når jeg er ti uker på vei , grunnet en polypp i livmorhalsen. Men dette er ikke farlig! Så ikke skrem vannet av dem som har fått beskjed om at det alltid er mistanke om at noe er galt dersom du blir sendt til tidlig ul. Er du gravid følger legen deg svært nøye- det gjør iallfall min, og det synes jeg er svært betryggende!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå