Gå til innhold

hva synes dere om navnet ruben emil?? ( med trykk på i-en)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Tja. Ruben er ok.

Emil uttales Emil. Skal det uttales Emíl, må det skrives enten med trykk på i-en, eller som franske Emile - og begge deler ser i grunn litt fjernt ut. Dette har med norske uttaleregler å gjøre.

• 3 uker senere...

Mange navn som er sånn da! Dessuten så er det vel ikke noe som sier at et navn SKAL uttales på et bestemt vis. Jeg kjenner både Kristin og Kristiiin, Emil og Emiiil, Johan og Jooohan osv. Tror kanskje det kommer litt an på hvor i landet man bor. Er selv mamma til en Emiiil (skriver det selvfølgelig ikke sånn da!) Og ca 50% uttaler det slik vi vil og de andre utaler det Emil. Et filleproblem egentlig. Tror det er mange som får fremmedartede navn i dag som har større problemer med å forklare uttalen av navnet sitt.

synes egentlig alle navnene er fine, men sammensetningen blir helt kræsj....de klinger ikke godt sammen...blir som å kalle ungen sin Christoffer Andreas eller noe..det klinger heller ikke særlig godt, gjør d vel? :)

Hei, Jeg synes ruben emil var fint!

Ruben er et fint navn, hadde nok vurdert det selv om ikke noen andre i familen nettopp har brukt det.

Og Emil med trykk på i'en har vi tenkt en del på. Mannen min har i alle fall lyst til å bruke det, da bestefaren hans hadde det som mellomnavn. Vi liker litt sånne gamle navn, og Emil var jo mye mer vanlig før i tiden. :)

Annonse

"Emil var jo mye mer vanlig før i tiden"

Det stemmer vel ikke! Emil var en del i bruk på 1800-tallet, men ble svært lite brukt før man nærmer seg 1900. De siste årene har bruken eksplodert. Ta en titt på ssb.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...