Gå til innhold

hjelp.. ang. amming (hun sivner bare) samme som på skravle..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fødte ei datter for 14 dager siden, og ammer henne, og gir flaske innimellom visst vi er noen plass. Problemet er at hver gang jeg ammer henne, så sovner hun bare så hun blir ikke ordentlig mett. hun våkner etter en halv time-en time og vil ha mere... det er litt tustelig til tider.. har begynt å pumpe og gi henne flaske om kvelden før vi skal legge oss, da vet jeg at hun får nok mat og hun sover 5 timer før hun vil ha mere.

Vil gjerne ha noen tips fra dere. Flere som har det sånn? visst hun ikke sovne så spytter hun ut, og virker som hun er mett. likevel så vil hun ha mere kort tid etterpå..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

SOVNER skal det stå i overskriften;)

Skrevet

Sliter med akkurat det samme, og har valgt samme løsning som dere ang. natt; pumping og mating på flaske på nattmåltidet.

Prøver å amme så mange ganger som mulig ellers, men av og til tyr jeg til pumpe/flaske også på dagtid, spesielt hvis det er noe vi skal.

Han bruker jo sååå lang tid når han må vekkes en rekke ganger gjennom måltidet, og måltidene på puppen kan fint vare over 1 time....

Flasken sluker han i seg på 15 - 20 minutter.

Jeg er redd for at jeg forvirrer sugingen hans ved å gi flaske - fint om en av ammehjelperne kunne kommentert dette: )

Skrevet

Hvordan er det med sugetaket, føler du at det går greit å amme, tror du babyen har et godt sugetak?

Få barnet våkent før amming. Bleieskift er ofte lurt. La barnet sparke beina inn i håndflatene dine under amming, snakk med barnet, stryk det på kroppen.

Hvordan er det med utdrivningsrefleksen, føler du at melka kommer? Hvis hun blir liggende og bare småsuge uten at det kommer melk, kan jo det også virke søvndyssende.

Ellers er det jo vanlig med hyppig amming når babyen er så liten(du er heldig som får så mange timer sammenhengende søvn om natta) - men pass på at det ikke bare blir småsuging, men at brystet blir tømt regelmessig også, den første melka er tørsteslukker, den som kommer til slutt er "fløten", som er mer næringsrik!

Jeg tror kanskje at jeg så langt det er mulig ville ha ventet med flaske fram til du får "orden på amminga" - fokuser på at hun får i seg melk og at hun ikke sovner. Så kan du heller evt. pumpe og gi på flaske om noen uker. Kontakt gjerne en ammehjelper om du lurer på noe!

Skrevet

Jeg vet ikke hvor gammelt barnet ditt er, men ellers finner du en del råd i svaret jeg ga HI her om det å sovne under amming. Når det gjelder bruk av flaske, anbefaler man at man venter til amminga er "i orden", dvs noen uker etter fødselen(vent gjerne en mnd etter fødsel)

Lær deg også å høre forskjellen på svelgelyder og sugelyder - svelgelydene er ofte litt dypere, og sugingen endrer takt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...