Gå til innhold

Penger fra Lånekassa??

Ellen81

Anbefalte innlegg

Hei!

Er en ting jeg lurer på og er så dritt lei av å sitte i kø på tlf til lånekassa, så jeg spør dere og håper at noen kan svare meg :)

Har termin den 25.06 og har søkt om lån+stipend på vanlig måte, men krysset av for at jeg venter barn og fikk tilsendt et brev om skjema G som jeg måtte fylle ut når babyen var kommet. Alt det er har jeg skjønt og er okey. Men, det jeg lurer litt på er hvordan det blir med utbetalingene. Får man en stor pott i begynnelsen av semesteret som tidligere, eller får man alt spredt utover?

Hadde vært så kjekt med mer å rutte med i begynnelsen av semesteret...

Og får jeg utbetalt penger i sommer? Siden det er fødelsepenger...

Og må man ha betalt semesteravgifta før man får pengene? Det er ikke klart før om en god stund til her med semesteravgiften. Så det blir vanskelig å få betalt den nå...

Håper noen kan svare meg :)

Fortsetter under...

Tror utbetalingene er som når man er student, bortsett fra at det er stipend og ikke lån. Får ingenting utbetalt i sommerferien så vidt jeg har forstått, pengene for sommeren utbetales i august (med den 16000,- potten) Har ikke helt satt meg inn i dette siden jeg har termin i august.

Da jeg sendte en mail til UIO ang semesteravgift fikk jeg som svar at det normalt ikke var nødvendig å betale semesteravgift (kan bli en annen ordning for meg for jeg skal inn på nytt studie), men dersom ikke semesteravgiften er betalt får man ikke nyte godt av rabatter etc.

hei.jeg har sitter i tlf med lånekassa to ganger.vi vil få barn rundt mai mnd om alt går etter planen, og hadde omtrent samme spm som deg;)

du får mere med en gang søknaden er innvilget, så mindre de resterende mnd. i august søker du på nytt pga at d er nytt skoleår, og du legger ved kopi av evt.permisjonsbekreftelse fra skolen.

hun jeg snakket med først sa at fristen for å søke for sommeren var 15 mai, men tror hun tok feil,eller røra. isåfall så taper man masse fødselstipend om man får etter 15 mai. så jeg ringte tilbake og sendte to mail, og fikk bekreftet at når man har født søker man om fødselsstipend, og når dette blir innvilget, får man etterbetalt fra perm evt begynte de tre ukene før fødsel. så får man i tilsammen 42 uker (10 mnd) og dette inkluderer sommer i ukene.så fra juni skulle du fått frem til mars/april. men du må som nevnt over søke på nytt i august, pga nytt år. dette fikk jeg i både mail to ganger og muntlig,så har roet meg med dette.

her var svaret jeg fikk på mailen(samme som står på nettsiden):

Dersom du får barn i løpet av studietiden, kan du ha rett til fødselsstipend. Fødselsstipend utgjør alt du ellers kunne fått i lån og stipend gitt som stipend i inntil 10 måneder. For å ha rett til fødselsstipend må du ha vært i støtteberettiget utdanning i minst seks måneder like før fødsel (sommerferie er inkludert i dette). Du må også være i, eller ha permisjon fra, støtteberettiget utdanning i fødselsstipendperioden.

Fødselsstipend gis fra tre uker før fødsel og i inntil 10 måneder til sammen.

står jo ganske greit at du må ha fått støtte fra like før fødsel, noe som inkluderer sommeren også skjønner ikke hvorfor hun dama sa 15 mai jeg....så egentlig året rundt, samma når termin.

du trenger ikke betale sem.avg, bare evt om du skal ta eksamen og må meldes opp til denne.

off dette ble langt håper du ble klokere..

gi et svar om det er jeg som har misforstått noe da;)

er ikke lett alltid, spes ikke med to forklaringer fra lånekassen..hehe

klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...